برگزاری «جایزه ادبی پروین اعتصامی» در تبریز در سال ۹۷
برگزاری «جایزه ادبی پروین اعتصامی» در تبریز در سال ۹۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه جایزه ادبی پروین اعتصامی در سال آینده در تبریز برگزار می‌شود، گفت: این برنامه هر دو سال یکبار در شهر تهران برگزار می‌شد که به خاطر رویداد تبریز ۲۰۱۸ در شهر اولین‌ها “تبریز” برگزار خواهد شد. به گزارش تایسیز آذربایجان،به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه جایزه ادبی پروین اعتصامی در سال آینده در تبریز برگزار می‌شود، گفت: این برنامه هر دو سال یکبار در شهر تهران برگزار می‌شد که به خاطر رویداد تبریز ۲۰۱۸ در شهر اولین‌ها “تبریز” برگزار خواهد شد.

به گزارش تایسیز آذربایجان،به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی در نشستی با اصحاب رسانه استان با اشاره به اهداف خود از سفر به شهر تبریز و با تاکید بر اینکه سفر بسیار مغتنمی را در آذربایجان‌شرقی داشتم، اظهار کرد: از زمانی که این سمت را بر عهده گرفته‌ام سه نوع سفر را در دستور کار قرار داده‌ام که شامل سفرهای مناسبتی، سفرهای به نمایندگی از دولت و سفرهای کاری استانی بوده که استارت آن از آذربایجان‌شرقی کلید خورد.

وی با تاکید بر اهمیت سفرهای استانی و همچنین جدی گرفتن بحث‌های فرهنگ و هنر در استان‌ها، خاطرنشان کرد: هر قدر که عوامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند ارتباطات خود را با استان‌ها بیشتر کنند در نتیجه شاهد اتفاقات فرهنگی بسزایی خواهیم بود؛ در همین راستا سفرهای کاری چند روزه به استان‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اعتقاد قلبی خود مبنی بر اینکه آذربایجان‌شرقی نقش بسیار مهمی در تاریخ، هنر و فرهنگ ایران زمین داشته است، یادآور شد: نمی‌توان ایران زمین را از لحاظ تاریخی، هویتی، فرهنگی و هنری بدون آذربایجان‌شرقی شناخت و ایران زمین مدیون رشادت‌ها و غیرت و همچنین مدیون فرهنگ و هنر مردم آذربایجان در طول تاریخ بوده است.

صالحی با تاکید بر اهمیت گفت‌و‌گوی عوامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از سفر با استانداران و ترسیم چشم‌انداز سه ساله در حوزه فرهنگ و هنر استان گفت: در این سفر توافق‌نامه‌ای با استاندار آذربایجان‌شرقی امضا شد که باید بدان اهتمام ورزید و اینگونه نباشد که در حد امضا باقی بماند.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعهدات مختلفی را در بحث‌های زیرساختی آذربایجان‌شرقی دارد، گفت: برای به بهره برداری رساندن “تالار مرکزی تبریز” طی سه سال آینده وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۸۰ میلیارد ریال  متقبل شده و انشالله منابع کشوری نیز همراهی کند تا این فضای مناسب در خدمت فرهنگ و هنر استان قرار گیرد.

وی با اشاره به تامین هزینه‌ی ۱۵ میلیارد تومانی جهت تکمیل و تجهیز موزه هنرهای معاصر تبریز، اضافه کرد: موزه هنرهای معاصر یکی از مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استان بوده تا این منطقه فرهنگخیز و هنرخیز بتواند دارایی خود را در معرض دید عموم قرار داده و مسافران و گردشگران بتوانند گنجینه‌ی هنرهای استان را در قالب یک موزه مشاهده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تکمیل دو استودیوی قرآنی با هزینه‌ی دو میلیارد ریالی در استان خبر داد و گفت: تکمیل مجتمع های فرهنگی و هنری پنج شهر استان، کمک به تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی مقبره‌الاشعراء تبریز در طول سه سال با ۱۲ میلیارد ریال، تامین سیستم دیجیتال سالن‌هایی که قابلیت تبدیل به سالن سینما دارند که به طور میانگین هر سالن ۶۰ میلیون تومان در این راستا هزینه دربر خواهد داشت و تجهیز چهار سالن مجتمع تجاری ستاره باران که هر سالن ۱۶۰ میلیون تومان هزینه دربردارد که این موارد در توافق‌نامه آمده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انجام آن تعهد کرده است.

وی افزود: تلاش می شود با توجه به منابع و شرایط کشور چشم‌اندازی از رویدادهایی سه سال آینده داشته باشیم و امید است تلاش کنیم تا به سمت و سویی که شایسته فرهنگ و هنر خطه آذربایجان است نزدیکتر شویم.

وی با اشاره به بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان نیز افزود: در این مجموعه پیشرفت‌هایی در پاره‌ای از اتفاقات افتاده که نمونه‌ی آن رسم الخط ترکی-آذربایجانی است که سال گذشته استارت آن زده شده بود و دیروز نمونه‌ی تقریبا کامل آن ارائه شد و می‌تواند کار بسیار مهمی در حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان باشد و همچنین شیوه نامه و مداخل دانشنامه و دایره المعارف آذربایجان نیز آماده شده و آماده شروع دانشنامه هستند و والیان آذربایجان نیز تقریبا تکمیل شده است.

صالحی از برگزاری جلسه هیئت امنای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان در تهران طی دو هفته‌ی آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: طی توافقنامه‌ای که منعقد شده وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سه سال ۱۵ میلیارد ریال در ابطه با این بنیاد متعهد به کمک شده است و بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان می‌تواند فرصتی برای معرفی فرهنگ و هنر آذربایجان باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با تبریز ۲۰۱۸ نیز گفت: تبریز ۲۰۱۸ رویداد بسیار مهمی برای کشور و استان بوده و در تلاشیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سهم خود را در این راستا ایفا کند و از این فرصت ملی برای عرضه کردن قابلیت‌های گردشگری، فرهنگی و هنری استان استفاده شود.

وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعهداتی را در رابطه با تبریز ۲۰۱۸ دارد که شروع به اجرای تعهدات خود کرده‌ایم و برگزاری جشنواره مستند حقیقت در تبریز که طی آن ۲۹ فیلم کوتاه و بلند نمایش داده شد از جمله این برنامه هاست که در سال ۲۰۱۸ نیز در تبریز می‌تواند تداوم داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت تولید مستندهای خوب از تبریز، گفت: ۲۰۱۸ می‌تواند فرصتی جهت مستندسازی در تبریز شود و از این طریق می‌توان شهر تبریز و داشته‌های این شهر را در قالب مستند به دیگران معرفی کرد، چرا که یکی از ظرفیت های خوب کشورمان در حوزه ی بین‌المللی حضور مستندها در جشنواره های مستند جهانی است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ رویدادهای مختلفی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز برگزار می‌شود، افزود: برگزاری جایزه پروین اعتصامی در تبریز در سال آینده، برگزاری جشنواره آواها و نغمات قرآنی در تبریز به طور بین الملی، برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوان، برگزاری جشنواره مطبوعات با حضور کشورهای همسایه، همایش سبک تفسیری علامه طبابایی در جهان اسلام، جایزه ادبی استاد شهریار و درصورت توافق برگزاری یکی از جشنواره هنری بین المللی در تبریز و… از جمله دیگر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز ۲۰۱۸ است.

وی با اشاره به قابلیت‌های قابل توجه در حوزه فرهنگ و هنر استان و با تاکید بر جدی گرفتن کارگروه اقتصاد فرهنگ و هنر در شورای برنامه‌ریزی استان، تاکید کرد: این موضوع می‌تواند به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان کمک کرده و در حوزه اشتغال و کسب ارزش افزوده نقش خوبی را ایفا کند. قابلیت های قابل توجه در حوزه هنر ر اینجا دیده می‌شود .

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ساختار و ساماندهی مساجد، نیز گفت: در ساماندهی مساجد ناهماهنگی ‌هایی وجود دارد اما معتقدیم که هر قدر حاکمیت نقش خود را در مساجد کاهش دهد به همان اندازه مفید خاهد بود، چرا که هر قدر که مساجد را دولتی کنیم در نتیجه جایگاه مرجعیت مساجد کاهش پیدا خواهد کرد و این مجموعه باید مردمی بماند، البته دولت هم نقش حمایت از کارهای مردمی را در این رابطه بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه تشیع منطقه آناتولی از خطه آذربایجان نشات گرفته است، یادآور شد: این خطه همواره مهد مادری برای صدور فرهنگ و هنر بوده و باید از این فرهنگ و تاریخ مراقبت کرد .

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ و تاریخ تبریز خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا وضعیت معاصر تبریز را هم به گردشگران منتقل کنیم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست اظهار کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سفر پرترافیک کاری را طی سه روز متقبل شده و سفرهای استانی خود را با توجه به اعتقاد و باوری که نسبت فرهنگ و تاریخ این خطه داشتند از آذربایجان شرقی آغاز کردند که قدردان این اهتمام هستیم.

محمد محمدپور با اشاره به فعالیت‌های و کارکردهای مثبت اصحاب رسانه‌ی استان گفت: علی رغم این‌که رسانه‌های متعدد و بسیاری در استان فعالیت دارند اما اصحاب رسانه‌ی ما بسیار حرفه‌ای و فعال بوده و روزنامه‌ها و هفته نامه‌های استان نیز در قیاس با تهران و شهرستان‌های دیگر درخشش بسیاری دارند.