گزارش /  تبریز ؛ شهری ارزان برای گردشگران
گزارش /  تبریز ؛ شهری ارزان برای گردشگران

  به گزارش تایسیز آذربایجان ،  با روند رو به رشد صنعت گردشگری در جهان و توجه دولت ها به اهمیت این صنعت در رونق اقتصادی کشورها و مناطق ، ضرورت ایجاد هتل های چند ستاره و هتل آپارتمان ها در حد استاندارد را دوچندان کرده به طوری که کمبود این مراکز در جذب گردشگران […]

 

به گزارش تایسیز آذربایجان ،  با روند رو به رشد صنعت گردشگری در جهان و توجه دولت ها به اهمیت این صنعت در رونق اقتصادی کشورها و مناطق ، ضرورت ایجاد هتل های چند ستاره و هتل آپارتمان ها در حد استاندارد را دوچندان کرده به طوری که کمبود این مراکز در جذب گردشگران تاثیر منفی داشته و موجب عقب ماندگی استان در این صنعت می شود.

به اعتقاد مسئولان و فعالان حوزه گردشگری کشور، صنعت گردشگری در ایران در سال های آینده رشد قابل توجهی خواهد کرد و آذربایجان شرقی نیز برای اینکه از این گردونه دور نماند ، باید تعداد هتل ها، هتل آپارتمان ها و مراکز اقامتی خود را افزایش دهد.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی در زمره پنج استان برتر کشور از لحاظ ظرفیت های گردشگری کشور قرار دارد.

از سوی دیگر نزدیکی استان به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و ترکیه و امکانات خوب درمانی آن، آذربایجان شرقی را به مقصد بالقوه ای در زمینه گردشگری سلامت در سال های اخیر تبدیل کرده که وجود مراکز اقامتی مناسب از الزامات آن است.

اما تبریز این روزها قدم در راهی گذاشته است که مقصدش معرفی و احیاء دوباره هویت تاریخی و فرهنگی خویش از یک سو و اعتلای نام بلند ایران به عنوان امن ترین کشور جهان از سوی دیگر است.

بی تردید موفقیت تبریز در این ماراتن مهم ، موفقیتی ملی و ماندگار برای کشوری است که قطع به یقین امن ترین و با فرهنگ ترین کشور جهان به شمار می رود ، تبریز ، برای ایران اسلامی آبروداری خواهد کرد و در این میان دولتمردان خدوم ، مجلسیان دلسوز و نهادها و سازمان های ملی و استانی ، در تلاشند این دردانه کشور را در ورود موفق و میزبانی شایسته برای گردشگران در سال ۲۰۱۸ تنها نگذارند ؛ چراکه تبریز این روزها ” ایرانی است در بستر تبریز “.

در این راستا ، آماده سازی سریع مراکز اقامتی و خدمات گردشگری تبریز یکی از مهم ترین سیاست ها و برنامه های ستاد تبریز ۲۰۱۸ به شمار می رود ، گزارش حاضر ، برشی از تلاش های صورت گرفته در این حوزه و دیدگاه های دست اندرکاران امر از یک سو و برخی از مسافران وردی به تبریز از سوی دیگر است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با نسل تدبیر در مورد  مدت زمان  اقامت مسافرها و گردشگرانی که  به آذربایجان شرقی  سفر می کنند می گوید :  میانگین اقامت در هتل های استان آذربایجان شرقی قبلا دو و سه  دهم بود که این میانگین به سه شبانه روز رسیده است و این امر قابل افزایش است  و با توجه به برنامه ریزی هایی که شده است این میانگین به پنج شبانه روزهم افزایش خواهد داشت .

وی می گوید:اقامت گاه های لازم  و مناسب در سطح استان، شامل سی وپنج هتل است ، که هشت هتل ما چهار ستاره و پنج ستاره و بقیه آنها یک تا سه ستاره هستندعلاوه بر این ها ، بیست هتل آپارتمان  ،هفتاد و چهار مهمان پذیر ، پانزده مهمان سرای دولتی،شصت و پنج خانه مسافر که مجموع این اقامت گاه ها به دویست و یک می رسد و مابر اساس برنامه ریزی هایی که انجام دادیم در راستای بهبود و کیفیت هتل ها نیز اقداماتی داشتیم .

وی در مورد هزینه های اقامت در استان  آذربایجان شرقی  گفت :با توجه به بررسی هایی که نسبت به شهرهای دیگر همچون خراسان رضوی،اصفهان و استان فارس  انجام شده است هزینه های اقامتی استان  ما مناسبتر است  و نیز تخفیفات موردی هم  برای مسافران داده می شود و به طور کلی مراکز اقامتی که انجمن حرفه ای آنها اقدام آمادگی کرده است تخفیفات چهل درصدی  را برای تور های گروهی تدارک دیده اند.

فرشاد رستمی می گوید:مراکز اقامتی  استان ما در بعضی از ماه های سال اشتغال اقامتی داشتند  و میانگین ضریب اشتغال ما مناسب است، با توجه  به برنامه ها و رویداد هایی که برگزار می شود یکی از مواردی که می توانیم به آن استناد کنیم  بحث سرمایه گزاری است .

وی اظهار می کند: اشتیاق  به سرمایه گذاری  در حوزه تاسیسات گردشگری ،بخصوص مراکز اقامتی  بسیار بالا است  و تاکنون نزدیک به سی موافقت اصولی ،در قالب (هتل و هتل آپارتمان )صادر شده است که بسیاری از این برنامه ها  در حال اجرا هستند  و در دو سه سال آینده شاهد افزایش تخت های مراکز اقامتی خواهیم بود.

وی تصریح می کند:بر اساس نظرسنجی هایی که از مسافرین در مراکز اقامتی شده است  رضایت مندی در حد بسار خوب مطلوبی قرار دارد ودر نظر سنجی ها مشخص میشود که مسافران برای چندمین بار تبریز را مقصد سفر خود انتخاب کرده اند که این امر  نشان دهنده این است که مراکز اقامتی و مراکز خدمات دهی  ما توانسه اند همان طور که شایسته آذربایجان هست خدمات ارایه دهند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی می گوید: باتوجه به این که تبریز ۲۰۱۸ یک رویداد فرا ملی است  و این رویداد  نقطه عطفی برای معرفی تبریز است ، ما برای اینکه خاطره خوبی را  در ذهن مسافران و گردشگران ثبت  کنیم آموزش هایی را در قالب  توانمند سازی  تعریف کردیم  که این آموزش ها در مراکز اقامتی در حال اجراست  تا در آینده نزدیک  شاهد بهبود رفتار ها  و ارایه خدمات باشیم .

او خاطر نشان می شود :همکاری هتل داران با اداره میراث فرهنگی باعث هم افزایی شده است که این روند باعث رشد و پیشرفت در زمینه گردشگری و مراکز اقامتی شده است ودست به دست هم و با یک هدف معرفی و شناساندن تبریز به و تعالی صنعت گردشگری استان به گردشگران است.

آمار دقبقی در مورد مسافرهای هرسال نمیتوان  داد.  قدرت خرید  در بین مورد بسیار  کم است و این باعث شده است تعداد مسافر ها کم شود. وقتی در آمد مردم کم شود باعث می شود تفریحات مردم  کاهش  یابد، و این دلایل باعث شده است  که تعداد مسافران  در دو سال اخیر هیچ  افزایشی نداشته باشد.

وی افزود : در دو برهه زمانی ، عید  نوروز و تابستان  که اگر آن هم  با (محرم و صفر و ماه رمضان) بر خورد نداشته باشد در این زمان مسافران زیادی سفر می کنند که تقریبا هشتاد و پنج  درصد مسافران ،مسافران ایرانی ،و پانزده درصد آنها مسافران خارجی هستند .

او در مورد عمده مشکلات صنف هتل داران و در مورد راه حل آن  ها می گوید: ما  برای آماده سازی تبریز ۲۰۱۸ از طرف جامعه که به مالکین هتل ها مربوط است نظارت داشته ایم  و مالکین  آنها خود را برای بازسازی و استاندارد سازی آماده کرده اند  و سرمایه خوبی در مورد هتل ها انجام شده است به طور مثال (هتل شهریار) که جدیدا احداث شده است برای چهار طبقه آن  سرمایه های میلیاردی توسط سرمایه گذاران شده است و تنها مشکل ما این است که فقط ده درصد هتل ها بازسازی نشده است ، در خواست ما این است  هتل هایی که  نیاز به بازسازی ندارند ، تجهیزات آن ها عوض شود.

کریم رسول زاده می گوید:قیمت مراکز اقامتی ما  نسبت به سایر استان ها  تا سی درصد ارزان تر هستند و در مراکز اقامتی مشکل سرویس دهی  و خدمات نداریم  و تصمیماتی که با استاندار گرفته شده باعث شده است کارکنان ما در یکی از مراکز دانشگاهی آموزش های خاصی را ببیند و برای ۲۰۱۸آماده شوند.

وی می گوید:قیمت هتل ها بر اساس ستاره دار بودن و موقعیت مکانی و خدماتی آنها تعیین می شوند مثلا قیمت مراکز اقامتی  از شصت تومان تا یک میلیون است و هر کس به اندازه توان مالی خود از  مراکز اقامتی استفاده می کند  و مسافرانی که در پارک ها می خوابند به علت گرانی  مراکز اقامتی نیست و شهرداری موظف است آن ها را راهنمایی کند و از آن ها هزینه ای دریافت کند.

مسافر خراسان رضوی در مورد قیمت های مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی می گوید:قیمت های مراکز اقامتی آذربایجان شرقی نسبت به بقیه شهر ها مناسب ترند  و از قیمت های خوبی برخوردار هستند  و  تخفیفاتی هم  شامل مسافر ها می شود .

او در انتها افزود : موقعیت مراکز های اقامتی خوب است  و به  تمام  جاهای شهر دسترسی دارند  و تبریز از جاذبه های گردشگری خوبی برخوردار است ، اگر دوباره قصد سفر داشتم  حتما باز هم به تبریز سفر می کنم و از جاهای دیدنی تبریز و مکان های  تاریخی و خانه های قدیمی این شهر دیدن می کنم.

 گزارش از الهه مهدوی