نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ریخت‌وپاش و اسراف سخاوت فرد را نشان نمی‌دهد بلکه ناسپاسی به درگاه الهی است، گفت: انفاق اولویت‌هایی دارد که ابتدا والدین سپس اقوام و بعد دیگران هستند. به گزارش  تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در مراسم جزءخوانی قرآن در مصلای اعظم […]

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ریخت‌وپاش و اسراف سخاوت فرد را نشان نمی‌دهد بلکه ناسپاسی به درگاه الهی است، گفت: انفاق اولویت‌هایی دارد که ابتدا والدین سپس اقوام و بعد دیگران هستند.

به گزارش  تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در مراسم جزءخوانی قرآن در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به آیات ۲۶ و ۲۷ سوره اسراء اظهار کرد: در این آیه خداوند فرموده است که حق نزدیکان، مستمندان و واماندگان در راه را بپردازید، چراکه آنها و مخصوصاً مستمندانی که جزو فامیل هستند، حقی بر گردن شما دارند.

وی افزود: البته خداوند تاکید کرده‌اند که نباید در پرداخت حق تبذیر، زیاده‌روی و اسراف صورت گیرد زیرا تبذیرکنندگان برادران شیطان بوده و شیطان هم در برابر پروردگارش بسیار ناسپاس است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما همه روزه با رعایت نکردن، ریخت و پاش، تبذیر و اسراف روبه رو بوده و حتی آن را انجام می‌دهیم.

وی با تاکید به اینکه تبذیر به معنای ریخت و پاش است، تصریح کرد: تبذیر یعنی اینکه در خانه خود دو نفر مهمان دعوت کرده و جلوی آنها  غذای ۱۰ نفر را سر سفره بیاوریم در حالیکه این کار احترام به مهمان نبوده بلکه تبذیر است.

آل‌هاشم ادامه داد: وقتی می‌توان از مهمان با یک نوع غدا پذیرایی کرده و از تجمل گرایی دور شد، چرا باید چند نوع غذا سرو شود.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: آیت‌الله مدنی همیشه توصیه می‌کردند که در مهمانی‌ها فقط یک نوع غذا باشد تا اسراف نشود چرا که در اصل در این مهمانی‌ها صله رحم و نزدیکی دلهاست.

وی با اشاره به اینکه در انفاق باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم، توضیح داد: اولویت اول در انفاق والدین هستند، یعنی اگر پدر و مادر گرفتار و مستمند است، اول باید به آنها رسیدگی شود و بعد از والدین باید به مستمندان فامیل رسیدگی کرد و سپس اولویت دیگر رسیدگی به سایر فقراست.

آل‌هاشم ابراز کرد: خویشاوندان به گردن ما حق داشته و ما منتی به آنان نداریم ولی ریخت و پاش و مصرف بی‌مورد مال حرام است و شاید بعضی وقت‌ها حرام نباشد ولی از نظر شرعی، عُرفی و اخلاقی شایسته نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان متذکر شد: متاسفانه امروزه در برخی مجالس ختم می‌بینیم که  میلیون‌ها تومان هزینه خرید دسته گل می‌شود در حالیکه این تاج یا سبد گلی که می‌آورند و هزینه هنگفتی هم بابت آن پرداخت می‌شود، به درد آن مرحوم و بازماندگان آن نمی‌خورد، جز اینکه گل‌ها با سرعت پژمرده  شده و هزینه صرف شده نابود می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی افزود: با پول این گل‌ها می‌توان به مستمندان، مستضعفان و بازسازی عتبات عالیات کمک کرد.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: امروزه در مراسم مرسوم شده که وقتی کسی از دنیا می‌رود، بعد از تدفین یا مراسم سر مزار، حضار برای صرف غذا به تالارها دعوت می‌شوند که اغلب با بدهی چنین ضیافت‌هایی برگزا می‌شود که پسندیده نیست.

وی با اشاره به اینکه اسلام در چند شرایط ولیمه دادن را ثواب دانسته است، اظهار کرد: ولیمه برای تولد فرزند، برگشت از خانه خدا و خرید خانه توصیه‌ شده است ولی موردی که برای مرحوم ولیمه بدهند وجود ندارد و حتی جزو مستحبات نیز نیست.

نماینده ولی‌فقیه ادامه داد: چرا مردم را وادار به قرض کردن می‌کنیم در حالیکه باید سعی به جمع کردن این کارها داشته باشیم زیرا ریخت و پاش و اسراف جایز نیست.

وی با تاکید به اینکه مصرف مال و دارایی در غیر راه خود و خیر، کار شیطانی و نوعی ناسپاسی است، افزود: اسراف‌کننده و اهل ریخت و پاش باید تحقیر شوند نه اینکه مورد تقدیر و احترام قرار گیرند.

وی بیان کرد: تبذیر نشانه ناسپاسی است و به هیچ وجه نباید نشانه سخاوت و بخشندگی دانست در حالیکه متاسفانه برخی‌ فکر می‌کنند ریخت و پاش زیاد نشانگر سخاوت است.