جهش بزرگ در خدمات آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم
جهش بزرگ در خدمات آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

مدیرعامل آبفای استان خبر داد جهش بزرگ در خدمات آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم تایسیز نیوز – مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی گفت: عملکرد شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم با اجرای طرح‌های زیرساختی گسترده و افزایش بهره‌وری، تحولی چشمگیر در تامین آب‌شرب و مدیریت فاضلاب استان به وجود آورده […]

مدیرعامل آبفای استان خبر داد

جهش بزرگ در خدمات آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

جهش بزرگ در خدمات آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

تایسیز نیوز – مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی گفت: عملکرد شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم با اجرای طرح‌های زیرساختی گسترده و افزایش بهره‌وری، تحولی چشمگیر در تامین آب‌شرب و مدیریت فاضلاب استان به وجود آورده که این اقدامات، پایه‌گذار آینده‌ای پایدار و رفاه بیشتر برای مردم منطقه شده است.

محمد خانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سایه تلاش‌های بی‌وقفه و برنامه‌ریزی‌های دقیق، شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم توانسته است با اجرای پروژه‌های کلان و ارتقاء کیفیت خدمات، نقشی مهم در بهبود وضعیت آب و فاضلاب استان ایفا کند.

وی افزود: احداث تصفیه‌خانه‌های جدید، بازسازی شبکه‌های فرسوده، آبرسانی به روستاها و افزایش ظرفیت تامین آب‌شرب، تنها بخشی از دستاوردهای این دوره محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این تحولات، علاوه بر افزایش رضایتمندی شهروندان، گامی بلند در جهت توسعه پایدار و حفاظت از منابع طبیعی منطقه به شمار می‌رود که با بررسی دقیق‌تر اقدامات انجام شده، اهمیت این دستاوردها در آینده آذربایجان شرقی روشن‌تر می‌شود.

مدیرعامل آبفای استان آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در حوزه محرومیت‌زدایی گفت: بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات ارزنده‌ای در جهت تامین و پایدارسازی آب‌شرب بهداشتی در سطح شهرها و به‌ خصوص روستاهای استان انجام شد.

وی اضافه کرد: عمده کارهای انجام یافته در قالب طرح محرومیت‌زدایی جهاد آبرسانی و نیز اقدامات خود شرکت از محل اعتبارات داخلی و خیرین آبرسان در سطح روستاها و شهرهای تنش‌دار بود.

وی اعلام کرد: طی این مدت، آب پایدار در ۲۹۰ روستا تامین و تعداد شهرهای دارای تنش از ۱۲ به پنج شهر کاهش یافت.

خانی از اقدامات شاخص انجام شده در حوزه آب را این‌گونه برشمرد: کاهش روستاهای دارای تنش آبی از ۹۲۰ روستا به ۵۸۰ روستا، اجرای بیش از ۲۸۰ کیلومتر توسعه و بازسازی خطوط انتقال در شهرها و روستاهای استان، اجرای بیش از ۳۰۰ کیلومتر توسعه و بازسازی شبکه آبرسانی در شهرها و روستاهای استان، حفر و تجهیز چاه و احداث گالری به تعداد ۱۰٦ حلقه رشته و احیای ١٦ حلقه چاه و ازدیاد ۸۰ درصدی مقدار آبدهی آن‌ها، ادامه عملیات احداث بیش از ۱۱ باب مخزن ذخیره آب شهری به مجموع ظرفیت ۱۱۰۰۰ متر مکعب و بیش از ۵۰ باب مخزن ذخیره آب روستایی با مجموع ظرفیت پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب و اجرای عملیات احداث و ارتقاء تصفیه خانه‌های آب استان به تعداد پنج واحد از جمله اقدامات شاخص انجام شده در بخش آب است.

وی در خصوص طرح جهاد آبرسانی گفت: طرح جهاد آبرسانی با دستور رئیس جمهور شهید کشورمان و در تداوم طرح ملی آبرسانی بـه روستاهای کشور و با هدف سرعت بخشیدن به این طرح توسط وزارت نیرو شکل گرفت که در مرحله اول این طرح، آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کم برخوردار کشور انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با اجرای طرح‌های جهاد آبرسانی در کشور، مرحله نخست آبرسانی به ۱۷۸ روستای استان نیز در دهه فجر ١٤٠٠ در قالب سه مجتمع آبرسانی شامل قشلاقات شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین، آلمالو شهرستان هشترود و فاز۲ ستارخان شهرستان ورزقان بود که شروع و در حال حاضر در مراحل نهایی و بهره‌برداری قرار دارد.

مدیرعامل آبفای استان آذربایجان شرقی ادامه داد: مرحله نخست پروژه جهاد آبرسانی شامل احداث تصفیه‌خانه آب‌شرب، خطوط انتقال، شبکه توزیع آب ایستگاه‌های پمپاژ، حفر و تجهیز چاه می‌شود.

مجتمع آبرسانی قشلاقات: هدف از اجرای این مجتمع، آبرسانی به شهر آبش احمد و ۶۷ روستاو آبادی (قشلاقات) شامل چهار هزار و ۱۹۵ خانوار با ۱۴ هزار و ۶۰۱ نفر جمعیت است که احجام و عملیات اجرایی این مجتمع شامل حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه، احداث ١٦ باب مخزن با حجــم ۶ هزار و ۸۳۰ متر مکعب، احداث ۱۳ باب ایستگاه پمپاژ با مجموع ظرفیت ٥٦٠ لیتر بر ثانیه، اجرای ١٦٥ کیلومتر خط انتقال و ۳۰ کیلومتر شبکه توزیع با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد می‌شود.

فاز۲ مجتمع ستارخان شهرستان ورزقان: این مجتمع شامل احداث تصفیه‌خانه آب‌شرب، خطوط انتقال، شبکه توزیع آب ایستگاه‌های پمپاژ، حفر و تجهیز چاه بوده که منبع اصلی تامین آب این طرح آبرسانی از سد حاجیلار چای است.

تصفیه خانه این مجتمع با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه قابل افزایش تا ۱۵۰ لیتر برثانیه بوده و برای تامین آب‌شرب تا ۲۵ سال آینده طراحی شده است، همچنین این مجتمع شامل خط انتقال به طول ١٦٣ کیلومتر و تعداد ٣٤ باب مخزن ذخیره است و هزینه صرف شده برای این طرح آبرسانی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که پیشرفت فیزیکی آن در حال حاظر بیش از ۸۵ درصد است.

مجتمع آبرسانی آلمالو شهرستان هشترود: این مجتمع ٤٥ روستا با تعداد ۲ هزار و ۱۴۲ خانوار و مجموع هفت هزار و ۱۷۴ نفر را زیر پوشش آب سالم قرار می‌دهد که اجرای این طرح بیش از ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا چند ماه آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

این مجتمع شامل حفر و تجهیز سه حلقه چاه با ظرفیت ٤٠ لیتر برثانیه، ساخت ٤٣ بـــاب مخزن با حجم ۷۰۰۰ متر مکعب، ساخت یک یاب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰ لیتر بر ثانیه، اجرای ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال و ۳۸ کیلومتر شبکه توزیع آب است.

خانی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فاضلاب گفت: با توجه به اهمیت جمع‌آوری تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب خانگی اقدامات موثری برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های فاضلاب انجام شده است.

وی عنوان کرد: اجرای ۲۰٦ کیلومتر خطوط لوله و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در تبریز و شهرهای استان، احداث ١٦ باب ایستگاه پمپاژ فاضلاب در شهرهای مختلف، ادامه عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرهای اسکو، خسروشاه و فاز چهار مسکن مهر سهند، تکمیل و راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب خوشه مهر، احداث بخش ابنیه تصفیه‌خانه فاضلاب روستای بیرق، احداث بیش از ٦٠ درصد بخش ابنیه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب مرند، فعال کردن مجدد احداث تصفیه‌خانه فاضلاب آذرشهر و پیشرفت ۷۰ درصدی آن، آغاز عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای هریس و ملکان، اخذ تسهیلات تکمیل مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تبریز به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال و پیگیری اقدامات برای بهره‌برداری از مرحله دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، اخذ تسهیلات فرایند تکمیل و راه‌اندازی تاسیسات و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ملکان و آغاز عملیات اجرایی آن، مشارکت و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای اختصاص پساب حاصل از تصفیه فاضلاب شهرهای اهر و مرند به صنایع بزرگ با هدف قطع نیاز آن‌ها به آب گوارا و متعارف از جمله طرح‌های انجام شده است.