ازدواج جوانان ؛ چالش ها و فرصت ها 
ازدواج جوانان ؛ چالش ها و فرصت ها 

ازدواج هستۀ اول ایجاد خانواده و آن نیز به نوبۀ خود واحدی در سنگ بنای جامعۀ انسانی است. نوع پایه گذاری و میزان اندیشه و تدبّر در آن در میزان پیشرفت یا انحطاط سقوط یا صعود جامعه تأثیر دارد. ازدواج از نظر اسلام پیمانی مقدس است ، پیمانی که برقراری آن براساس مقرّرات آداب و […]

ازدواج هستۀ اول ایجاد خانواده و آن نیز به نوبۀ خود واحدی در سنگ بنای جامعۀ انسانی است. نوع پایه گذاری و میزان اندیشه و تدبّر در آن در میزان پیشرفت یا انحطاط سقوط یا صعود جامعه تأثیر دارد.

ازدواج از نظر اسلام پیمانی مقدس است ، پیمانی که برقراری آن براساس مقرّرات آداب و رسوم، تشریفات و قوانین خاصی است.

دین اسلام به ازدواج عنایت و تأکید فوق العاده ای دارد:به طوری که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید:هیچ چیزی نزد خدا محبوبتر از ازدواج نیست.

رسول گرامی صلی الله علیه وآله ازدواج نکردن را اعراض از سنّت خویش یعنی خروج از اسلام می داند و خانه ای که ازدواج در آن صورت پذیرد را بهترین خانه می داند.

از دیدگاه اسلام ، ازدواج کمال دین و ترک ازدواج دلیل نقصان آن است اسلام ارزش عبادت شخص متزوّج را هفتاد برابر شخص مجرد می داند ومی فرماید: شخص متزوج با ازدواج خود نصف دین و ایمان خویش را از خطرها و آفت ها حفظ نموده است.

انسان تا زمانی که ازدواج نکند دینش در خطر است زیرا غرایز جنسی و فشارهای روحی و احساس تنهایی و بیهودگی و نداشتن پناهگاه و عدم احساس مسئولیت اجتماعی و دیگر زیانهای مجرد بودن، به ریشه و اساس ایمان انسان لطمه می زند و آن را متزلزل می کند.

اما در اثر ازدواج و تشکیل خانواده و قرار گرفتن در کنار همسری شایسته و محبوب و همدم ،هم غریزۀ جنسی کنترل می شود و هم آرامش روحی به وجود می آید و هم توکل انسان به خدا بیشتر می شود و از حالت پریشانی خارج می شود ، احساس امنیّت و شخصیت می کند ، چشم و فکرش از جاهای دیگر کنده و به همسرش متوجه می گردد در قرآن و روایت اسلامی به امر مقدس ازدواج،سفارش فراوان شده است.

در آیه ۳۲ سوره نور می خوانیم:«و اَنکِحُوا الایامی منکم و الایامی منکم و الصالحینَ من عبادِکُم و امائکِم ان یکونوا فقراء یُغنهُمُ الله مِن فَضِلِه وَ الله واسعٌ علیمٌ »«به مردان و زنان بی همسر ،همسر دهید و همچنین به غلامان و کنیزان صالح،همسر دهید.اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می سازد،خداوند وسعت دهنده و آگاه است

در این آیه همۀ مردم ،مورد خطاب خدا قرار گرفته اند تا با تعاون،وساطت،کمکهای مالی و فراهم نمودن اسباب کار،بی همسران را دارای همسر کنند و در امر مقدس و پر اهمیّت ازدواج که یک امر ضروری برای حفظ عفّت جامعه است بی تفاوت نباشند.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در ارتباط با عدم ازدواج به جهت ترس از فقر می فرمایند:کسی که از ترس تهیدستی ازدواج نکند نسبت به خدای عزوجل گمان بد دارد.

از طرفی هم آمار طلاق رو به افزایش است نوعی ترس و دلهره در جوانان ایجاد می شود وباعث می شود سن ازدواج در جوانان بیشتر شود و یا تن به ازدواج ندهند

وی در مورد این که ازدواج در دهه های شصت کم شده و در متولدین هفتاو هفت به بالا زیاد شده است می گوید:این  موارد اکثر در روستاها و یا شهر های کوچک رواج یافته است که در سن کم ازدواج می کنند  و در شهرهای بزرگتر نیز سن ازدواج بالاتر از سی سال رفته است

کارشناس ازدواج در مورد این مسیله که جوان ها به جای ازدواج رو به دوستی می آورند می گوید: سخت گیری ازدواج و اینکه در شهرهای بزرگ اکثرا ازدواج سفید رخ می دهد و جوان ها مخصوصا پسرها زیر بار مسیولیت نمی روند این موارد را  از عوامل اصلی  کاهش ازدواج می داند

وی در مورد اینکه در ازدواج سلیقه خانواده ها با جوان ها یکسان نیست و در این مورد اختلاف های زیادی دارند می گوید: باید آموزش های قبل از ازدواج را اجباری کنند و باید به خانواده ها آموزش داده شوند که در امر ازدواج جوان ها دخالت نکنند و فقط نقش راهنما داشته باشند و خانواده انتظار نداشته باشند که جوانان با نظر آنها ازدواج کنند زیرا سبک زندگی از روش سنتی خارج شده است

وی می گوید: باید قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند ومتاسفانه این امر بیشتر در تبریز جا نیوفتاده است
 
عضو انجمن علمی دانشگاه پیام نور در خصوص دیدگاه جوانان امروزی به امر ازدواج و عکسل العمل آن ها اظهار  می کند:به مرور زمان معیارهای و ظوابطی که برای امر ازدواج در نظر گرفته می شود  فرق می کند یعنی اگر جوان چند سال قبل جهت ازدواج معیارهایی برای خودش داشت امروز آن  معیارها به نسبت گذشت زمان تغییر پیدا کرده.چه بسا معیارهای گذشته بعضا مد نظر باشد و یا هم معیارهای جدیدی برای آن افزوده شده است

دکتر فیروز راد با بیان اینکه در گذشته به خصوص اوایل انقلاب به دلیل فضای مذهبی و سیاسی حاکم کشور معیارها عموما مذهبی و انقلابی بوده اند تصریح می کند :بحث ساده زیستی ، سهل گرفتن شرایط زندگی و همین طور نداشتن چشم هم چشمی در تشریفات ازدواج ، در مجموع بسیار معیارهای ساده ، سادگانه ، انقلابی و اسلامی بود.اما متاسفانه در شرایط کنونی از آن صداقت و ساده زیستی و معیارهای آسانی که در آن موقع بود خبری نیست

مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور در ارتباط با مشکلات و دشواری هایی که برای ازدواج  وجود دارد بیان  می کند :تعدادی از موانع در درجه اول به خود افراد بر میگردد چه دختر چه پسر به هر حال این ها خودشان می خواهند برای آینده خود تصمیم بگیرند طبعا نقش و تاثیری که خود افراد دارند بسیار تعیین کننده است.هرچند که نقش خانواده ها هم بی تاثیر نیست اما اگر بخواهیم اولویت بندی قائل شویم در درجه اول به تصمیم و اراده شخصی افراد و  در مرتبه بعد به خانواده ها بر می گردد. البته همه ی این بحث ها در چارچوب یک ساختار فراگیر اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی است

این جامعه شناس در رابطه با نقش تکنولوژی در ازدواج اضافه می کند : تکنولوژی اعم از ماهواره ، شبکه های مجازی یا هر تکنولوژی نقش ابزاری دارند طبیعتا افراد  می توانند از این ابزار استفاده بهینه در جهت آشنایی عمیق تر و دقیق تر با فرد مورد نظری  که در تماس هستند بکنند. و بتوانند کمیت و کیفیت زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی در پی ارتباط های فضاهای مجازی پیدا می کنند ، می توانند دقیق تر و کامل تر ردیابی کنند ، از شخصیت ، خلقیات ، روحیات ، خانواده ، بستگان و همین طور دایره ی روابط و شبکه های اجتماعی آن فرد چگونه است اطلاع پیدا کنند، بنابراین در چنین مواردی طبیعی است که فضای مجازی یک فرصت بسیار مناسب و مساعدی ایجاد  می کند.اما البته این ابزار مثل هر ابزار دیگری ممکن مورد سو استفاد واقع شود حالا این سو استفاد ممکن است اخلاقی یا فرهنگی باشد.اما ما هرگز نمی توانیم بخاطر چند مورد سو استفاده ای که ممکن است از این فضا صورت بگیرد امتیازات و مزایای این تکنولوژی را نادیده بگیریم