تبریز ۲۰۱۸ فرصتی برای گردشگری ارسباران
تبریز ۲۰۱۸ فرصتی برای گردشگری ارسباران

رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ فرصت مغتنمی است برای معرفی قابلیت‌های منطقه اهر و ارسباران که باید از این فرصت پیش آمده با تدبیر و برنامه ریزی مناسب برای پیشرفت و توسعه شهرستان اهر به خصوص در حوزه گردشگری و صنایع دستی استفاده لازم و کافی را برد. به گزارش تایسیز آذربایجان به نقل از […]

رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ فرصت مغتنمی است برای معرفی قابلیت‌های منطقه اهر و ارسباران که باید از این فرصت پیش آمده با تدبیر و برنامه ریزی مناسب برای پیشرفت و توسعه شهرستان اهر به خصوص در حوزه گردشگری و صنایع دستی استفاده لازم و کافی را برد.

به گزارش تایسیز آذربایجان به نقل از فارس،رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ فرصت مغتنمی است برای معرفی قابلیت‌های منطقه اهر و ارسباران که باید از این فرصت پیش آمده با تدبیر و برنامه‌‌ریزی مناسب برای پیشرفت و توسعه شهرستان اهر به خصوص در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی استفاده لازم و کافی را برد.

ناگفته پیداست که تحقق این امر در گرو ارائه‌ ساز و کارهای عملی با حمایت ادارات و نهادها، شورای شهر، شهرداری و آحاد مختلف مردم میسر است.

اما آنچه که می‌تواند موجب تسریع در پیشرفت و توسعه در بحث گردشگری این شهرستان شود، تدوین استراتژی و برنامه جامع در حوزه گردشگری و راه‌اندازی دبیرخانه این رویداد به صورت رسمی در اهر و استفاده از نیروهای متخصص در حوزه گردشگری به خصوص کارشناسان خبره و صاحب‌نظر است.

باید در انتخاب  افراد دقت لازم به عمل آید که اطلاعات لازم در همه زمینه‌ها، از تسهیلات بانکی گرفته تا طرح توجیهی،مجوزها و طرح‌های تشویقی، تسلط بر تمام بخشنامه‌ها، قانون و مقررات سرمایه‌گذاری و استقرار نمایندگان ادارات مختلف و مرتبط با حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری و مراجعی که استعلام‌های‌های مختلف از آنها صورت می‌گیرد، داشته باشند.

مراکزی از جمله محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شهرداری و ستاد جذب سرمایه‌گذاری شهرستان که در صورت رغبت سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌تواند پاسخ‌های لازم کارشناسی شده، مزایا و تشویق‌های اختصاصی به این امر را برای مراجعان ارائه کنند.

 شهرداری نیز با همکاری اداره میراث فرهنگی، آیتم‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه را همراه با توضیحات و طرح‌های توجیهی برای مراجعان ارائه دهند.

 در آستانه تبریز ۲۰۱۸ که یکی از محورهای گردشگری این رویداد، محور تبریز – اهر و منطقه ارسباران اعلام شده ،شهرداری اهر طرح های تشویقی خود را در کمترین زمان ممکن در شورا مصوب و اطلاع‌رسانی کند تا سرمایه‌گذاران در این خصوص تشویق شوند.

از جمله پروانه رایگان برای سازندگان هتل، پروژه‌‌های مشارکتی با سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و نمایشگاهی با شهرداری و تمامی مواردی که به نحوی می‌تواند منجر به تشویق سرمایه‌گذاری در اهر شود.

در همین زمینه ادارات منابع طبیعی و محیط زیست نیز از هم اکنون در تمام زمینه‌هایی که می‌توانند به توسعه این امر کمک کنند و در اقدامات خود تسریع کرده و پروسه استعلام‌ها را به کمترین زمان ممکن کاهش دهند.

انتظار می‌رود اداره میراث فراهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با همکاری شهرداری اهر تابلوهای شکیل و در شأن شهرستان برای آثار تاریخی و گردشگری تهیه کرده  تا گردشگران در کمترین زمان ممکن بتوانند از این آثار دیدن کنند و برخی آثار تاریخی شهرستان که مرمت آن نیمه تمام است در اجرای آنها تسریع شود و بقعه شیخ شهاب الدین اهری که آبروی شهرستان و از آثار مهم تاریخی استان به شمار می‌رود، بازسازی و مرمت آن هرچه سریع‌تر انجام شده و تا آغاز سال جدید و عید نوروز، اشیاء و آثار موزه ادب و عرفان اهر که هم اکنون در تبریز نگهداری می‌‌شود، به شهرستان و محل موزه منتقل و مجدداً این موزه فعالیت خود را آغاز کند.

همچنین سایر آثار تاریخی از جمله بازار تاریخی، خانه قاسم خان اهری، مسجد جامع،کاروانسرای شاه عباسی و سایر آثار تاریخی باید به نحو شایسته برای استقبال از این رویداد بین‌المللی آماده شود.

در بخش صنایع‌دستی، این شهرستان به جهت قابلیت‌های لازم در حوزه از جمله صنایع‌دستی عشایری و روستایی به خصوص محصول منحصربه فرد “ورنی”و سایر صنایع  دستی فعال در منطقه در مکانی مناسب به عنوان سوغات و صنایع‌دستی شهرستان ،آماده برای عرضه و فروش باشد که در این خصوص “عمارت شهرداری اهر “بهترین مکان ولو به صورت موقت به جهت واقع شدن در مرکز شهر و ساختمان نمایشگاه صنایع‌دستی دانشگاه آزاد اسلامی و مکان‌های مناسب دیگر در ورودی‌های شهرستان در این خصوص پیشنهاد می‌شود.

از طرفی، آموزش‌های لازم برای اصناف و کسبه، رانندگان حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری در خصوص نحوه برخورد با گردشگران و اطلاع‌رسانی به آنها در خصوص جاذبه‌های گردشگری، ،تهیه لباس یک دست فرم  به این عزیزان می‌تواند گامی عملی برای جذب گردشگران باشد که امیدواریم در این خصوص با همراهی سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، سازمان حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری، پایانه مسافری، و اتاق اصناف، بتوان گام‌های موثری برداشت.

از دیگر سو، راه اندازی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و توزیع بروشورهای گردشگری و سرمایه‌گذاری در ورودی‌های شهر با همکاری سازمان جوانان هلال احمر و ادارات مرتبط نیز در جذب و هدایت گردشگران می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

تهیه کلیپ‌های چند دقیقه‌ای و اطلاعات جامع و مستند از توانمندی‌های گردشگری و ارسال آن به کانال‌های تلگرامی، راه‌اندازی سایت‌های خبری و نرم‌افزارهای مختلف مالتی مدیا و بالاخره ده‌ها ابتکار و خلاقیت و تلاش در حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری می‌تواند در این خصوص به جذب گردشگر و شناساندن منطقه کمک کند.

پیشنهاد می‌شود با همکاری ستاد گردشگری و اداره میراث فرهنگی شهرستان از هم اکنون اطلاعیه‌ای صادر شود که همچون سایر شهرها، افرادی که می‌خواهند اماکن مسکونی خود را به صورت مبله به عنوان مکان‌های اقامتی مورد استفاده گردشگران قرار دهند، با تشکیل پرونده به صورت قانونی شناسنامه‌دار شده و از اداره میراث فرهنگی با عنوان “خانه مسافر” مجوزهای لازم اخذ و با نصب تابلو در صورت نیاز مسافران و گردشگران، در اختیار افراد متقاضی قرار گیرد.