گزارشی در وصف مدافعان حرم / ‫کفتار ها به گرد حرم زوزه می کشند ، باشد زمان غرش شیران حیدری
گزارشی در وصف مدافعان حرم / ‫کفتار ها به گرد حرم زوزه می کشند ، باشد زمان غرش شیران حیدری

عطر شهادت فرزندان غیور ایران زمین این بار نه از خاک های تفتیده جنوب ؛ بلکه از خرابه‌های شام و صحرای حلب به مشام می‌رسد و تاریخ باید بداند دفاع از حرم عمه سادات حضرت زینب(س) دلیل نمی‌خواهد ، راهنمایش دل است. اشاره: ۶ سال می گذرد از روزهای آخر دی ماه ۹۰ که در […]

عطر شهادت فرزندان غیور ایران زمین این بار نه از خاک های تفتیده جنوب ؛ بلکه از خرابه‌های شام و صحرای حلب به مشام می‌رسد و تاریخ باید بداند دفاع از حرم عمه سادات حضرت زینب(س) دلیل نمی‌خواهد ، راهنمایش دل است.

اشاره:

۶ سال می گذرد از روزهای آخر دی ماه ۹۰ که در شلوغی همیشه‌ی اخبار سیاسی ایران، عکس یک سنگ مزار در بهشت زهرای تهران که در شبکه‌های اجتماعی پیچید، خبر از اولین شهید ایران در سوریه می‌داد؛ شهید “محرم ترک ” ؛ محل شهادت: دمشق.

” محل شهادت: دمشق ” ، همان عبارتی بود که باعث شد سنگ مزار دیگری برای آن شهید در نظر گرفته شود. به خانواده‌ی او گفته شد که قرار نیست رسماً حضور نیروهای ایران در سوریه اعلام شود. آن روزها پاسداران انقلاب اسلامی محرمانه و غریبانه شهید می‌شدند؛ محرمانه تشییع می شدند و خانواده‌هایشان هم محرمانه و غریبانه داغ را تحمل می‌کردند.

گاه گاهی خبرهایی ضد و نقیض از حضور فرمانده نیرو قدس در سوریه هم به گوش می‌رسید؛ خبرهایی که منبع ایرانی نداشت. این جنگیدن گرچه همچنان دفاع مقدس بود، اما از آن دوران ۸ ساله، ایثارگری بیشتری می‌طلبید. شهادت در دمشق و حلب تا شهادت در خرمشهر و شلمچه فاصله‌اش دلایلی است که باید برای دیگرانی چیده شود که می‌پرسند اصلاً تو در دمشق چه‌می کردی؟!

شهدای ایرانی عراق و سوریه را شهدای مدافع حرم یا شهدای مدافع حریم آل الله معرفی می‌کنند؛ این عنوان البته که برای ما قابل احترام که هیچ، مقدس و اعتقادی و اصل این کار یک امتیاز خاص برای شهدای ایرانی سوریه است که در دفاع از حرم بزرگان شیعه جان بر کف دست گرفته‌اند و همین هم دلیل کمی برای حضور در عراق و سوریه نیست. اما آیا همه‌ی قصه‌ی جانبازی مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و عراق بحث دفاع از اماکن متبرکه‌ی شیعیان است؟ مگر نیروی قدس سپاه برای دفاع از حرم های امامان شیعه سلام الله علیهم تشکیل شد؟ و یا اینکه مگر همه‌ی فاجعه ای که این روزها تکفیری ها رقم می‌زنند، ماجرای تهدید اماکن متبرکه‌ی ماست؟ و اصلا اگر الان داعش و النصره اعلام کنند دیگر با حرم های شیعیان کاری ندارند، ما دیگر وظیفه‌ای در عراق و سوریه نداریم؟ آیا در لبنان حرمی بود که ما آنها را پشتیبانی مالی و تسلیحاتی کردیم؟

سوریه تنها خط مقدم نبرد اسلام و کفر نیست؛ خط مقدم نبرد با ایران هم هست و ساده لوحی غریبی می‌خواهد که مرزهای کشیده شده‌ی «دفاع از ایران» را از ایران تا خارج از ایران نبینیم و جنگ نیابتی در سوریه را در نیابیم و فکر کنیم باید منتظر ماند تا گلوله‌ی داعش به جغرافیای ایران برسد و آن وقت تازه دست به اسلحه شویم! ایرانی‌ها گرچه دفاع از حرم‌های شیعیان را واجب خویش می‌دانند، اما جدال ما با اینان تنها تعرض احتمالی به اماکن متبرکه‌مان نیست؛ ایران آنجا هست تا خاکریز اولی که در نهایت به حمله به ایران می‌انجامد، فرو نریزد که اگر امروز در دمشق و حلب و لاذقیه و حما و ادلب و درعا با تکفیری ها نجنگیم، فردا باید در کرمانشاه و قصرشیرین و مهران و ایلام و همدان با آنها بجنگیم.

———————————

 اگر مدافعان حرم مبارزه نمی‌کردند باید در کرمانشاه و همدان می‌جنگیدیم  ، اینها رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر این ها مبارزه نمی کردند ، این دشمن می آمد داخل کشور، اگرجلویش گرفته نمی شد ما باید این جا در کرمانشاه و همدان و بقیه استان ها با این ها می جنگیدیم و جلوی این ها را می گرفتیم.”

این جملات شاید ، گویاترین و رساترین تعبیر و تفسیر از فلسفه رشادت و حضور مدافعان حرم ، این گمنامان بی ادعای این روزهای جبهه مقاومت ایران اسلامی و منطقه است ، بیاناتی که بی هیچ تردیدی ، نفس حضور ایثارگرانه مدافعان حرم را تبیین کرده و تا همیشه تاریخ مقاومت ، فصل الخطابی برای نق زدن های ناآگاهانه بسیاری ازعافیت طلبان خواهد بود.

اما بعد …

عطر شهادت فرزندان غیور ایران زمین این بار نه از خاک های تفتیده جنوب ؛ بلکه از خرابه‌های شام و صحرای حلب به مشام می‌رسد.

تاریخ باید بداند دفاع از حرم عمه سادات حضرت زینب(س) دلیل نمی‌خواهد ، راهنمایش دل است و بهانه‌اش هم دل و بیعت حسینیان زمان بیعتی است به‌ رنگ خون که جلوه ای از این عهد و پیمان را پیکر مطهر شهدای مدافع حرم به تصویر کشیده‌اند.

شهدای مدافع حرم از جمله بی قرارانی هستند که در نشان دادن وفا و صیانت از شجره طیبه اهل بیت(ع) مرزها را در نوردیدند و با ولایت پذیری و ایثارو شهامت و شهادت خود ، زیباترین تحلیل فلسفه ی قیام حسینی را برای جهانیان معنا و تفسیر عینی کردند.

«مدافعان حرم» اصطلاحی است که چند سالی در بین آحاد مردم رواج یافته و در این جا به پیشینه مدافعان حرم می پردازیم.  واژه مدافعان حرم ، پس از تخریب مقبره حجر بن عدی توسط گروه‌های تروریستی و تهدید این گروه‌ها مبنی بر حمله به حرم زینب بنت علی (ع)، در اوایل سال ۱۳۹۲ شمسی وارد ادبیات اجتماعی و ادبیات مقاومت شد.

” جبهه النصره شاخه ” القاعده در سوریه ، در دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ علاوه بر نبش قبر حجر بن عدی، تهدید به تکرار این اقدام در حرم حضرت زینب(س) کرد.

سید حسن نصرالله، در اولین واکنش‌ها، ضمن آن که حمله به حرم حضرت زینب(س) را دارای پیامدهای بسیار خطرناک می دانست، از کسانی سخن گفت که در حال دفاع از حرم حضرت زینب(س) هستند و در این راه کشته می‌شوند.

در سوم شهریور ۱۳۹۱شمسی، مشهد السقط (مزار محسن بن حسین علیه السلام) در منطقه المشهد حلب در سوریه، مورد حمله نیروهای مخالف دولت سوریه قرار گرفت و پس از آن بود که گروه‌هایی برای جلوگیری از تکرار این اقدام درباره حرم حضرت سکینه(س)، اقدام به دفاع از آن کردند. تشکیل تیپ ابوالفضل العباس در عراق، و اعزام به سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) هم اقدامی بود که در بهمن ۱۳۹۱ رخ داد، اما استفاده از عبارت «مدافعان حرم»، اواخر اردیبهشت ۱۳۹۲ش در رسانه‌های ایرانی و فارسی‌زبان رایج شد.

سردار قاسم سلیمانی در مورد مدافعان حرم می گوید: کاری که این عزیزان در سوریه انجام می‌دهند اهمیت بسیاری دارد. آن ها فقط از مردم سوریه و حرمین مقدس دفاع نمی‌کنند بلکه از مردم ایران دفاع می‌کنند”. 

مسؤل  ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت اسلامی استان آذربایجان شرقی در این خصوص می گوید: از سال ۹۳ که  داعش با هماهنگی آمریکا ، اسراییل، عربستان و قطر و ترکیه  حمله کرد و افرادی که در داخل  جذب  گروه داعش شدند و درگیری هایی که در سوریه شروع شد بعداز این درگیری ها، قرار گاه های انصار  داخل سپاه های استانی  برای آگاه سازی و پشتیبانی جهاد مقاومت  تشکیل شدند و بعد ازاین درگیری ها  ، در این مکان به عنوان مسیول ستاد پشتیبانی مدافعان حرم هستم .

وی در مورد آرمان و هدف  مدافعان حرم می گوید:حضرت محمد (ص) دو امانت را برای  مسلمانان  سفارش کرده است یکی قران است و دیگری اهل بیت ،و باید از هر دو آنها دفاع کرد  و اولین هدف داعش این است که اعتقادات مارا از بین ببرد.

اعتقادات ما  که امامان معصوم (ع) هستند و ما آنهارا جانشین خداوند و پیامبر می دانیم  و علاوه بر  گرفتن خاک سوریه هدف آنها این است که تمام مقدسات مارا که معنویات ما هستند  و ما از آنها انرژی میگیریم از دست  ما بگیرند.

هدف مدافعان حرم که به سوریه می روند در درجه دفاع از اهل بیت  است  که از حرم حضرت زینب و حضرت رقیه دفاع کنند و دومی امنیت مردم ایران است  که اگر امروز مدافعان حرم ما در سوریه با دشمن نجگند ، حتما در کرمانشاه و همدان با دشمن می  جنگند.

امروزه در بین آحاد مردم حرف هایی شنیده می شود که مدافعان حرم برای رفتن به سوریه حقوق های میلیونی می گیرند وی در این مورد می گوید:کسانی که به سوریه اعزام می شوند ، نظامی ها هستند که به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشت می روند و هیچ مبلغی به حساب آن ها واریز نمی شود و هیچ اجباری هم در این کار نیست و بیشتر آن ها چون حقوق بگیر سپاه هستند ، مبلغی برای اعزام شدن و یا به عنوان تشویقی دریافت نمی کنند و این شایعاتی که  در بین مردم مطرح است که مدافعان حرم به خاطر پول می روند ، تبلیغ یهودی  ها ست ، اگر کسی به خاطر پول برود ، نمی تواند بادشمن بجنگد.

عباس قلی احمد زاده می گوید: کسانی که در سوریه می جنگند تنها شیعیان ایران نیستند و از شیعیان افغانسان و پاکستان نیز به جنگ می آیند و از ایران فقط  افرادی که تخصص لازم را دارند به عنوان مشاور در آنجا حضور می یابند و در پنج سالی که در سوریه جنگ شروع شده است ایران کمتر از هزار نفر شهید داده است.

وی همچنین با اشاره به تعداد شهدای مدافع حرم استان نیز می افزاید: تعداد شهدای مدافع  حرم آذربایجان شرقی چهارده نفر اس که بعد از شهادت آن ها بنیاد شهید به خانواده های آنها حقوق می پردازد.

وی  در مورد پشتیبانی مدافعان حرم نیز می گوید:  آذربایجان شرقی در حمایت های مردمی در سطح کشور رتبه یک را به خود اختصاص داده است که  شهرهای اسکو،آذر شهر،ورزقان  و مرند در سطح آذربایجان شرقی بیشترین آمار مدافعان حرم را دارند.     

حرف آخر …

حالا شهدای ایرانی سوریه محرمانه نیستند و در طول ۶ سال از خبرهای محفلی و خصوصی به رسانه‌های رسمی حتی در صداوسیما رسیده‌اند ؛ خانواده‌هایشان هم مثل خانواده شهدای دفاع مقدس مورد تکریم علنی هستند.

روی سنگ مزارشان هم محل شهادت نگاشته می‌شود ؛ رسانه‌ها هم از عکس‌های سردار عزیز، قاسم سلیمانی و نیروهایش خبرهای بسیار می‌روند ، حالا دیگر ، سال هاست که کل ایران ، وامدار شهدای مدافع حرم و مدافعان حرم است …

 

گزارش از: الهه مهدوی