به گزارش تایسیز نیوز ،حسین منافی روز چهارشنبه در نشست خبری به جلسات متعدد برگزار شده در زمینه رفع مشکل کمبود نیروی ماهر انسانی اشاره و اضافه کرد: قرار بود این رشته ها از مهرماه امسال در هنرستان ها تدریس شود که به علت وقوع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، میسر نشد و قرار است از مهرماه سال آینده، به عنوان یکی از رشته های هنری، در هنرستان ها ارایه شود.
وی همچنین ادامه داد: رشته طراحی کیف و کفش نیز با همکاری دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی در دفترچه سازمان سنجش گنجانده شده و از سال آینده در این رشته دانشجو خواهد پذیرفت.
وی، ارتقای سطح آگاهی فعالان این صنعت را از اهداف مهم اتحادیه عنوان کرد و گفت: تعامل با مراکز فنی و حرفه ای، برگزاری کارگاه های مالیاتی، کسب و کار در فضای مجازی، اطفا حریق و مدیریت واحدهای تولیدی از جمله اقدامات این اتحادیه در این زمینه است.
منافی تعداد فعالان این صنعت را ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم اعلام و بیان کرد: ۱۱۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی از این صنعت ارتزاق می کنند، سه هزار و ۴۰۰ واحد دارای پروانه کسب فعال در صنعت کفش که شامل ۲ هزار و ۲۰ واحد تولیدی، هزار و ۱۰۰ واحد توزیعی و ۱۰۰ واحد خدماتی در استان فعال است و حدود ۱۴۰ کارآفرین خانم نیز در این صنعت دارای پروانه تولید هستند.
وی ادامه داد: ۶۰ درصد کفش های چرم و رویه چرم، ۷۰ درصد کفش های ایمنی، پرسنلی، نظامی و ورزشی حرفه ای و ۹۵ درصد کفش های تمام چرم دست دوز کشور در تبریز تولید می شوند و این شهر به رغم همه مشکلات، همچنان قلب تپنده کفش در ایران و منطقه است.
احصای مشکلات واحدهای تولیدی از طریق بازدیدهای میدانی
رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف کفاشان تبریز بر احصا مشکلات واحدهای صنفی از طریق بازدیدهای میدانی تاکید کرد و گفت: در ۲ سال گذشته از ۵۰ واحد صنفی بازدیدهای میدانی به عمل آمده و مشکلات این واحدها در ۶۵۰ صفحه احضا و به میز کفش استان در استانداری ارایه شده است.
منافی همچنین از امضا تفاهم نامه با یکی از بانک های استان برای ارایه تسهیلات به تولید کنندگان کفش در استان خبر داد و افزود: تاکنون ۵۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات کم بهره به این واحد بانکی معرفی شده اند.
توسعه صادرات و ارتقا سهم از بازار جهانی
منافی به اقدامات این اتحادیه در راستای توسعه صادارت کیف و کفش تولیدی استان به نقاط مختلف جهان و بالابردن میزبان سهم از بازار جهانی این کالا، گفت: حضور در نمایشگاه های داخلی و به دنبال آن نمایشگاه بین المللی و معرفی محصولات تولیدی، یکی از راهکارهای افزایش صادرات این محصول است.
وی افزود: علاقه به کفش تبریز در نمایشگاه های بین المللی از جمله استانبول و قونیه ترکیه بسیار بالاست و اگر برخی محدودیت های اعمال شده از سوی کشورهای مقصد برداشته شود کفش تبریز به دلیل کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین، می تواند سهم خود از بازار جهانی را ارتقا دهد.
وی بیان کرد: بازار ۶۰۰ میلیونی منطقه فرصت اقتصادی مناسبی است که اگر خوب از آن استفاده کنیم از افتادن این بازار به دست رقیبان جلوگیری خواهیم کرد البته چین به هیچ عنوان توانایی رقابت با کفش چرم تبریز را ندارد و تنها رقیب ما در این زمینه، کفس چرم ترکیه است.
منافی، بازارهای مقاصد صادراتی کفش را کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و گرجستان اعلام کرد و گفت: رقم دقیقی از میزان صادرات کفش های تبریز وجود ندارد اما حدود ۱۰ درصد مجموع صادرات را کفش های تبریز تشکیل می دهند و امکان اینکه کفش این شهر با نام جای دیگر صادر شود بسیار است.
هنرصنعت کفش چرم دست دوز در حال انقراض
منافی با بیان اینکه کیفیت کفش های تولیدی تبریز به ویژه کفش های تمام چرم دست دوز را بی نظیر عنوان و اظهار کرد: این هنر صنعت به دلیل تمایل کم کفاشان، در حال از بین رفتن است و در تبریز که مهد کفش های دست دوز است تعدادشان بسیار اندک شده است.
وی ادامه داد: هر ماه و برای ارج نهادن به کار ارزشمند این افراد، از سوی اتحادیه از یکی از پیشکسوتان تجلیل می شود و این کمترین کار در حق این اساتید است.
طراحی و ساخت کفش دیابتی در تبریز
منافی از طراحی و ساخت کفش مخصوص بیماران دیابتی در تبریز برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این کفش با همکاری اتحادیه، دانشگاه آزاد و علوم پزشکی و از سوی یکی از شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده و در حال گذراندن مراحل آزمایشی و نتیجه گیری است.
وی گفت: این کفش همزمان با روز جهانی دیابت رونمایی می شود و انقلابی بزرگ در صنعت کفش های طبی است.
.
































