افزایش تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته / ثبات فعلی دریاچه ارومیه با اقدامات دولت تدبیر و امید
افزایش تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته / ثبات فعلی دریاچه ارومیه با اقدامات دولت تدبیر و امید

به گزارش تایسیز اذربایجان ،خلیل ساعی دبیر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه ظهر امروز در نشست مشترک دستگاه های اجرایی مسئول ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت :هیات دولت در سال ۹۳ در راستای احیای دریاچه ارومیه مصوبه ای با ۲۶ راهکار به تصویب رساند که به موجب آن دستگاه های اجرایی مسئول در این حوزه کاری […]

به گزارش تایسیز اذربایجان ،خلیل ساعی دبیر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه ظهر امروز در نشست مشترک دستگاه های اجرایی مسئول ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت :هیات دولت در سال ۹۳ در راستای احیای دریاچه ارومیه مصوبه ای با ۲۶ راهکار به تصویب رساند که به موجب آن دستگاه های اجرایی مسئول در این حوزه کاری مشخص شدند و تا کنون ۲ هزار ۲۴۶ میلیارد تومان بودجه در اختیار طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه قرارداده اند،  که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از این بودجه به دستگاه های اجرایی اختصاص یافته که ۲۳۰ میلیارد تومان آن به  آذربایجان شرقی تخصیص یافته است.

وی افزود : تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود ۲ سانتیمتر افزایش داشته و تراز امسال دریاچه ۱۲۷۰٫۶۶  است.

ساعی یاد آورشد:اگر در چند ماه گذشته که وضیعت دریاچه مورد بررسی قرار گرفته بود حدود بیست و پنج سانتیمتر نسبت به سال گذشته شاهد کاهش سطح تراز بودیم اما با توجه بارش هایی که در سطح دریاچه و حوزه آبریز دریاچه داشتیم و با تلاش های شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان در حوزه آبریز این دریاچه افزایش تراز آب دریاچه را شاهد هستیم.

وی خاطر نشان کرد :حجم آب موجود در دریاچه ارومیه یک میلیارد و هشتصد و بیست میلیارد متر مکعب می باشد نسبت به سال گذشته همین موقع افزایش ۲ درصدی داشتیم.

ساعی تصریح کرد :وضعیت بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال جاری حدود ۴۰۶٫۷میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۳۲میلیمتر افزایش بارندگی داشته ایم.

وی افزود:در صورت اصلاح الگوی کشت و سیستم آبیاری در بخش کشاورزی و به نتیجه رسیدن پروژه انتقال آب زاب، شاهد بهبود این وضعیت و احیای تدریجی دریاچه ارومیه خواهیم بود.

دبیر منطقه ای ستاد دریاچه گفت :برداشت غیر مجاز از چاه‌های مجاز و غیر مجاز، احداث پل میان‌گذر شهید کلانتری، کاشت درختانی نظیر هلو به جای درختان گردو و بادام در حوزه آبریز دریاچه رومیه و در نهایت افزایش جمعیت و نیازهای منطقه باعث شده تا سال به سال دریاچه به سمت خشکی رود.

وی در پایان در خصوص  راهکارهای احیای دریاچه ارومیه ، کاهش تبخیر در سطح حوضه گفت :طی سال های گذشته ۸۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در اطراف دریاچه ارومیه ایجاد شده است که به برداشت بیش از اندازه از حوضه انجامیده است.