۱۱۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در فروردین ماه سال‌جاری
۱۱۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در فروردین ماه سال‌جاری

ناظر گمرکات استان خبر داد ۱۱۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در فروردین ماه سال‌جاری تایسیز نیوز – ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی از صادرات ۱۱۳ میلیون دلاری از گمرکات استان در فروردین ماه سالجاری خبر داد. صادق نامدار، شنبه، ۱۹ خرداد ماه، در سومین نشست از سلسله نشست‌های رسم خدمت گفت: صادرات استان در […]

ناظر گمرکات استان خبر داد

۱۱۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در فروردین ماه سال‌جاری

۱۱۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در فروردین ماه سال‌جاری

تایسیز نیوز – ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی از صادرات ۱۱۳ میلیون دلاری از گمرکات استان در فروردین ماه سالجاری خبر داد.

صادق نامدار، شنبه، ۱۹ خرداد ماه، در سومین نشست از سلسله نشست‌های رسم خدمت گفت: صادرات استان در فروردین ماه سال گذشته ۸۹ میلیون دلار بوده که با افزایش ۲۷ درصدی امسال به ۱۱۳ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: بیشترین صادرات در این ماه متعلق به گمرک تبریز به ارزش ۵۳ میلیون دلار، گمرک جلفا با ۲۳ میلیون دلار و گمرک سهلان با ۱۶ میلیون دلار سومین گمرک به لحاظ ارزش صادرات در استان است.

وی به بزرگترین مقاصد صادراتی استان در فروردین ماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: ترکیه ۴۶ درصد به ارزش ۵۲ میلیون دلار، عراق ۱۵ درصد به ارزش ۱۷ میلیون دلار، ارمنستان ۱۲ درصد به ارزش ۱۴ میلیون دلار، آذربایجان ۶ درصد به ارزش ۷ میلیون دلار و گرجستان ۵.۳ درصد به ارزش ۶ میلیون دلار ارزش از کل صادرات استان را به خود اختصاص دادند.

نامدار ادامه داد: پنج کشور با مجموع سهمی در حدود ۹۰.۸ درصد از وزن ۸۴.۳ درصد از کل ارزش صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به ۵۴ کشور صادرات داشتیم که امسال به ۵۷ کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: کشورهای اتریش( مواد غذایی)، اردن(شیر_ کنسانتره، سیب و کشمش انگوری) و اسلواکی (کشمش و سنگ مرمر) جزو مقاصد جدید صادراتی استان است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش بنیان صادرات انجام شده که سهم استان  ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه سال گذشته ۹۰ میلیون دلار واردات انجام شده‌است، افزود: این میزان واردات با کاهش ۱۰ درصدی در فروردین سال جاری به ۸۰ میلیون دلار رسیده است.

وی به عمده کالاهای وارداتی استان در فروردین ماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: گوشت گاو به ارزش ۱۸ میلیون دلار که سهمی بالغ بر ۲۲ درصد از کل ارزش استان است، کامیون‌های کشنده به ارزش ۱۶ میلیون دلار با ۲۰ درصد و ماشین آلات و وسایل مکانیکی با ۹ میلیون دلار سهم ۱۱ درصدی را به خود اختصاص داده است.

نامدار به کشورهای طرف معامله واردات در فروردین ماه سال‌جاری اشاره کرد و ادامه داد: این کشورها به ترتیب ترکیه، چین، امارات متحده عربی، آلمان و اسلواکی می‌باشد. کشورهای اسپانیا، ژاپن، برزیل و اسلوونی به کشورهای مبدا اضافه شده است.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات مهم گمرک به بخش تولید و واردکنندگان کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، انعقاد قرارداد انبارها و مخازن اختصاصی تحت کلید است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه صادرات پتروشیمی تبریز در فروردین ماه سال گذشته ۴.۸ میلیون دلار بوده این رقم با انعقاد قرارداد مخازن اختصاصی به ۵.۷ میلیون دلار رسیده است.