پارسال ۴۳۷ کلاس درس در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسید
پارسال ۴۳۷ کلاس درس در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسید

مدیرکل نوسازی مدارس: پارسال ۴۳۷ کلاس درس در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسید تایسیز نیوز- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی گفت: ۸۴ طرح آموزشی با ۴۳۷ کلاس درس طی سال گذشته در استان به بهره‌برداری رسید. «فرهاد فرهودی محمدزاده» روز دوشنبه در حاشیه جلسه نوسازی مدارس مراغه به خبرنگار افزود: برای احداث و تجهیز […]

مدیرکل نوسازی مدارس:

پارسال ۴۳۷ کلاس درس در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسید

تایسیز نیوز- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی گفت: ۸۴ طرح آموزشی با ۴۳۷ کلاس درس طی سال گذشته در استان به بهره‌برداری رسید.

«فرهاد فرهودی محمدزاده» روز دوشنبه در حاشیه جلسه نوسازی مدارس مراغه به خبرنگار افزود: برای احداث و تجهیز این کلاس‌های درس، هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد که ۳۵ درصد از اعتبار مورد نیاز را خیران مدرسه‌ساز و ۶۵ درصد دیگر را دولت تامین کردند.

وی به شکل‌گیری نهضت توسعه عدالت آموزشی در دولت چهاردهم هم اشاره، و ابراز امیدواری کرد که در سال جاری نیز احداث ۲۳۱ طرح آموزشی با هزار و ۱۰۴ کلاس درس در استان آغاز شود.

«فرهودی محمدزاده» به لزوم مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی در این نهضت تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۸ طرح آموزشی نیمه‌تمام در استان وجود دارد که تکمیل آنها در توسعه عدالت آموزشی اثرگذار خواهد بود.

۱۷ طرح آموزشی در مراغه در حال احداث است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی در خصوص مراغه نیز بیان کرد: ۱۷ طرح آموزشی با ۸۴ کلاس درس در قالب نهضت توسعه عدالت آموزشی در این شهرستان در حال احداث است.

«فرهودی محمدزاده» با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها در مجموع حدود ۳۰ درصد است، ابراز امیدواری کرد که با تکمیل این مدارس در سال جاری نیز عدالت آموزشی در مراغه تحقق پیدا کند.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در جلسه نوسازی مدارس این شهرستان از تشکیل تیم‌های مردم‌پایه برای اجرای طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی در این شهرستان، طی روزهای آینده خبر داد.

فرماندار: ۱۴ مدرسه مراغه با عمر بالای ۵۰ سال به تخریب و بازسازی نیاز دارد

به گفته «امین امینیان» تعداد مدارس فرسوده در این شهرستان بیشتر از میانگین استانی است و ۱۴ مدرسه با عمر بالای ۵۰ سال به تخریب و بازسازی نیاز دارد.

همچنین ۱۰ مدرسه نیمه‌تمام خیرساز برای تکمیل نیازمند سهم اداره‌کل نوسازی آذربایجان‌شرقی است؛ ضمن توجه به اینکه تاکنون ۱۲۰ مدرسه در شهر و روستاهای مراغه با مشارکت خیران مدرسه‌ساز احداث شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که طرح محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت آموزشی با تاکید رییس‌جمهور به مرحله اجرا گذاشته شد و پنج مولفه اجرایی دارد.

به گفته «فرهودی» این طرح، بازسازی مدارس عارضه‌ای، کانکسی مستقل بالای ۱۰ دانش‌آموز، سنگی تخریبی بالای ۱۰ دانش‌آموز، مدارس با تراکم بالای ۳۵ دانش‌آموز در محدوده شهری و مدارس با سرانه زیر ۳۰ دانش‌آموز را هدف قرار داده است.

وی همچنین با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مدارس شهرهای بزرگ نیز به بازسازی نیاز دارد، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور نیز ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته و ۲.۱ دهم آن برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده اختصاص می‌یابد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی این را هم گفته بود که اگر این سهم در سال جاری به نوسازی مدارس پرداخت شود، بخش قابل توجهی از مدارس استان بازسازی می‌شود.

گفتنی است «حمیدرضا خان محمدی» معاون وزیر آموزش و پرورش همزمان با پنجم آذرماه و سالروز تاسیس سازمان بسیج مستضعفان، دستور آغاز اجرای نهضت محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی در دولت چهاردهم را اعلام کرد.

اجرای این طرح در حقیقت در سایه تاکید رییس‌جمهور و با تکیه بر تفکر بسیجی آغاز شد و از آنجایی که سطوح محرومیت‌زدایی در استان‌ها یکسان نیست، مشکلات این بخش با شکل‌دهی جریان‌های مردمی حل می‌شود.

ضمن توجه به اینکه توسعه عدالت آموزشی و محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی اولویت‌دار، کاهش تراکم کلاس‌های دولتی بالای ۳۵ نفر بر اساس جدول ۲۰ ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزایش سرانه فضای آموزشی مناطق بحرانی زیر سه مترمربع به ازای هر دانش‌آموز و توسعه مشارکت‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و بنگاه‌های اقتصادی در چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی و افزایش مشارکت خیران مدرسه‌ساز از اهداف اصلی آن است.

تاکید رییس‌جمهور به محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی

شخص رئیس‌جمهور به موضوع مهم محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی کشور توجه ویژه دارد و ورود شخص اول اجرایی کشور به موضوع زدودن غبار محرومیت از کالبد نظام تعلیم و تربیت، یک فرصت تاریخی است.

دکتر پزشکیان از ابتدای دولت چهاردهم بر ضرورت محرومیت‌زدائی از فضاهای آموزشی کشور تاکید کرد که به دنبال آن در جلسات مختلف ضمن تبیین موضوع دستورالعمل نهضت محرومیت‌زدائی از فضاهای آموزشی تنظیم، و این طرح پنجم آذر سال گذشته و همزمان با روز تاسیس بسیج در منطقه کمتر توسعه‌یافته «کلات» به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد.

گفتنی است عزم دولت چهاردهم برای توسعه عدالت آموزشی و تامین اعتبارات مورد نیاز برای آن، افق روشنی را پیش روی نوسازی و تجهیز مدارس قرار داده است.