آسوده بخواب ، پاکبان بیدار است
آسوده بخواب ، پاکبان بیدار است

الهه مهدوی تایسیز آذربایجان – بیشتر مواقع این شغل پرزحمت از جانب خیلی‌ها نادیده گرفته می‌شود ، به‌ویژه کسانی که نظافت و بهداشت شهر را به سخره می‌گیرند یا حداقل با وجود یک رفتگر خود را نسبت به آن مسئول نمی‌دانند. گاهی هم دیده می‌شود که حقوق این قشر سختکوش ماه‌ها و حتی یک سال به […]

الهه مهدوی

تایسیز آذربایجان – بیشتر مواقع این شغل پرزحمت از جانب خیلی‌ها نادیده گرفته می‌شود ، به‌ویژه کسانی که نظافت و بهداشت شهر را به سخره می‌گیرند یا حداقل با وجود یک رفتگر خود را نسبت به آن مسئول نمی‌دانند. گاهی هم دیده می‌شود که حقوق این قشر سختکوش ماه‌ها و حتی یک سال به تاخیر می‌افتد. از طرفی مزایا و میزان حقوقی که برای یک رفتگر در قانون کار تعیین می‌شود در بسیاری موارد با سختی موجود در این شغل هماهنگ نیست. در برخی موارد هم دیده می‌شود از سوی برخی افراد جامعه شان و منزلت اجتماعی این افراد با یک سری رفتارها و کارهای نادرست نادیده انگاشته می‌شود

پاکبانان، قشر زحمت کش و قابل احترام جامعه اسلامی ما می باشند که هرگز نمی توان زحمات آن ها و خدمتی که به مردم در جهت حفظ نظم شهرها می کنند را نادیده گرفت. اینانند قشر مظلومی که حرف دلشان از نامهربانی هاست، از نادیده گرفتن شأنشان در برابر دیگران، از رفتارها و واکنش های نه چندان مناسب مردمی که به گمان خود می فهمند اما دریغ از ذره ای فهم.

پاکبانان، کسانی که رویای خانه های آنچنانی، وسایل نقلیه گران قیمت، تفریح و سفرهای زیاد را به فراموشی سپرده اند و به آوردن نانی حلال بر سر سفره خانواده خود راضی؛ اما توقع برآورده شدن کوچک ترین توقعشان که همان احترام و رفتار در شأن شان می باشد را دارند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند های شهرداری در مورد تعداد پاکبان های شهر تبریز گفت: سازمان مدیریت پسماند های شهرداری تبریز حدود ۱۸۰۰ نفر پاکبان دارد که طی پنج سال اخیر ۱۱ نفر از این پاکبانان زحمتکش در حین انجام وظیفه در سانحه تصادف جان خود را از دست داده اند.

وی در مورد خدماتی که به پاکبان ها ارایه می شود افزود: با توجه به اینکه شغل پاکبانی سختی هایی را دارد، مزایایی همچون اضافه کاری ، امکانات رفاهی، غربالگری دوره ای برای پاکبانان ، برگزاری جنگ شادی برای پاکبانان و خانواده هایشان ، تقدیر سالانه از پاکبانان نمونه ، برگزاری سالانه مدرسه فوتبال برای فرزندان پاکبان و برگزاری مسابقات ورزشی برای خود پاکبانان در نظر گرفته می شود.

او در مورد خدماتی که بعد از فوت پاکبان ها به آنها تعلق میگیرد اظهار کرد: پاکبانانی که فوت میکنند طبق مصوبه هیئت مدیره اعاناتی به خانواده هایشان تعلق میگیرد.

علیرضا اصغری در مورد کارهایی که برای ایمن سازی پاکبانان انجام می شود تصریح کرد: برای ایمن سازی پاکبانان اقداماتی چون برگزاری دوره های آموزشی ؛ تعویض لباس های دوره ای و تحویل تجهیزات ایمنی انجام میگیرد.

وی در آخر بیان کرد: با توجه به اموزش ها و تجهیزات ایمنی ، تصادفات و فوت پاکبانان نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است .

 حقوق دریافتی پاکبان ها برای معیشت زندگی  آنها کافی است یا نه؟

غلامعلی صفری  در  مورد حقوق پاکبان ها اظهار کرد:با این وضع جامعه ، و گرانی هایی که  که وجود دارد  و کسانی که حتی فرزند  دارند این حقوق برای آنها کم است و نمی تواند خرج و مخارج زندگی خود را تامین کنند.

حقوق پاکبان ها

وی  در مورد حقوق پاکبان ها افزود:  حقوق پاکبان ها کمتر از ۲میلیون  تومان است و حتی کسانی که اضافه کار زیاد می مانند حقوق آنها  به زور ۲میلیون تومان می  شودو و حقوق هایمان  را سر موقع پرداخت می کنند و از این بابت مشکلی نداریم.

مهم ترین و اساسی ترین مشکلات

وی در مورد مشکلات پاکبان ها بیان کرد:۲۲ماهی است که در سطح کلانشهر تبریز برای پاکبان ها بیمه ی تکمیلی وجود ندارد در حالی که مریضی زود تر از بقیه به سراغ پاکبان ها می رود و در بین پاکبان ها مریضی های سرطان و دیالیزی داریم که خرج این  نوع بیماری ها زیاد می باشد شورای چهارم تصویب کرده بود که  پاکبان ها همانند بقیه نیروها اتاق بیمه داشته باشند ولی شورای پنجم مانع کار آنها شد. و اتاق بیمه را حذف کردند که این کار در قبال پاکبان ها  ظالمانه است.و سوال ما این است که چرا پاکبان ها ۲۲ماه است که بیمه تکمیلی ندارند ؟؟

 

سختی های کار پاکبان ها

نماینده پاکبانان در مورد سختی کار پاکبان ها افزود:برای مثال  در آلودگی هوا تعطیل می شود ومردم برای پیشگیری  از بیماری های تنفسی به منزل می روند ولی با این همه حال پاکبان های ما  کار را تعطیل نمی کنند به زور کار خود را ادامه می دهند و توانایی آنها کم شده و حتی ساده ترین امکانات که لباس های خود را در رختکن عوض کنند وجود ندارد و لباس های خود را در ماشین و یابالای درخت ها می گذارند.

انتظارات پاکبان ها از مردم و جامعه

وی در مورد انتظارات پاکبان ها در قبال مردم و جامعه افزود:مردم فرهنگ تمیز نگه داشتن شهر را ندارند فقط در حد شعار هست  و کارگرهای ما بر اثر بی احتیاطی مردم ، در عرض پنج سال اخیر یازده نفر از کارگران را از دست دادیم که این یک فاجعه بزرگ است.

وی در مورد اینکه پاکبان هایی که تصادف می کنند دلیل بی توجهی خودشان بوده یا همشهریان تصریح کرد:کارگران باید وسط باند ها کار نکنند و این کار غیر قانونی محسوب می شود و تا زمانی که خیابان ها مکانیزه نشوند شاهد تصادفات زیادی خواهیم شد.و مسِولان شهر فقط شعار می دهند و اقداماتی در مورد این امر انجام نمی دهند.

یکی از خانواده هایی که همسرشان پاکبان بوده و فوت کرده است افزود:از سوی هیچ نهاد دولتی خدماتی دریافت نکرده ایم و تنها از بیمه حوادث و بیمه عمر حقوق می گیریم .و بعد از مرگ همسرم سراغ ما را نمی گیرند.

وی افزود : بعد از فوت فقط هزینه کفن و دفن را دادند و تنها یک میلیون تومان هزینه کمک مالی دریافت کردیم و بعد از اینها خدمات دیگری از طرف این نهاد نشده است. حقوقی که از طرف بیمه دریافت می کنیم برای زندگی ما ، که هم پول اجاره خانه و پول آب و برق و گاز میدهیم و خرج فرزندانمان به عهده ماست کفاف نمی کند.