با ۱۰ درصد بودجه عمرانی هیچ کاری نمی‌توان کرد / مهاجرت معکوس تولیدآور نیست
با ۱۰ درصد بودجه عمرانی هیچ کاری نمی‌توان کرد / مهاجرت معکوس تولیدآور نیست

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با بیان اینکه با ۱۰ درصد بودجه عمرانی هیچ کاری نمی‌توان کرد، گفت: متاسفانه در کشور کاری کرده‌ایم که ۹۰ درصد اعتبارات به موضوعات پرداخت حقوق و غیره اختصاص یافته است و یک بودجه ناچیز برای بخش عمران در نظر گرفته شده که با آن باید راه، سد، […]

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با بیان اینکه با ۱۰ درصد بودجه عمرانی هیچ کاری نمی‌توان کرد، گفت: متاسفانه در کشور کاری کرده‌ایم که ۹۰ درصد اعتبارات به موضوعات پرداخت حقوق و غیره اختصاص یافته است و یک بودجه ناچیز برای بخش عمران در نظر گرفته شده که با آن باید راه، سد، تامین آب شرب و غیره را حل کرد.

 به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس، بیت‌الله عبداللهی  تبریز اظهار کرد: در هر برنامه از جمله برنامه توسعه ششم موضوع مقاوم‌سازی مساکن وجود دارد ولی مشکل این است که هر برنامه‌ای که می‌نویسیم در مرحله عمل تحقق نمی‌یابد.

قوانین مصوب در مرحله اجرایی، محقق نمی‌شوند/ مشکلات اقتصادی باعث کاهش جمعیت روستایی است 

وی افزود: عدم تحقق برنامه‌ها در عمل صرفاً در مسائل روستایی نیست بلکه در همه مسائل این‌گونه است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با تاکید به اینکه عمده مشکل روستاها این است که روستاییان از نظر اقتصادی درآمد کافی ندارند، گفت: اگر بخواهیم فقط تکیه بر تسهیلات بانکی بکنیم، نمی‌توان مشکلات را حل کرد زیرا اگر در زلزله و سیل روستاها بیشترین خسارت را می‌بینند به دلیل این است که خود مردم نمی‌توانند کاری کنند زیرا نه توانایی و نه انگیزه لازم را دارد.

وی افزود: هر روز و هر سال شاهد کاهش جمعیت روستایی هستیم و این ناشی از مشکلات اقتصادی روستایی است که جمعیت روستایی را با کاش روبه‌رو می‌کند و علت اصلی فقر و نبود درآمد در روستاهاست.

عبداللهی با اشاره به اینکه بهترین موضوعی که در برنامه ششم توسعه برای ساماندهی وضعیت روستاها را هم ارائه دهیم، باز هم در عمل نخواهیم رسید زیرا در برنامه پنجم نرسیدیم، گفت: تا زمانی که درآمد روستایی افزایش نیافته و انگیزه در روستاییان برای ماندن در روستا ایجاد نشود، مشکلات همچنان سرجایش باقی می‌ماند زیرا باید یک روستایی از ساخت و ساز مساکن در روستا مطمئن باشد که آیا بعداً خریداری دارد وگرنه هیچ اهمیتی نخواهد داشت.

سخت‌گیری بانک‌ها به دلیل کم‌درآمدی روستاییان است 

وی اذعان داشت: عدم پرداخت وام روستایی توسط بانک‌ها و وجود سخت‌گیری‌ها ناشی از کم‌درآمدی روستاییان است زیرا بانک می‌داند یک روستایی توان باز پرداخت تسهیلات را نخواهد داشت.

نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از اینکه گاهاً برخی از واحدهایی که مقاوم‌سازی می‌شوند نیز در اندازه مطلوب مقاوم نیستند،گفت: برای نمونه در شهرستان هریس بیمارستانی که جدید احداث شده از بین می‌رود و یا گاهاً وقتی در  جمعی از تخریبی مدارس حرف می‌زنیم، به مذاق خیلی از دوستان خوش نمی‌آید و قبول نمی‌کنند.

وی افزود: باید تمام مدارس و بیمارستان دارای استحکام کافی باشد زیرا در بلایای طبیعی مردم به بیمارستان و مدارس منتقل می‌شوند.

قصور‌های موجود، ناشی از نظارت قوه مقننه است 

عبداللهی با تاکید به اینکه اگر قصوراتی وجود دارد از عدم وجود نظارت‌های ماست، گفت: وای به روزی که تسهیلات را گرفته و روستاییان را بدهکار کنیم و در مقابل مسکن احداث شده نیز مقاومت قابل قبولی نداشته باشد.

وی اذعان داشت: ما به جای اینکه مداوم دنبال آمار بوده و بگوییم در برنامه توسعه ششم چه کارهایی مدنظر داریم، باید جلوی تخریب مساکن روستایی را بگیریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امید است اقتصاد کشور به یک اقتصادی تبدیل شود که خود روستاییان علاقه مند به نوسازی و بهسازی مساکن شوند.

وی با اشاره به اینکه در زلزله ارسباران یک مسوولی مصاحبه کرده بود که ما به زلزله‌زدگان وام می‌دهیم ولی آنها با وام به مشهد سفر می‌کنند، گفت: این شکل حرف زدن‌ها کار درستی نیست و باید ارزش کار و لزوم نوسازی و مقاومسازی مساکن روستایی در اولویت قرار گیرد و بهانه‌تراشی نشود.

نماینده مجلس شورای اسلامی متذکر شد: با توجه به وجود مشکلات و محدودیت های مالی در کشور، باید به فکر روستاها و مقاوم‌سازی مساکن روستایی بود و البته بنیاد مسکن در این راستا زحمات زیادی کشیده ولی در شأن روستاییان نبوده است زیرا باید تضمینی بدهیم که اگر خدایی ناکرده زلزله مشابه کرمانشاه رخ داد، مساکن روستایی بتوانند مقاوم باشند.

مهاجرت معکوس تولیدآور نیست

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه روستایی تولیدکننده است ولی هیچ وقت مهاجرت معکوس تولیدآور نخواهد بود، ما با فردی که در روستا ویلا می‌سازد نیز کاری نداریم زیرا یک سرمایه‌گذاری را با خود به روستا می‌آورد ولی نباید از آن به عنوان تولیدکننده یاد کرد چون به احتمال زیاد برای استراحت و تفریح اقدام به ساخت ویلا کرده است.

عبداللهی اضافه کرد: روستا و روستایی یعنی باید اثر مستقیم روی کشاورزی، دامپروری، محصولات غذایی و غیره داشته باشد، از این رو تولیدکننده باید حفظ و صیانت شود.

وی بیان کرد: ابتدا باید به این سوال‌ها که اگر اعتباری نباشد، تکلیف روستاها چه خواهد بود، جوابی بدهیم و از طرف دیگر وقتی ساخت و ساز انجام می‌گیرد، وزارت جهاد کشاورزی تعرض به اراضی کشاورزی را مطرح کرده و موضوع را دادگاهی می‌کند و این هم یک مشکل بزرگ روستاییان است.

نبود درآمد و مهاجرت مشکل اصلی روستاهای کشور است 

نماینده مردم اهر در مجلس کاهش و یا نبود درآمد، مهاجرت از جمله مشکلات امروز روستاهای کشور و استان است، تصریح کرد: دولت باید بیش از هر موضوعی به این موضوعات توجه کند زیرا در غیر این صورت روستاها توانایی ایستادن روی پای خود را نخواهند داشت.

وی توضیح داد: باید طرح هایی جهت جلوگیری از مهاجرت انجام گیرد که کارآمد باشد، البته طرح بهسازی بنیاد مسکن یکی از طرح‌های موفق است ولی با این وجود و داشتن امکانات لازم، به دلیل نبود درآمد، روستاییان از این روستاهای دارای امکانات نیز مهاجرت می‌کنند.

عبداللهی تاکید کرد: اگر روستایی حس کند که در روستا درآمدی دارد، دیگر نیازی به بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی نیست زیرا خود اهالی علاقه‌مند به مقاوم‌سازی و زندگی در روستا خواهند بود.

وی ادامه داد: باید به دنبال برنامه‌ای باشیم که در روستاها درآمد ایجاد کند و کاری کنیم که اقتصاد و صنایع روستایی فعال شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امسال در شهرستان اهر محصول سیب بسیار خوب بود ولی روی دست کشاورزان ماند، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات در زمینه کشاورزی این است که نمی‌توانیم از شرایط مساعد کشاورزی استفاده مناسبی داشته باشیم و دلیل اصلی آن عدم موفقیت در صنایع تبدیلی است.

وی متذکر شد: امید است قول‌هایی در راستای اتمام پروژه راه اهر و هریس باعث تحول در اقتصاد این منطقه و به تبع آن در استان شود.

زیرساخت آب در روستاها وجود دارد ولی آبی نیست از لوله‌ها عبور کند 

عبداللهی با تاکید به اینکه مشکل اصلی اغلب روستاها آب است به طوریکه زیرساخت‌های آب در روستاها وجود دارد ولی آبی نیست که از لوله‌ها رد شود، افزود: امسال به بیش از ۵۰ روستا در اهر و هریس با تانکر آب داده‌اند و از این اوضاع می‌توان وضعیت آب کشاورزی را حدس زد.

با ۱۰ درصد بودجه عمرانی هیچ کاری نمی‌توان کرد 

وی متذکر شد: متاسفانه در کشور کاری کرده‌ایم که ۹۰ درصد اعتبارات به موضوعات پرداخت حقوق و غیره اختصاص یافته است و یک بودجه ناچیز برای بخش عمران در نظر گرفته شده که با آن باید راه، سد، تامین آب شرب و غیره را حل کرد.

نماینده مجلس ادامه داد: معمولاً مشکل سیستم جاری کشور این است که انتظار داریم همه باید در خدمت ما باشند در حالیکه ما باید در خدمت مردم باشیم و این موضوع باید از طریق آموزش، سرمایه‌گذاری و تامین امکانات فراهم شود تا یک تولید به ثمر برسد.

بعد از زلزله ارسباران ما زلزله‌زدگان را بدهکار کردیم 

وی با بیان اینکه از نظر بنده با اینکه زلزله ارسباران تمام شده و خانه‌های جدید نیز ساخته و تحویل داده شده‌اند ولی همچنان آثار زلزله باقی است، گفت: بعد از زلزله ما زلزله‌زدگان را چندین میلیون بدهکار کردیم و بنده در این مدت حضور در مجلس به دنبال این هستم که حداقل قانون بخشودگی جرایم در سه سال اجرا شود که هنوز جوابی نگرفته‌ایم.

عبداللهی ادامه داد: برخی مسوولان تصور دارند که ۲۰ میلیون چیزی نیست که روستاییان نتوانند پرداخت کنند در حالیکه واقعاً یک روستایی با کدام درآمد می‌تواند پرداخت کند.

وی بیان کرد: امسال گندمی که در منطقه اهر و هریس خریداری شده به اندازه ۲۵ درصد سال قبل بوده که نشانگر عدم فروش در زمان خشکسالی است.

برخی در کشور به دنبال واردات هستند 

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با ابراز تاسف از اینکه برخی در کشور به جای صادرات دنبال واردات هستند، افزود: دولت نباید اجازه واردات بی‌رویه را بدهد بلکه باید با قاطعیت جلوی قاچاق را بگیرد.

وی افزود: متاسفانه صدای روستاییان به جایی نمی‌رسد در حالیکه باید کاری کنیم تا موانع پیش روی آنها رفع شود و از قوه مجریه برای فراهم‌سازی بسترهای لازم برای روستاییان می‌خواهیم نسبت به این امر عنایت ویژه به خرج دهند.

اجازه ندهیم زلزله‌زدگان کرمانشاه مشابه ارسباران بدهکار شوند 

عبداللهی اذعان داشت: اجازه ندهیم زلزله‌زدگان کرمانشاه همانند زلزله‌زدگان ارسباران بدهکار دولت شوند زیرا این وام که به زلزله‌زدگان ارسباران اعطا شده اغلب بازگردانده نشده و اصلا زلزله‌زدگان اطلاعی از این نداشتند که وام را چگونه و با چه شرایطی می‌گیرند و الان به علت عدم باز پرداخت یارانه آنها قطع شده و یا تسهیلات دیگری نمی‌دهند.