بیمارستان‌های کشور۱۵۰ هزار پرستار کم دارند/ کمبود ۱۰۰۰ پرستار در آذربایجان‌شرقی
بیمارستان‌های کشور۱۵۰ هزار پرستار کم دارند/ کمبود ۱۰۰۰ پرستار در آذربایجان‌شرقی

به نقل از فارس، عبدالله صفری امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز اظهار کرد: ۲۲ دی‌ماه سال‌جاری مصادف با پنجم جمادی‌الاول و میلاد حضرت زینب(س) شده است. وی افزود: میلاد حضرت زینب(س) روز پرستار نامگذاری شده است و این روز فرصتی برای قدردانی از […]

به نقل از فارس، عبدالله صفری امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز اظهار کرد: ۲۲ دی‌ماه سال‌جاری مصادف با پنجم جمادی‌الاول و میلاد حضرت زینب(س) شده است.

وی افزود: میلاد حضرت زینب(س) روز پرستار نامگذاری شده است و این روز فرصتی برای قدردانی از این قشر زحمت‌کش می‌باشد.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان با بیان اینکه اولین پرستار اسلام حضرت کبری(س) است، گفت: تقدیر از مقام شامخ حضرت زینب یکی از دلایل انتخاب میلاد ایشان به عنوان روز پرستار است.

وی ادامه داد: با توجه به سختی‌های موجود در شغل پرستاری باید در بین این قشر روحیه زینب‌گونه وجود داشته باشد به طوریکه شجاعت، صبر، دانایی این بانوی بزرگوار منجر شده تا میلادشان را فرصتی برای قدردانی از پرستاران انتخاب شود.

صفری با تاکید بر نقش پررنگ پرستاری در جامعه ابراز کرد: باید نقش جامعه را درک کرده و به مشکلات و زحمات شبانه‌روزی آنها نیز توجه کنیم.

وی اضافه کرد: باید پرستاران سیره حضرت زینب(س) را همانند گذشته، الگو و اُسوه خود قرار دهند.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان؛ در تشریح عملکرد پرستاری در آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: یک عمل جراحی شامل یک تیم ۱۰ نفره یا بیشتر است به طوریکه یک مریض عادی ۳۶ ساعت خدمات درمان می‌گیرد که این خدمات زیر سایه پزشکان و پرستاران انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه طبق روایات ائمه اطهار(ع)، پرستاری از بهترین عبادات است، گفت: تنها افرادی می‌توانند یک پرستار خوب باشند که در سطح بالایی از ایثار، صبر و شجاعت قرار گیرند به طوریکه یک پرستار دیگر شب و روز، شرایط جوی بحرانی، محروم‌ترین مناطق و غیره نمی‌شناسد.

۵۰ درصد منابع نیروی انسانی وزارت بهداشت و درمان از گروه پرستاری است

صفری، وضعیت پرستاری در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی حرف از پرستار می‌شود تنها منظور پرستارها در بیمارستان نیست بلکه گروه پرستاری شامل پرستار، اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی و غیره است به طوریکه بیش از ۵۰ درصد منابع نیروی انسانی وزارت بهداشت و درمان را گروه پرستاری شامل می‌شود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۹۰ دانشکده پرستاری در سطح کشور فعال بوده که ۱۰ دانشکده آن در استان آذربایجان‌شرقی است و در مجموع کل کشوری۱۰ هزار پرستار تربیت می‌شود.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان بیان کرد: حوزه فعالیتی پرستار تنها در بیمارستان نیست بلکه در بخش‌های مختلف نیز پرستاری لازم و ملزوم می‌باشد.

 

فعالیت ۲۵۰ هزار پرستار در کل کشور/ ۸ هزار و ۵۰۰ پرستار در آذربایجان‌شرقی

وی افزود: در کل کشور ۲۵۰ هزار پرستار در حال فعالیت هستند.

صفری با بیان اینکه سازمان پرستاری دارای ۱۶۰ هزار عضو فعال است، گفت: ۱۲۴ هیات مدیره پرستاری در کل کشور فعال است به طوریکه این رقم در ۶ شهرستان از استان آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت ۸ هزار و ۵۰۰ پرستار در آذربایجان‌شرقی توضیح داد: این افراد در سطوح مختلف دانشگاهی تحصیل کرده و یا می‌کنند.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان با اشاره به شاخص‌های تعیین شده سازمان پرستاری برای ارائه خدمت مناسب گفت: طرح تحول سلامت از جمله طرح‌های مترقی بود که مورد تائید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت ولی این طرح باعث سرازیر شدن مردم به سمت بیمارستان‌های دولتی شد و این نیز  تراکم کاری برای پرستاران را افزایش داد.

وی ادامه داد: با شروع طرح تحول سلامت با افزایش بیمارستان و تعداد تخت روبه‌رو شدیم ولی همچنان کمبود پرستار افزایش یافت.

ایران از نظر شاخص‌های پرستاری از متوسط جهانی هم کمتر است

صفری با بیان اینکه طبق شاخص‌های جهانی باید به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۰ پرستار داشته باشیم، افزود: متوسط پرستار در دنیا  از نظر این شاخص، پنج نفر است در حالیکه متاسفانه این رقم در کشور ایران  ۱/۵ تا ۱/۶ پرستار می‌باشد که بسیار از متوسط دنیا کمتر است.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان شاخص دیگر ارائه خدمات مناسب به بیمار را به ازای هر پزشک سه پرستار عنوان کرد و گفت: شاخص دیگر به ازای هر تخت حداقل ۱/۸ و یا حداکثر ۲/۵ پرستار است که ما در هر دوی این شاخص‌ها از متوسط دنیا کمتر هستیم و حتی در تعداد تخت، میزان متوسط کشوری زیر یک است ولی در استان آذربایجان‌شرقی با جذب نیروی استخدامی نزدیک یک رسیدیم که اصلا قابل قبول نیست.

نیاز کشور به ۱۵۰ هزار پرستار

وی با تاکید بر اینکه ما حداقل به ۱۵۰ هزار پرستار نیاز داریم تا بلکه به حد نرمال برای خدمات‌رسانی به بیماران برسیم، افزود: سهم استان از این میزان نیاز، یک هزار پرستار می‌باشد.

صفری متذکر شد: قطعاً پرستاری با فرسودگی شغلی و اضافه کاری اجباری دیگر انگیزه‌‌ای برای کار نخواهد داشت و به تبع آن مرگ‌های خاموش و نقصان‌های در درمان بیماران ایجاد می‌شود.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاران استان با درخواست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر دقت و توجه در بودجه تعیین شده وزارت بهداشت، گفت: متاسفانه برآورد وزارت بهداشت و درمان در سازمان مدیریت بودجه با دلایل غیرشفاف کمتر شده است به طوریکه وزارت بهداشت نیاز  جامعه از پرستار برای رسیدن به وضعیت پایدار در سال آینده را  ۱۸ هزار نفر پرستار اعلام کرده است ولی در مجلس این میزان به ۹ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

وی، دیگر چالش‌های مهم رسته پرستاری در ایران را عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری دانست و در این باره  توضیح داد: با توجه به اینکه یک قانون به راحتی تصویب نمی‌شود و اگر تصویب شود کلی هزینه و وقت و دقت روی آن صرف شده است در حالی که ۱۱ سال پیش، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مورد تصویب قرار گرفته است ولی تاکنون و با گذشت چندین دولت، این قانون انجام نمی‌گیرد و به عبارتی کار را پرستار انجام داده و تعرفه را به اسم یکی دیگر می‌زنند.