بارندگی به دردبخور برای نجات‌ دریاچه ارومیه نداشته‌ایم/ زنگ خطر بی‌آبی به صدا درآمده است
بارندگی به دردبخور برای نجات‌ دریاچه ارومیه نداشته‌ایم/ زنگ خطر بی‌آبی به صدا درآمده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بارندگی‌هایی که منجر به جاری شدن روان‌آب‌ها بشود و به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود،وجود ندارد، گفت: در سال‌های گذشته بخشی از آب سدهای حوزه دریاچه ارومیه رهاسازی شده که نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب بود و امروز از این رو با تامین آب […]

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بارندگی‌هایی که منجر به جاری شدن روان‌آب‌ها بشود و به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود،وجود ندارد، گفت: در سال‌های گذشته بخشی از آب سدهای حوزه دریاچه ارومیه رهاسازی شده که نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب بود و امروز از این رو با تامین آب شرب با مشکل مواجه شده‌ایم.

مجتبی جلیل‌زاده ااظهار کرد: چهار سد برای تامین آب شرب وجود دارد که برای سد سهند مشکل خاصی وجود ندارد و سد نهند نیز برای اهداف تامین آب شرب در نظر هست و بخشی از آب شرب شهر تبریز را تامین می‌کند که در آن ۳۰ درصد کاهش وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر سدعلویان مراغه نیز بالای ۵۰ درصد و سد ستارخان بالای ۳۰ درصد کاهش دارند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه استان ابراز کرد: ذخایر آب زیرزمینی به دلیل برداشت‌های غیرمجاز با افت ۴۰ درصدی درگیر است و البته بحران در حوزه آبریز دریاچه شدت گرفته و تراز کاهش ۲۶ سانتی‌متری دارد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌هایی که منجر به جاری شدن روان آب بشود و به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود نیز وجود ندارد، افزود: در سال‌های گذشته بخشی از آب سدهای حوزه دریاچه ارومیه رهاسازی شده که نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب بود و امروز از این رو با تامین آب شرب با مشکل مواجه شده‌ایم.

جلیل‌زاده خاطرنشان کرد: باید در بخش مصرف، صرفه‌جویی حداقل ۱۰ درصدی صورت گیرد تا تامین آب شرب در روزهای گرم سال انجام گیرد. /فارس