استاد دانشگاه: مشارکت مردمی موجب اقتدار ملی می شود
استاد دانشگاه: مشارکت مردمی موجب اقتدار ملی می شود

استاد دانشگاه: مشارکت مردمی موجب اقتدار ملی می شود تایسیزنیوز- استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه یکی از اهداف محوری جمهوری اسلامی دخالت دادن مردم در تعیین سرنوشت کشور است، گفت: باید توجه داشت که مشارکت بالای مردم در عرصه انتخابات موجب اقتدار ملی و بین المللی می شود. میکائیل جمال پور […]

استاد دانشگاه: مشارکت مردمی موجب اقتدار ملی می شود

استاد دانشگاه: مشارکت مردمی موجب اقتدار ملی می شود

تایسیزنیوز- استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه یکی از اهداف محوری جمهوری اسلامی دخالت دادن مردم در تعیین سرنوشت کشور است، گفت: باید توجه داشت که مشارکت بالای مردم در عرصه انتخابات موجب اقتدار ملی و بین المللی می شود.

میکائیل جمال پور ، انتخابات را یکی از ارکان مهم کشورهای مردم سالار دانست و افزود: پس از انقلاب اسلامی و با تغییر نظام سیاسی در ایران، عرصه انتخابات به ارکان مهم کشور تبدیل شد که در این میان انتخابات ریاست جمهوری از ارزش، جایگاه و اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.

وی جمهوری اسلامی را حکومتی مبتنی بر آرای مردمی بیان و اضافه کرد: مشارکت مردمی یکی از اهداف اصلی نظام است که رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوان دارند بر همین مبنا مردم باید با احساس مسئولیت بیشتر در این عرصه حضوری گسترده و تاثیرگذار داشته باشند.

جمال پور یادآور شد: باید توجه داشت که عرصه انتخابات در ایران برعکس تعدادی از کشورهای جهان و منطقه، داوطلبانه و بدون هیچ گونه ساز و کار تشویقی و تنبیهی است و مردم خود سرنوشت کشور را تعیین می کنند.

وی با تاکید بر اهمیت و تاثیرگذاری مشارکت بالای مردمی در انتخابات، گفت: بدون تردید هر میزان مشارکت مردمی بیشتر باشد به همان میزان اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی کشور نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

جمال پور با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به دلیل شهادت آیت الله رییسی، استمرار راه این شهید و نیز تداوم اجرای طرح های کلان ملی که نیمه کاره مانده است، را در شرایط کنونی کشور ضروری دانست و ادامه داد: با توجه به همزمانی روی کار آمدن دولت چهاردهم با شروع برنامه هفتم توسعه کشور، انتخاب فرد اصلح برای ریاست قوه اجرایی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تاثیرگذاری دولت در تعاملات بین المللی و ایجاد روابط با کشورهای مختلف جهان و مراودات اقتصادی را از جمله کارکردهای خاص و مهم دولت در نظام سیاسی ایران بیان کرد و افزود: بر همین اساس مردم باید با جدیت و حساسیت خاصی مساله انتخابات ریاست جمهوری را دنبال کنند.

جمال پور با پیش بینی مشارکت بالاتر مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: چنین به نظر می رسد که رقابت در این مرحله بسیار نفس گیر و فشرده خواهد بود که بر این اساس رای تک تک افراد در انتخاب رییس جمهور آینده بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی رقابت بین پزشکیان و جلیلی در مرحله دوم، انتظار می رود میزان مشارکت به بیش از ۵۰ درصد در این مرحله برسد.

جمال پور سبد آرای هر کدام از نامزدهای راه یافته به مرحله دوم از آرای قالیباف را نیز چنین توضیح داد: دو سوم این آرا به سعید جلیلی و یک سوم نیز به مسعود پزشکیان تعلق می گیرد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیر ماه برگزار شد و در استان آذربایجان شرقی سه هزار و ۱۶۳ صندوق رای گیری برای اخذ رای اختصاص یافته بود که ۷۳۷ صندوق سیار بود .

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشید و پانزدهم تیر دور دوم انتخابات برگزار می شود .

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در این دور با هم رقابت می کنند.