علیرغم نتایج خوب هیچ حمایتی از ورزش تیراندازی نمیشود
علیرغم نتایج خوب هیچ حمایتی از ورزش تیراندازی نمیشود

لیلا سخایی فر قهرمانی تیر و کمان اهل تبریز در گفتگویی اخصاصی با تایسیز آذربایجان به طور صریح از عدم حمایت های مسئولین از این ورزش در استان سخن گفت و این ورزش را مظلوم ترین رشته در استان قلمداد کرد ، گفتگوی جالب این ورزشکار و مربی ورزش تیر و کمان را در زیر […]

لیلا سخایی فر قهرمانی تیر و کمان اهل تبریز در گفتگویی اخصاصی با تایسیز آذربایجان به طور صریح از عدم حمایت های مسئولین از این ورزش در استان سخن گفت و این ورزش را مظلوم ترین رشته در استان قلمداد کرد ، گفتگوی جالب این ورزشکار و مربی ورزش تیر و کمان را در زیر میخوانید :

بیوگرافی و سوابق ورزشی تان را لطف کنید ؟

لیلا سخایی فر هستم متولد ۶۷ اهل تبریز ، لیسانس تربیت بدنی ، از سال ۸۵ فعالیتم را در رشته تیراندازی با کمان در اسلحه کامپوند شروع کردم و در سال ۸۷ با حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی و کسب مقام اول به اردوی تیم ملی دعوت شدم.

 در طول ۲ سال حضور در اردوی تیم ملی توانستم مقام سوم مسابقات قهرمانی آسیا و اولی تیمی جایزه بزرگ آسیا را به دست بیاورم و بعد از کسب این عناوین ، تیراندازی با کمان ریکرو را در اردوی تیم ملی تحت نظر مربیان کره ای آغاز کردم و ۵ دوره مسابقات جهانی و یک دوره بازیهای آسیایی رو با اسلحه ریکرو تجربه کردم.

درباره مشکلات ورزش بانوان در ایران و شهر تبریز بگویید ؟

  ورزش بانوان در ایران و تبریز خوشبختانه نسبت به سال های گذشته در حال حاضر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اهمیت داده میشود و از طرف هیات ها و اداره تربیت بدنی حمایت میشود ولی به نظر من ورزش بانوان هنوز در میان خانواده ها جایگاه خودش را پیدا نکرده و خانواده های ایرانی و به خصوص مردم تبریز ورزش را به صورت حرفه ای مناسب بانوان نمیدانند و عدم حمایتشان از بانوان ورزشکار از بزرگترین مشکلات ورزش بانوان هست.

مشکل دیگری که همیشه گریبان گیر ورزشکاران چه مرد و چه زن بوده و هست مشکل مالی است ولی همیشه بودجه ای که به ورزش بانوان اختصاص داده میشه قابل مقایسه با ورزش آقایان نیست و این اتفاق ضربه بزرگی به ورزش بانوان میزند.

حمایت های مسئولین ورزش استان چطور بوده است ؟

نمیدانم ما تیراندازان خیلی مظلومیم یا خیلی بی توقع هستیم یا مثلا مسئولین فکر میکنند که هرکس سراغ تیراندازی میرود ، حتما وضع مالی خوبی دارد و نیازی ندارد ، به هر حال نمیدانم دلیلش چی هست ولی ما هیچ وقت هیچ حمایتی ندیده ایم و هر وقت هم حمایتی بوده از طرف افراد خیر و علاقه مند به حمایت از ورزشکاران بوده است.

رسانه ها چه حمایت هایی از ورزش تیراندازی داشته اند ؟

خوشبختانه در تبریز تنها حمایتی که شده از طرف رسانه ها بوده ، هرچند که بازم رشته ی ما مظلوم واقع شده در مقایسه با بقیه ی رشته ها ولی خب دور از انصاف هست که بگوییم حمایت نشده است !

اما ما تیراندازان که همیشه نتایج خوبی میگیریم و جز سه تیم برتر کشور هستیم توقع مان بیشتر از این است.

چرا اینقدر زود از ورزش قهرمانی فاصله گرفته و به سمت مربیگری رفتید ؟

شاید برای کناره گیری از تیراندازی عجله کردم ، هنوز فرصت زیاد داشتم و میتوانستم در زمینه قهرمانی به خیلی جاها برسم ولی با اینکه عاشق تیراندازی بودم ، انگار علاقه ام به مربیگری به علاقه ام نسبت به تیراندازی غلبه کرد و مربیگری را در سن کم شروع کردم.

بالاترین سطحی که مسابقه داده اید کدام تورنمنت بود ؟

بالاترین سطحی که مسابقه داده ام بازی های آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ با اسلحه ریکرو و مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۰۹ در اسلحه کامپوند بود.

در ورزش تیراندازی نیز مثل دیگر ورزش ها حمایت از آقایان نسبت به بانوان بیشتر است ؟‌

در این یک مورد خیلی خوشحالم که در رشته ی تیر و کمان هیچ تفاوتی بین خانم ها و آقایان نیست و همیشه اگر حمایتی باشد برای هر دو گروه هست و اگر هم تیمی اعزام بشود باهم اعزام میشوند.

از لحاظ مالی وضعیت ورزش تیراندازی چگونه است ؟

تیراندازی یکی از پر هزینه ترین ورزش هاست و عدم حمایت ها باعث شده کار به جایی برسد که هیات تیروکمان حتی پول ندارد در دفتر هیات منشی داشته باشد و به همین دلیل دفتر هیات تعطیل هست. اما ما امید داریم بلاخره یک روزی یکی پیدا شود تا از نتایج خیلی خوبی که همیشه میگیریم حمایت کنه و وضعیت ما تیراندازان هم بهتر شود.

به عنوان مربی درآمدی نیز از ورزش تیراندازی دارید ؟

بنده الان حدود ۵ سال هست که برای تیم استان مربیگری میکنم و تا به امروز یک ریال بابت مربیگری دریافت نکرده ام. البته نه اینکه خیلی هم سخاوتمند باشم که بگویم پولی نمیخواهم ، در واقع پولی نداده اند که من سخاوت به خرج دهم و بگویم نه ممنون نمیخواهم !

در مسابقات اخیر انتخابی تیم ملی چه نتایجی کسب کردید ؟‌

در این مسابقات که چند روز پیش به اتمام رسید ، ۲ نفر از جوانان به ترکیب تیم ملی انتخاب شدند.

و صحبت های پایانی ؟‌

در نهایت تشکر میکنم از حامیان این ورزش و خانواده های تیراندازان که حامی اصلی ورزشکارانمون هستند ، تشکر ویژه دارم از مسولان باشگاه ایدم و برادرم محمد سخایی فر که با تلاش اونها بوده که در این رشته حرفی برای گفتن داریم.

همچنان منتظر و امیدوار هستیم که مسئولان ورزشی استان از این رشته ی پر مدال و پر افتخار حمایت کنند. 

سپاس از مسئولین هیات تیر و کمان استان جناب آقای قبادی و آقای اسفندی که همیشه شاهد تلاش شان برای پیشرفت این رشته بودیم.

و در آخر هم از شما و هفته نامه خوب تان تشکر میکنم.