برخی تصمیم گیری‌ها به تعطیلی بخش فولاد منجر خواهد شد
برخی تصمیم گیری‌ها به تعطیلی بخش فولاد منجر خواهد شد

رئیس انجمن فولاد آذربایجان: برخی تصمیم گیری‌ها به تعطیلی بخش فولاد منجر خواهد شد رئیس انجمن فولاد آذربایجان گفت: مسیر موجود و تصمیم گیری‌هایی که انجام می‌شود به تعطیلی این بخش و صنایع پایین دستی منجر خواهد شد. به گزارش تایسیز نیوز، نوید نواده اباذر عصر شنبه در نشست خبری اظهار کرد: اگر این مشکلات […]

رئیس انجمن فولاد آذربایجان:

برخی تصمیم گیری‌ها به تعطیلی بخش فولاد منجر خواهد شد

برخی تصمیم گیری‌ها به تعطیلی بخش فولاد منجر خواهد شد

رئیس انجمن فولاد آذربایجان گفت: مسیر موجود و تصمیم گیری‌هایی که انجام می‌شود به تعطیلی این بخش و صنایع پایین دستی منجر خواهد شد.

به گزارش تایسیز نیوز، نوید نواده اباذر عصر شنبه در نشست خبری اظهار کرد: اگر این مشکلات برطرف نشود تاریخ از بین رفتن صنعت فولاد بخش خصوصی جلوتر کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیر موجود و تصمیم گیری‌هایی که انجام می‌شود به تعطیلی این بخش و صنایع پایین دستی منجر خواهد شد، افزود: با وجود اینکه هزار و ۱۱۹ نامه متفاوت در زمینه های مختلف به دست‌اندرکاران نوشته‌ایم و جلوی بسیاری از مشکلات را گرفته ایم اما همچنان مشکلاتی داریم که اساسی هستند و متاسفانه عزمی برای حل آنها وجود ندارد.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان به تلاش‌های انجمن برای رفع مشکلات اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکلات به ویژه در زمینه بازاریابی و صادرات است از این رو برنامه‌ریزی کردیم تا بیست و یکمین دوره نمایشگاه صنایع فولادی تبریز «متافو» را با حضور برترین‌های داخلی و خارجی در تبریز برگزار کنیم.

نواده اباذر ادامه داد: این نمایشگاه ۱۲ تا ۱۵ تیرماه سال جاری و پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود که امیدواریم با کمک رسانه‌ها این رویداد مهم صنعتی در خلال خبرهای انتخابات ریاست جمهوری گم نشود.

وی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در سایر کشورها را نیز دیگر راهکار این انجمن برای برون رفت از مشکلات عنوان کرد و گفت: پارسال سومین دوره حضور و امسال نخستین دوره با حضور انجمن فولاد آذربایجان در نمایشگاه متال اکسپو ترکیه است که شهریور ماه امسال در استانبول برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان با بیان اینکه حضور در این گونه نمایشگاه‌ها کمک بزرگی به صادرات فولاد می‌کند، افزود: صنعت فولاد در آذربایجان که در اختیار بخش خصوصی است بیشترین تولید، اشتغال و صادرات را دارد اما کمترین حمایت از آن می‌شود و متاسفانه کسی صدای ما را نمی‌شنود.

نواده اباذر گفت: تصمیم گیری‌ها طوریست که نتوانیم بخش خصوصی قوی داشته باشیم و حتماً باید یک طرف تولید بخش دولتی باشد.

وی به مشکل صادرات و قطعی برق در صنعت فولاد آذربایجان اشاره کرد و گفت : نامه‌های زیادی در این موارد نوشته‌ایم اما تاکنون نتیجه نگرفتیم و مسیری که پیش رو داریم به طور یقین به تعطیلی این صنعت خواهد انجامید.

وی به مصرف ۱۵ میلیون تن فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: نیاز است مازاد تولید که حدود ۲۰ میلیون تن است صادر شود اما موانعی که در این مسیر وجود دارد اجازه آن را نمی‌دهد.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان گفت: دیپلماسی فعال اقتصادی در کشور وجود ندارد و هر سال هزاران دلار برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای بازاریابی و صادرات انجام می‌دهیم اما خود تحریمی و بخشنامه‌های لحظه‌ای مانع از صدور این محصول می‌شود.

نواده اباذر افزود: ایران تنها تولید کننده فولاد در دنیا نیست و اگر نتوانیم نیاز بازار دنیا را تامین کنیم به راحتی این بازار را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: با زیر قیمت فروختن و تخفیفاتی که می‌دهیم به زور بازاری را پیدا می‌کنیم اما بخشنامه‌های خلق الساعه دو خطی همه چیز را به هم می‌زند.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان ادامه داد: تا پارسال مفری برای صادرات بود و به رغم همه مشکلات، برای کالایی که می‌دادیم به نحوی دلار یا طلا می‌گرفتیم تا اینکه در اسفند ۱۴۰۲ در جلسه تصمیم تصمیم گیری ۴ ساعته با موضوع صادرات و رفع تعهد ارزی چرخه فولاد، این فرصت را نیز از دست دادیم.

نواده اباذر افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که این رقم در سال گذشته به نصف کاهش یافت و در فروردین امسال و در مقایسه با سال قبل آن ۸۶ کمتر شده است.

وی بیان کرد: انجمن فولاد آذربایجان صدای بخش خصوصی بوده و و بخش خصوصی فعال در این عرصه برخلاف دولتی‌ها دوستدار این انجمن هستند.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان، قطعی‌های برق و قبوض نجومی این بخش را دیگر مشکل این صنعت اعلام کرد و گفت: دی ماه پارسال بود که طبق ماده ۱۶ و ۱۴، مبالغی روی قبض صنایع فولاد اضافه شد که چنین تصمیم گیری‌هایی در هیچ کجای دنیا و هیچ اقتصادی مورد قبول نیست.

نواده اباذر گفت: وقتی کالایی تولید شده و فروخته شده است چگونه می‌توان هزینه اضافی ناشی از افزایش قیمت برق را از مصرف کننده گرفت.

وی ادامه داد: اگر برق نیست باید برای همه نباشد چگونه می‌توان انتظار داشت که فولادی‌ها سه ماه تولید را متوقف کنند باید ما نیز مثل بقیه صنایع حداکثر یک روز در هفته تعطیلی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مشکلات صادراتی و برق اجازه نفس کشیدن به صنعت فولاد بخش خصوصی را نمی‌دهد و با رویه فعلی صنعت فولاد یک روز از بین خواهد رفت و هر روز به آن لحظه نزدیک‌تر می‌شود.

انجمن فولاد آذربایجان حدود ۷۳ عضو دارد و میزان اشتغال در این صنعت بالای ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

یک سوم فولاد تولید شده در ایران در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و از سهم دو دو دهم میلیارد دلاری صادرات بخش خصوصی ۴۵۰ میلیون دلار سهم آذربایجان شرقی است.