تولید ۵۰۰ هزار تن علوفه در مراتع آذربایجان شرقی
تولید ۵۰۰ هزار تن علوفه در مراتع آذربایجان شرقی

تولید ۵۰۰ هزار تن علوفه در مراتع آذربایجان شرقی تایسیز نیوز- معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: ۵۰۰ هزار تن علوفه در مراتع استان تولید می‌شود که بیش از ۴۷ هزار مرتع‌دار از آن بهره‌برداری می‌کنند. علی قنبری دوشنبه شب در سلسله‌ نشست‌های رسم خدمت، با بیان اینکه ۲ میلیون […]

تولید ۵۰۰ هزار تن علوفه در مراتع آذربایجان شرقی

تولید ۵۰۰ هزار تن علوفه در مراتع آذربایجان شرقی

تایسیز نیوز- معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: ۵۰۰ هزار تن علوفه در مراتع استان تولید می‌شود که بیش از ۴۷ هزار مرتع‌دار از آن بهره‌برداری می‌کنند.

علی قنبری دوشنبه شب در سلسله‌ نشست‌های رسم خدمت، با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار هکتار منابع طبیعی در استان وجود دارد، اظهار کرد: ۱۶۴ هزار هکتار از آن جنگل‌های ارسباران را شامل شده که در مساحت ۵۵۸ هزار هکتار پراکنده شده است و باقی نیز مراتع هستند.

وی خاطرنشان کرد: پنج هزار و ۵۲۰ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در سه سال گذشته در استان تشکیل شده که ۱۲ درصد از مجموع کل پرونده‌های دخل و تصرف کشور را شامل می‌شود و تنها ۲ هزار و ۹۸ فقره آن مربوط به سال ۱۴۰۲ است.

وی با بیان این‌که ۵ هزار و ۶۹۲ هکتار از اراضی تصرف شده استان در سه سال گذشته رفع خلعیت شده است، گفت: اداره منابع طبیعی استان حامی طرح‌های تولیدی و اشتغال زایی بوده و برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی تعداد ۱۴۸ فقره تخصیص اراضی به مساحت ۴ هزار و ۶۱۹ هکتار انجام داده است.

قنبری از در دست اجرا بودن ۶ طرح اقتصاد مقاومتی در مراتع استان خبر داد و گفت: یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم، اجرایی شدن نهضت ملی مسکن است که در این راستا ۱۵ هزار و ۳۴ هکتار زمین تحویل راه و شهرسازی داده‌ایم.

وی با بیان این‌که مشکل ۳۰ معدن بزرگ استان با سهم بالای اشتغالزایی در دولت سیزدهم با رعایت الزامات محیط زیستی حل شده است، اظهار کرد: پایش آفات جنگل‌های ارسباران به صورت مستمر انجام می‌گیرد و اکنون هیچ نقطه بحرانی آفت در این جنگل‌ها نداریم.

وی از کاهش ۵۰ درصدی آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۱ در ۹ فقره آتش سوزی ۴۴ هکتار از جنگل‌ها طعمه حریق شد در حالی که در سال ۱۴۰۲ نیز ۹ فقره آتش سوزی با سطح ۲۲ هکتار رخ داد که این کاهش قابل توجه به دلیل حضور به موقع نیروهای حفاظت محیط زیست در محل بوده است.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تاکید کرد: اکنون مناطق پرخطر آتش سوزی این جنگل‌ها با تصاویر ماهواره‌ای از یک هفته قبل تر شناسایی می‌شود و نیروهای گشت و کنترل در منطقه حضور می‌یابند.

وی با اشاره به اجرای طرح مردمی ملی کاشت یک میلیارد درخت در استان، افزود: تعداد ۹ نهالستان دولتی در استان داریم که حداکثر تولید نهال‌ آن‌ها به ۳۰۰ هزار اصله نمی‌رسید، در سال نخست اجرای این طرح با بروزرسانی تجهیزات تعداد ۱۴ میلیون اصله تولید شد که مجموع تولید ۵۰ سال گذشته است که البته این تولید نهال بدون اعتبار دولتی بوده است.

وی با بیان این‌که بر اساس استانداردهای دنیا باید تعداد ۱۷۰ نفر نیروی حفاظتی در جنگل‌ها و مراتع استان مستقر شوند، افزود: اکنون فقط ۱۵ نفر نیروی حفاظتی داریم که ۱۱ نفر آن‌ها هم در سه سال اخیر جذب شده‌اند و بالغ بر ۴۰ درصد از پست‌های سازمانی اداره کل منابع طبیعی استان به دلیل کمبود اعتبارات، بلاتصدی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز گفت: از مجموع ۲۱ میلیون اصله تولیدی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان تعداد ۱۴ میلیون اصله در نهالستان‌های دولتی و هفت میلیون در نهالستان‌های بخش خصوصی بوده است و در راستای کاشت این نهال‌های تولیدی بیش از ۴۲ پویش مردمی در همکاری با ارگان‌ها و نهادهای مختلف برگزار کردیم.

سیروس داودی با اشاره به نصب دوربین‌ در جنگل‌های ارسباران، افزود: پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران که در منطقه خوینه رود مستقر خواهد شد، در مرحله عملیات اجرایی قرار دارد.

وی در خصوص شائبه‌های دخالت در انتصاب پسرش به عنوان بخشدار نیز اظهار کرد: هیچ گونه نقشی در انتصاب پسرم نداشتم.

معاون اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز از احداث پنج واحد کشتارگاه صنعتی دام و طیور در سه سال گذشته در استان خبر داد و گفت: ۲ کشتارگاه غیرصنعتی شهرداری میانه و شهرداری هریس نیز تعطیل شده‌اند.

اکبر خداداد از راه‌اندازی آزمایشگاه منطقه‌ای برای کنترل و تسهیل صادرات مواد خام دامی خبر داد و افزود: احداث این آزمایشگاه جزو پروژه‌های سفر ریاست جمهوری بوده و در آن ۲۰۰ هزار آزمایش انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات دامپزشکی در کنترل بیماری‌های واگیر طیور مثل آنفلوانزا نیز گفت: شیوع بیماری کرونا باعث شد تا رغبت دامداران برای واکسیناسیون دام‌ها بیشتر شود.

خداداد با بیان این‌که کانون‌های بیماری استان کاهشی بوده و در جهت کنترل بیماری قرار دارند، افزود: گوشت‌های غیر بهداشتی به صورت مستمر و روزانه جمع آوری شده و به دستور مقام قضایی معدوم می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست حیوانات خانگی با سیاست جمعیت انسانی مشابه است و گزارشات ماهانه بیماری‌های کلینیک‌های خصوصی حیوانات خانگی دریافت می‌شود و در صورت مشاهده بیماری واگیر، دامپزشکی ورود می‌کند.

وی در خصوص فیلم‌های پیدا شدن سر الاغ در خیابانی در تبریز نیز گفت: گوشت‌های مصرفی واحدهای صنعتی روزانه پایش می‌شود و گوشت نشخوارکننده کاملا قابل تشخیص است از این رو هیچ موردی از این گوشت‌های تک سمی وارد سفره مردم نمی‌شود اما بر اساس رصدها و گزارشات، احتمال می‌رود که گوشت این الاغ‌ها برای سگ‌های بی صاحب صرف شده است.