گره خیابان‌های تبریز؛ ماحصل رفتارهای ترافیکی و زیرساخت‌های شهری
گره خیابان‌های تبریز؛ ماحصل رفتارهای ترافیکی و زیرساخت‌های شهری

گره خیابان‌های تبریز؛ ماحصل رفتارهای ترافیکی و زیرساخت‌های شهری ترافیک، واژه‌ای عجین شده با زندگی تک تک شهروندان کلانشهرها است. هر ساعت از روز چه صبح یا عصر هنگام، وسط هفته باشد یا آخر هفته، روزهای داغ مرداد یا سرمای استخوان سوز دی، فرق چندانی ندارد کافی است قصد رفتن به هر نقطه از شهر […]

گره خیابان‌های تبریز؛ ماحصل رفتارهای ترافیکی و زیرساخت‌های شهری

ترافیک، واژه‌ای عجین شده با زندگی تک تک شهروندان کلانشهرها است. هر ساعت از روز چه صبح یا عصر هنگام، وسط هفته باشد یا آخر هفته، روزهای داغ مرداد یا سرمای استخوان سوز دی، فرق چندانی ندارد کافی است قصد رفتن به هر نقطه از شهر با هر قصدی اعم از خانه اقوام، مطب دکتر، مراکز تفریحی یا خرید و … داشته باشید. برای رسیدن به موقع باید ساعات تلف شده در ترافیک شهری را حتما در نظر بگیرید.

شهر سیستمی است که از زیرسیستم‌های متعددی تشکیل شده است. اجزا، عناصر و روابط درونی هر یک از زیر سیستم ها کارکرد و ارتباطات میان زیرسیستم های شهری، نحوه سازمان یابی فضای شهری را تعریف می کنند.

به گزارش تایسیز نیز،در حال حاضر، یکی از برجسته ترین ناهنجاری‌های رفتاری شهرهای ایران در عرصه رفتار ترافیکی آنها بروز کرده است.

وحید زادشم پور، دکترای جامعه شناسی در این خصوص می‌گوید: موضوع رفتارهای ترافیکی یک سازه مفهومی است که می‌توان مرتبط با مفاهیم فرهنگ ترافیک، عملیاتی کرد. رفتارهای ترافیکی موضوعی پیچیده تر است و موضوعات زیرساختی از جمله سرمایه اجتماعی افراد، نقش خانواده، نقش حکمروایی نهادهایی از جمله شهرداری و ارگان‌هایی مانند پلیس و… در آن تاثیر گذار است.

متاسفانه در این مبحث نقش حاکمیتی و سلبی ارائه شده برای حکمروایی کمتر دیده می‌شود و روی خود مردم بیشتر برای ایجاد یا حل معضل اشاره می‌شود.

حکیمه قنبری، دکترای برنامه ریزی شهری نیز با بیان اینکه فرهنگ ارتباط مستقیمی با مباحث آموزشی دارد و ریشه آن به ساختار جامعه، بنیان خانواده، حکمرانی، نظام برنامه ریزی و غیره بر می‌گردد، بیان می‌کند: جدا از آموزش، علت اصلی مسائل و مشکلات فرهنگی در زمینه ترافیک به نحوه برخورد متولیان، برنامه ریزان و قانون گذاران شهر بر می گردد.

به نظر می رسد متخلفان قوانین رانندگی در درون خود می‌دانند که اصول رانندگی چیست و رعایت حقوق همدیگر یعنی چه، ولی به دلیل عدم وجود قوانین بازدارنده و از آن مهمتر به دلیل کمبود نفرات بازدارنده (از جمله پلیس، نظارت هوشمند، جرائم مالی چشمگیر) با توجه به نیاز شخصی به سهولت قوانین را زیر پا می گذارند.

مهرداد خوشکار مقدم، دکترای روابط بین الملل با بیان اینکه مساله ترافیک به عنوان یک معضل فراگیر در تمام شهرهای ایران مقوله‌ای چند بعدی است و نمی‌توان فقط از یک منظر برای آن نسخه پیچید، گفت: بدیهی است تا فرهنگ رانندگی در ایران و به ویژه کلانشهرهایی مانند تبریز اصلاح نشود، احداث بزرگراه و پل و روگذر و زیرگذر نمی‌تواند به تنهایی گره گشای معضلات ترافیکی شهری باشد.

با این اوصاف، نحوه مواجهه با معضلات اجتماعی در بسیاری موارد اسیر نگاه های جزءنگر یا غیرکارشناسی شده و با وجود هزینه‌های گزاف، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

مهدیه فرج زاده دکترای رشته علوم ارتباطات اجتماعی نیز در خصوص راهکارها برای ترافیک زدایی می‌گوید: یکی از راه‌حل‌های امروزی اینترنت اشیاء است.

اینترنت اشیاء و بکارگیری سامانه‌های مدیریت ناوگان از این سیستم، مفید ترین راه‌حل هوشمندانه مدیریت ترافیک در شهرها می‌تواند باشد. گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۱ تریلیون دلار برای هوشمندسازی شهرها در سایر نقاط دنیا هزینه شده است.

اما ایران در این مسیر چندان اقدامی انجام نداده و بیشتر در حالت طرح مطالعاتی باقی مانده است.در شهر تبریز حدود ۹۹۰ هزار پلاک ماشین صادر شده است که این رقم بالایی نسبت به میزان جمعیت شهر است.

تعداد سفرهای روزانه درون شهری دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر سفر، میانگین کل مسافت سفر درون شهری ۲۹ کیلومتر در ساعت، متوسط زمان یک سفر درون شهری ۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه می باشد. در شهر تبریز ۴۱ روگذر و ۲۲ زیرگذر وجود دارد و ۱۲ کیلومتر و ۸۵۰ متر طولی مسیر دوچرخه سواری احداث شده است.