۲۵۰هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شد
۲۵۰هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شد

۲۵۰هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شد تایسیز نیوز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان سرمایه‌گذاری شد که به طور عمده سرمایه گذاری بخش خصوصی است و برنامه‌هایی که برای ایجاد ظرفیت‌های جدید پیش‌بینی شده نیز با تکیه بر […]

۲۵۰هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شد

۲۵۰هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شد

تایسیز نیوز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان سرمایه‌گذاری شد که به طور عمده سرمایه گذاری بخش خصوصی است و برنامه‌هایی که برای ایجاد ظرفیت‌های جدید پیش‌بینی شده نیز با تکیه بر منابع سرمایه‌گذاران و مردم است.

اکبر فتحی با بیان اینکه در بخش کشاورزی در ایجاد زیرساخت‌ها از اعتبارات دولتی استفاده می‌شود، افزود: ایجاد شبکه‌های آبیاری در پایاب سد خداآفرین و همچنین پایاب سدهای دیگر در شهرستان‌های میانه و عجب ‌شیر و جاده‌های دسترسی به مزارع از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه زیرساخت است که با اعتبارات دولتی انجام می شود.

وی ادامه داد: البته سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه ایجاد زیرساخت هم راغب هستند و به طور نمونه در ایجاد باغات مدرن و گلخانه اقدام کرده‌اند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به قدری توجیه‌پذیر شده است که سرمایه‌گذار، ایجاد زیرساخت را خود بر عهده می‌گیرد و خوشبختانه کشاورزی دانش‌بنیان و مدرن، در سرمایه‌گذاران ایجاد انگیزه کرده است زیرا با سرمایه‌گذاری در این بخش، بازگشت سرمایه سریع اتفاق می افتد و هزینه ها نیز به حداقل می رسد.

فتحی گفت: برای این‌که بتوانیم برای بخش کشاورزی مؤثر واقع شویم باید تمامی معاونت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان وظایف خود را به‌ درستی و هماهنگ با هم انجام دهند به‌طور مثال شرکت خدمات حمایتی کشاورزی باید نهاده‌های خود را به ‌موقع تأمین و توزیع کند، سازمان تعاون روستایی نقش بازار خود را به خوبی ایفا کند و دامپزشکی کنترل بهداشت را با دقت انجام دهد و در بخش تحقیقات هم باید به سمتی حرکت کنیم که انجام تحقیقات کشاورزی به‌صورت تقاضا محور باشد.

وی به طرح های عمرانی این بخش اشاره و اظهار کرد: در پروژه‌های عمرانی استان، مطالعات پایاب سدها امسال کامل شده و اگر بخواهیم در پایاب سدها پروژه‌های زیربنایی تعریف کنیم، باید در ابتدا با شرکت آب منطقه‌ای هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

فتحی به مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: باید محصولات با نیاز آبی کمتر در این حوزه تولید شود و کشت نشایی انجام گیرد تا در این منطقه میزان مصرف آب کاهش یابد و همچنین آبیاری نواری هم تیپ نیز باید توسط کشاورزان مدیریت شود.

وی به ظرفیت های جوجه ریزی در استان اشاره و بیان کرد: تا ۲ سال گذشته ظرفیت جوجه‌ریزی استان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه در هر دوره بود و با توجه به احیای بعضی از واحدها و سرمایه‌گذاری‌های جدید در حال حاضر این رقم به ۶ میلیون قطعه رسیده و ظرفیت جوجه‌ریزی استان افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

فتحی ادامه داد: در تولید گوشت قرمز و لبنیات نیز به مازاد نیاز استان تولید داریم که نیاز است صنایع تبدیلی و فرآوری به ویژه در حوزه لبنیات توسعه یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: در حوزه گیاهان دارویی و به‌ منظور جایگزینی محصولات کم آب ‌بر از زعفران استفاده شده است و این محصول در تمامی شهرستان‌های استان تولید و کشت می‌شود.