ارائه خدمات آبی در ۲ هزار و ۷۶۰ نقطه روستایی و عشایری استان
ارائه خدمات آبی در ۲ هزار و ۷۶۰ نقطه روستایی و عشایری استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خبر داد: ارائه خدمات آبی در ۲ هزار و ۷۶۰ نقطه روستایی و عشایری استان به گزارش تایسیز نیوز محمد خانی،صبح روز دوشنبه در نشست خبری که در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح آبرسانی بخش مجتمع ستارخان ورزقان برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در ۷۲ […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خبر داد:

ارائه خدمات آبی در ۲ هزار و ۷۶۰ نقطه روستایی و عشایری استان

ارائه خدمات آبی در ۲ هزار و ۷۶۰ نقطه روستایی و عشایری استان

به گزارش تایسیز نیوز محمد خانی،صبح روز دوشنبه در نشست خبری که در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح آبرسانی بخش مجتمع ستارخان ورزقان برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در ۷۲ نقطه شهری استان و ۲ هزار و ۷۶٠ نقاط روستایی و عشایری استان خدمات ارائه میدهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه برای جمعیتی بالاتر از چهار میلیون نفر در استان خدمات آبرسانی ارائه می شود افزود: میزان تولید آب شرب در سطح استان ۱۵ متر مکعب بر ثانیه در نقاط شهری و روستایی است که در نقاط شهری ۲۷۰ میلیون متر مکعب مصرف و مابقی نیز پرت مجاز شبکه در سطح استان است.

او با ابراز تاسف از اینکه ۴ شهر استان در حالت سر به سر اداره میشوند، ادامه داد: حالت سر به سری به معنای اینکه تولید آب و مصرف آن برابر بوده و وضعیت شکننده است، این بدان معناست که آب بیشتری برای تولید وجود نداشته و این برابری تولید و مصرف حاکی از شکننده بودن وضعیت است.

خانی با تاکید بر اینکه در حالت سر به سری هرگونه قطعی برق و اتفاقات تاسیساتی، مردم را با قطعی آب مواجه خواهد کرد خاطر نشان کرد: تا به حال قطعی که باعث اعتراض مردم شود در سطح استان اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: به طور طبیعی در فصل تابستان و گرمای هوا تمام تاسیسات به طور تمام وقت استفاده شده و همه ظرفیت ها به کار گرفته می شود و در نتیجه آن به قطعی آب، برق و یا دیگر موارد منجر می شود.

خانی با بیان اینکه شهرهای تبریز، مرند، سهند و شهر بخشایش در حالت سر به سر و با وضعیت شکننده روبه رو هستند تاکید کرد: تلاش بر این است تا از این وضعیت گذر کنیم و اعتباراتی که برای این پروژه ها تعریف شده است تا ۱۵ و یا آخر تیر صرفا برای کنترل وضعیت نهایی شود.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی جزء استانهای پایدار از لحاظ تامین آب به شمار می رود گفت: استان آذربایجان شرقی همیشه جزء پنج استان برتر در مدیریت مصرف انتخاب میشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از همکاران شرکت همت کافی و از مردم، همراهی لازمه در خصوص مصارف را خواستار شد و عنوان کرد: مردم اگر از استفاده غیرضروری آب پرهیز کرده و ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند، نه تنها در این چهار شهر بلکه در تمام نقاط استان میتوان تابستان را سپری کرد.

وی با اشاره بر وضعیت بارندگی و وجود سیلاب اظهار کرد: استان ما به طور متوسط ۱۵ درصد نسبت به حالت نرمال از وضعیت بارندگی عقب تر می باشد چرا که بارش باران در استان به صورت نقطه ای و توده ای در جاهایی باعث کمبود و در جایی دیگر باعث افزایش بارندگی شده و این کمبود بارش منجر شد تا در سطح استان ۴ سد به خصوص سد ستارخان و سد نهند با وضعیت ذخیره نامناسب روبه رو شوند.

خانی عنوان کرد: با توجه به وضعیت ذخیره نامناسب سدها برای گذر از وضعیت بحرانی تابستان امسال باید تمهیدات و مدیریت لازمه و همراهی مردم بکار گرفته شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به هفته پشت سر گذاشته شده به عنوان هفته صرفه جویی، تصریح کرد: با توجه به تداخل هفته صرفه جویی و هفته قوه قضایی لازم است تا مسئولین کشوری به حد لازم در طی این هفته دقت کافی را در خصوص این اوامر به کار ببرند.

وی با اشاره به فصل پیک و مصرف بالا در روزهای پیش رو اظهار کرد: مردم باید به مصرف و صرفه جویی بیشتر متمرکز شده و مسئولین نیز برنامه ها و پروژه هایی تعریف کنند.

او توضیح داد: دیدگاه دولت سیزدهم برای آب و محیط زیست متفاوت تر بوده و نسبت به سالهای قبل اعتبارات کافی و مبلغ نقد به جای اوراق بیشتری اختصاص می یابد، از اینرو در جریان دولت سیزدهم از همان ابتدا پروژه های آبرسانی شتاب بیشتری در بحث شرکت آب و منطقه ای، سد سازی و شبکه و نیز در خصوص شرب استان پیدا کرده و پیشرفت پروژه ها بیانگر این امر می باشد.

وی مجموعه ستارخان را یکی از پروژه های بزرگ آبرسانی استان در طول ۴۰ سال اخیر دانست که برای ۸۸ روستا و به صورت یکجا با ۷۵ درصد پیشرفت در حال انجام است.

خانی اظهار کرد: مجموعه ستارخان با بیش از ۱۳٠ کیلومتر خط انتقال و ۳۴ مخزن و ۸ ایستگاه پمپاژ قریب به ۱۴٠ میلیارد هزینه را به خود اختصاص داده است و۱۵٠ میلیارد طلب دارد تا با تامین اعتبار تا پایان سال جاری به طور کامل نهایی شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه های دیگر نیز به حالت مجتمع و آبرسانی از مسیرهای دور است ادامه داد: مجتمع آبرسانی فاز دوم آزادگان ارس، برای آبرسانی قشلاقات خداآفرین و کلیبر طی موافقت اولیه ۱۶ قشلاق به توافق رسیده بود که طی مذاکرات انجام گرفته و با موافقت مسئولین برنامه و بودجه استان و کشور به ۶۸ روستا رسید.

خانی این پروژه آبرسانی را در نوع خود یک پروژه بزرگ دانست و ادامه داد: این پروژه می تواند در طول ۳٠ سال گذشته بزرگترین پروژه آبرسانی در سطح استان باشد چرا که ۱٠٠ لیتر آب در ثانیه آب با قطر ۴٠٠ و به طول ۱۲٠ کیلومتر و نزدیک به۱۳٠ کیلومتر شبکه توزیع را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص اعتبارات دور دوم سفر ریاست جمهور خاطرنشان کرد: در مرحله دوم جهاد آبرسانی که مصادف با دور دوم سفر ریاست جمهوری بود، ۵۰ میلیارد تومان پول نقد اضافی علاوه بر اعتبار خود پروژه اضافه شد و تعداد روستاها نیز ۵۰ مورد افزایش یافت.