انرژی؛ سرمایه‌ای که از ساختمان‌ها به هدر می‌رود
انرژی؛ سرمایه‌ای که از ساختمان‌ها به هدر می‌رود

انرژی؛ سرمایه‌ای که از ساختمان‌ها به هدر می‌رود تایسیز نیوز- انرژی مصرفی برای سرمایش، گرمایش، روشنایی، آب گرم و سرد، پخت و پز و تاسیسات مختلف به عنوان سرمایه ملی و مردمی که با هزینه‌های هنگفت و صرف منابع زیاد برای رفاه مردم تامین می‌شود در سایه بی‌توجهی مصرف کنندگان و عدم استفاده از فناوری‌های پیشرفته […]

انرژی؛ سرمایه‌ای که از ساختمان‌ها به هدر می‌رود

انرژی؛ سرمایه‌ای که از ساختمان‌ها به هدر می‌رود

تایسیز نیوز- انرژی مصرفی برای سرمایش، گرمایش، روشنایی، آب گرم و سرد، پخت و پز و تاسیسات مختلف به عنوان سرمایه ملی و مردمی که با هزینه‌های هنگفت و صرف منابع زیاد برای رفاه مردم تامین می‌شود در سایه بی‌توجهی مصرف کنندگان و عدم استفاده از فناوری‌های پیشرفته و مدرن در ساخت و سازها، از منافذ ساختمان‌ها به هدر می‌رود.

تامین منابع انرژی و صرف هزینه های گزاف برای انتقال این منابع تجدید ناپذیر به ساختمان ها جهت تامین آسایش و رفاه مردم از وظایف دولت ها و نهادهای حاکمیتی در جوامع بشری است و استفاده بهینه از این منابع و جلوگیری از هدررفت آن نیز از وظایف مردم و نهادهای متولی در ساخت و ساز ساختمان ها به شمار می رود.

بر اساس اعلام کارشناسان حوزه انرژی، عدم رعایت استانداردهای تدوین شده در ساخت و سازها و استفاده از سیستم ها و دستگاه های پرمصرف و عدم استفاده از فناوری های پیشرفته و جدید در این عرصه موجب اتلاف حداقل ۳۰ تا ۷۹ درصدی انرژی از ساختمان ها می شود.

مصرف بی رویه انرژی و عدم توجه مردم و متولیان و سازندگان ساختمان ها و تولیدکنندگان مصارف انرژی به هشدارهای دستگاه ها و نهادهای تامین کننده انرژی از معضلاتی است که گریبانگیر کشور و به تبع آن آذربایجان شرقی و تبریز شده است و در صورت ادامه این وضعیت و مصرف لجام گسیخته انرژی، دیری نخواهد پایید که نسل های آینده با کمبود منابع انرژی مواجه شوند.

کارشناسان حوزه ساخت و ساز و انرژی، عمده عوامل هدر رفت انرژی در ساختمان ها را طراحی نامناسب حرارتی، استفاده غیراصولی از عایق بندی‌ها، اجرای دیوارهای بدون عایق و سقف‌های نامناسب، طراحی نامناسب درها، پنجره‌ها، بازشوها و درز و شکاف بین آن‌ ها، عدم استفاده‌ از سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی کم مصرف، عدم استفاده از پنجره‌های ۲ جداره، عدم استفاده از تهویه مناسب و عدم استفاده از نور طبیعی در ساختمان ها برای تامین انرژی خورشیدی و روشنایی اعلام می کنند.

به عقیده آنان، حدود ۲۱ درصد انرژی در ساختمان ها از طریق پنجره ها، ۲۱ درصد از طریق کف ساختمان ها و ۳۶ درصد از دیوارها اتلاف می شود که با جدیت در اجرای مقررات و ضوابط فنی مهندسی می توان جلوی بخش عمده ای از این اتلاف انرژی را گرفت.

کارشناسان حوزه ساخت و ساز و انرژی، استفاده از مصالح پیشرفته و فناوری های جدید در ساخت و ساز از جمله مصالح سبک و عایق حرارتی، استفاده از دستگاه های هوشمند تولید انرژی در ساختمان ها، نصب پنجره های ۲ جداره و فرهنگ سازی در جامعه برای صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع انرژی را از جمله راهکارهای جلوگیری از هدر رفت انرژی و صرفه جویی در مصرف این منابع تجدید ناپذیر اعلام می کنند.

انرژی؛ سرمایه‌ای که از ساختمان‌ها به هدر می‌رود

آگاه نبودن از جزئیات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان از عوامل اتلاف انرژی در ساختمان هاست

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیش از سه دهه از الزامی شدن مبحث ۱۹ مقرات ملی ساختمان در کشور می گذرد، می گوید: آگاهی کم زنجیره ساخت و ساز از جزئیات این مبحث و نحوه اجرای صحیح آن از عوامل اتلاف انرژی در ساختمان ها می شود.

«علیرضا معتمدنیا» می افزاید: مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۷۰ به تصویب هیات وزیران رسید و مان‌های کشور الزامی شد اما به دلایلی مانند بی بهره بودن سازندگان ساختمان از کاهش هزینه های انرژی هنگام بهره برداری از ساختمان موجب شده این مبحث تاکنون به میزان اندکی در کشور اجرایی شود.

بی بهره بودن سازندگان ساختمان از کاهش هزینه های انرژی هنگام بهره برداری از ساختمان موجب شده تا مبحث ۱۹ تاکنون به میزان اندکی در کشور اجرایی شود.

وی اظهار می کند: این مبحث چندین بار بازنگری و نسخه نهایی مصوب آن در سال ۱۳۹۹ تهیه شده است و بر اساس آن برای ساختمان هایی که تا خرداد ۱۴۰۲ مبحث ۱۹ را رعایت نکرده باشند، پایانکار صادر نخواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی می گوید: در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان براساس ضوابط مندرج در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اقدام به ایجاد کمیسیون و بخش مبحث ۱۹ در این سازمان کرده است.

معتمدنیا، ادامه می دهد: این کمیسیون نسبت به مطالبه حداقل مدارک مورد نیاز جهت اخذ پروانه ساختمان، گواهی صلاحیت مهندس یا شرکت طراح، چک لیست انرژی، چک لیست کنترل پوسته خارجی ساختمان، نقشه‌ های ساختمان، مشخصات فیزیکی مصالح و سیستم‌ های عایق حرارت مورد استفاده در ساخت اجزای پوسته خارجی ساختمان و مشخصات فنی سیستم‌ ها تاسیسات گرمایی، سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تامین آب‌ گرم مصرفی و روشنایی مورد استفاده در ساختمان‌ها گام بر می دارد.

وی یادآوری می کند: برگزاری دوره‌ های آموزشی و همایش‌ های تخصصی برای زنجیره ساخت و ساز می تواند در افزایش دانش و مهارت‌ های آن ها برای اجرای مبحث ۱۹ و جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها کمک کند و در این راستا در یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر از اعضای این سازمان در رشته های عمران، معماری، برق و مکانیک در دوره های مربوطه شرکت کرده و موفق به کسب گواهینامه های لازم شده اند.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی می گوید: همه ما به عنوان مهندسان و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان، مسوولیت داریم تا با رعایت اصول مبحث ۱۹ به بهینه‌ سازی مصرف انرژی و حفظ محیط زیست کمک کنیم.

معتمدنیا، می افزاید: با توجه به اینکه آینده صنعت ساختمان و کسب و کارهای وابسته به آن با محوریت انرژی خواهد بود، همه افراد فعال در این حوزه باید با استفاده از منابع آموزشی موجود و شرکت در دوره‌ها و همایش‌های تخصصی، دانش و مهارت‌های خود را به‌ روز و ارتقا دهند.

انرژی؛ سرمایه‌ای که از ساختمان‌ها به هدر می‌رود

استفاده از ابزارهای مدیریت هوشمند انرژی ساختمان نیاز اساسی برای جلوگیری از اتلاف انرژی است

استادیار گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به رشد نگران کننده میزان مصرف انرژی در کشور می گوید: صنعت ساختمان سهم عمده از میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است.

«میرسعید موسوی»، با بیان اینکه عمده مصرف انرژی در صنعت ساختمان مربوط به دوران ساخت و بهره برداری است، می افزاید: بکارگیری ابزارهای مدیریت هوشمند انرژی ساختمان باید به عنوان یک نیاز اساسی برای جلوگیری از اتلاف انرژی در این صنعت مورد توجه قرار گیرد.