آغاز طرح “غربالگری تنبلی چشم کودکان” در آذربایجان شرقی
آغاز طرح “غربالگری تنبلی چشم کودکان” در آذربایجان شرقی

به گزارش تایسیز اذربایجان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که طرح پیشگیری از تنبلی چشم با بیش از ۲۰ سال سابقه در کشور اجرا می‌شود، اظهار کرد: تنبلی چشم یا آمبلوپی یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی چشم بوده و در بسیاری از موارد قابل پیشگیری و درمان است. وی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که طرح پیشگیری از تنبلی چشم با بیش از ۲۰ سال سابقه در کشور اجرا می‌شود، اظهار کرد: تنبلی چشم یا آمبلوپی یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی چشم بوده و در بسیاری از موارد قابل پیشگیری و درمان است.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از تنبلی چشم، افزود: معمولا چشم کودکان در بدو تولد سالم و طبیعی به نظر می‌رسد اما احتمال دارد از سلامتی و دید کافی برخوردار نباشد، بنابراین چشمان کودکان باید قبل از سن هفت سالگی، غربالگری و معاینه شوند، چرا که اگر معاینه و درمان چشم تنبل به موقع انجام نشود، احتمال این‌که بینایی کامل کودک مجددا بازنگردد، بسیار زیاد می‌شود.

وی افزود: درمان و تشخیص زود هنگام تنبلی چشم، احتمال بازگشت بینایی و رفع بیماری تنبلی چشم کودک را بیشتر می‌کند.

ارشدزاده بیماری‌های نزدیک بینی، دوربینی، آب مروارید، انحراف چشم و آستیکماتیک چشم را یکی از علل تنبلی چشم کودکان دانست و گفت: اختلال در دید عمق، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک، نابینایی دائمی و کاهش بینایی از عوارض تنبلی چشم کودکان است.

وی ادامه داد: تشخیص به موقع بیماری تنبلی چشم، تنها روش درمان و اقدامات لازم برای درمان و پیشگیری از این بیماری است، از لحاظ علمی اگر کودکان قبل از شش سالگی سه مرتبه معاینه شوند، احتمال این‌که این کودکان مشکلی از لحاظ تنبلی چشم نداشته باشند، زیاد است، توصیه می‌شود کودکان از سه الی شش سالگی سه مرتبه مورد غربالگری چشم قرار گیرد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که این طرح در استان ما هرسال از نیمه دوم مهرماه یا هفته اول آبان ماه شروع می‌شود، گفت: طبق هدف گذاری اداره کل بهزیستی استان، مقرر شده تمام کودکان گروه سنی سه تا شش ساله استان غربالگری چشم شوند و انتظار داریم با همکاری خانواده‌ها و مهدکودک‌ها بتوانیم ۱۰۰ درصد کودکان را مورد غربالگری قرار دهیم.
وی افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم به مدت یک‌سال از آبان ماه شروع شده و تا شهریور ماه سال آتی در پایگاه‌های ثابت انجام ‌می‌شود، پایگاه‌های سیار نیز از آبان ماه تا آذرماه در مناطق روستایی و شهری برای غربالگری فعال هستند.
ارشدزاده از استقرار بیش از یک هزار پایگاه ثابت غربالگری تنبلی چشم کودکان با محوریت مهدکودک‌ها و مراکز بهداشتی و سلامتی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته در استان حدود ۱۶۸ هزار و ۴۶۴  کودک مورد غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۵۳ مورد مشکوک به تنبلی چشم گزارش شد و

یک هزار و ۱۰۰ نفر کودک مبتلا به تنبلی چشم، هفت هزار و ۴۶۵ نفر عیوب انکساری چشم و ۵۵ کودک با سایر اختلالات بینایی تشخیص داده شد.

وی با بیان این‌که طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در سه سطح اجرا می‌شود، گفت: این طرح در سطح اول در مهدکودک‌ها و پایگاه‌های سیار توسط مربیان متخصص و کارکنان مراکز بهداشتی انجام شده و کودکان با علائم و نحوه‌ی اجرای غربالگری آشنا می‌شوند، بعد از این مرحله کودکانی که مشکوک به تنبلی چشم هستند به سطح دوم غربالگری و معاینه با دستگاه بینایی سنجی ارجاع داده می‌شوند و پس از معاینه در صورت وجود مشکل تنبلی چشم کودک، آن را به خانواده‌ها ابلاغ می‌کنند.
وی افزود: در سطح سوم مواردی که نیاز به نظر پزشک و کارشناس برای تشخیص قطعی و درمان بیماری کودکان دارد، به چشم پزشک ارجاع می‌شود تا معاینه کامل و اقدامات لازم برای درمان تنبلی چشم انجام شود.
مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: هزینه‌ی درمان تنبلی چشم کودکان نیازمند و اقشار بی بضاعت که امکان تامین هزینه‌های درمانی از جمله تهیه عینک و عمل جراحی را ندارند، توسط بهزیستی پرداخت می‌شود ولی خانواده‌هایی که توان تامین هزینه را دارند می‌توانند با پرداخت چهار هزار تومان هزینه در مرحله اول، کودکان خود را  با دستگاه بینایی سنج غربالگری کنند‌.
وی با تاکید بر این‌که والدین در اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم با پایگاه‌ها همکاری کنند، افزود: والدین باید درمان و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان را جدی بگیرند، چرا که درغیر این‌ صورت کودکان در آینده دچار مشکلات بینایی می‌شوند.

ارشدزاده افزود: سال گذشته باهمکاری خانواده‌ها حدود ۸۲ درصد کودکان سه الی شش سال را توانستیم مورد غربالگری تنبلی چشم قرار دهیم.

انتهای پیام/