فرمانده سپاه: مراغه در عشق‌ورزی به اهل بیت سرآمد است
فرمانده سپاه: مراغه در عشق‌ورزی به اهل بیت سرآمد است

فرمانده سپاه: مراغه در عشق‌ورزی به اهل بیت سرآمد است تایسیز نیوز- فرمانده سپاه مراغه بیان کرد: مردم این شهرستان در عشق‌ورزی به اهل بیت و برخورداری از روحیه ایثار و شهادت سرآمد هستند و این ۲ شاخص فرهنگی باید همزمان با گرامیداشت «روز مراغه»، بازگو و برجسته‌سازی شود. به گزارش تایسیز نیوز سرهنگ «یحیی […]

فرمانده سپاه: مراغه در عشق‌ورزی به اهل بیت سرآمد است

تایسیز نیوز- فرمانده سپاه مراغه بیان کرد: مردم این شهرستان در عشق‌ورزی به اهل بیت و برخورداری از روحیه ایثار و شهادت سرآمد هستند و این ۲ شاخص فرهنگی باید همزمان با گرامیداشت «روز مراغه»، بازگو و برجسته‌سازی شود.

به گزارش تایسیز نیوز سرهنگ «یحیی حیدری» روز سه‌شنبه در آیین «شهدا تربیت‌یافتگان مکتب عاشورا» که به عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت «روز مراغه» در تالار شهید بهشتی مراغه برگزار شد، افزود: این شهرستان با تقدیم یکهزار و ۴۰۰ شهید گلگون کفن، در عرصه ایثار و شهادت گذشته بسیار درخشانی دارد.

وی با بیان اینکه مراغه حدود ۱۹ هزار رزمنده دارد، اظهار کرد: شهیدپرورترین روستای ایران با عنوان «ورجوی» در مراغه قرار دارد و رزمندگان این شهرستان از شهدای کربلا الگو گرفته و غیرت و شجاعت مردمان این دیار را به نمایش گذاشته‌اند.

سرهنگ حیدری به تاریخ‌ساز بودن شهدای مراغه نیز اشاره و اضافه کرد: این شهرستان تنها در عملیات مطلع‌الفجر ۳۶ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد و رزمندگانش با الهام گرفتن از سالار شهیدان، وقایعی فراموش‌نشدنی خلق کردند.

وی اضافه کرد: عزاداری‌های منحصربفرد مردم این شهرستان در ماه محرم که برخی از آنها بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد نیز از دیگر ویژگی‌های فرهنگی افتخارآمیز این شهرستان است.

فرمانده سپاه مراغه با تاکید بر اینکه مداحان مراغه در شهرستان‌های مختلف حضور می‌یابند و زبانزد عام و خاص هستند، ابراز امیدواری کرد که آیین «شهدا تربیت‌یافتگان مکتب عاشورا» هرساله در ردیف ویژه‌برنامه‌های «روز مراغه» گنجانده شود و مداحان و خانواده‌های معظم شهدا در این آیین حضور داشته باشند.

سرهنگ حیدری ادامه داد: هدف از برگزاری آیین «شهدا تربیت‌یافتگان مکتب عاشورا» و تکرار آن در سال‌های بعد، تبیین همین ۲ شاخص فرهنگی مراغه در روزهای مصادف با «روز مراغه» است تا نسل جوان بیش از پیش با فرهنگ غنی منطقه آشنا شوند.

وی این را هم بیان کرد که نیروهای مسلح کشورمان امروزه با جسارت و جراتی که از مکتب عاشورا درس گرفته‌اند، عملیات «وعده صادق» را اجرا می‌کنند و هیمنه آمریکا را درهم می‌شکنند.

به گفته فرمانده سپاه مراغه ۲ ویژگی فرهنگی «عشق به اهل بیت» و «شهادت‌طلبی» تاثیر بسیار عمیقی در استکبارستیزی نیروهای مسلح کشورمان دارد و این شاخص‌های فرهنگی باید روز به روز تقویت شود.

«قیامت‌نامه»، اولین دیوان مرثیه به زبان ترکی که در مراغه منتشر شد

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز به سابقه دیرینه مرثیه‌سرایی و عزاداری در مراغه اشاره و بیان کرد: اولین دیوان ترکی که واقعه عاشورا را توصیف کرد، «قیامت‌نامه» نام داشت و طی دوره زندیه توسط «میرعبدالفتاح موسوی» در این شهرستان نوشته شد.

حجت‌الاسلام بهروز جعفری با اشاره به اینکه مرثیه‌های ترکی قبل از آن در حد دیوان نبود، افزود: مرحوم ملاحسین دخیل مراغه‌ای نیز حدود ۱۰۰ سال پس از میرعبدالفتاح مرثیه‌سرایی را آغاز کرد و «طوطی مراغه‌ای» و «شکوهی مراغه‌ای» نیز از دیگر شاعران مرثیه‌سرای تاریخ مراغه هستند.

وی با تاکید که بر اینکه حسینی بودن در مراغه اصالت دارد، اضافه کرد: در زمان حاضر هم عزاداری امام حسین (ع) به شکل خاص در این شهرستان برگزار می‌شود که از جمله همین عزاداری‌ها می‌توان به «علم‌بندی»، «الله‌الله حسین وینه» و «وای عباس» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام جعفری افزود: مردم مراغه در ماه محرم به صورت شبانه‌روزی عزاداری می‌کنند و تنوع عزاداری‌ها از ویژگی‌های خاص فرهنگی این شهرستان است.

وی با بیان اینکه هزار و ۴۰۰ شهید گلگون‌کفن مراغه با حضور در همین عزاداری‌ها از مکتب عاشورا درس گرفته بودند، اضافه کرد: آنان می‌دانستند برای دفاع از دین و اسلام باید جانفشانی کنند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه پیشنهاد داد تا تابلو «مراغه، علمدار حسینیان ایران» در ورودی و خروجی شهر نصب شود

وی مراغه را «علمدار حسینیان ایران» خواند و ادامه داد: در معرفی مراغه نمی‌توان از ۲ ویژگی حسینی بودن و شهیدپرور بودن این شهرستان چشم‌پوشی کرد و این ویژگی‌های فرهنگی برجسته باید در سطح ملی معرفی شود.

مراغه به عنوان شهر حسینی شناسانده شود

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز ضمن تبریک «روز مراغه» گفت: این شهرستان در میان ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت «روز مراغه» باید به عنوان شهر حسینی معرفی و شناسانده شود چراکه این اقدام، فرهنگ‌سازی برای نسل آینده به شمار می‌رود.