برای اولین بار در کشورصورت گرفت:ساخت اولین موتور براشلس با بدنه کامپوزیت توسط دانش آموز نخبه تبریز
برای اولین بار در کشورصورت گرفت:ساخت اولین موتور براشلس با بدنه کامپوزیت توسط دانش آموز نخبه تبریز

برای اولین بار در کشورصورت گرفت:ساخت اولین موتور براشلس با بدنه کامپوزیت توسط دانش آموز نخبه تبریز محمد حسین حسن زاده دانش آموز مدرسه میثاق آموزش و پرورش ناحیه ۳ تبریز و عضو کانون تربیتی نخبگان شهید احمدی روشن با حمایت سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی اولین موتور با پوسته پلیمری و […]

برای اولین بار در کشورصورت گرفت:ساخت اولین موتور براشلس با بدنه کامپوزیت توسط دانش آموز نخبه تبریز

محمد حسین حسن زاده دانش آموز مدرسه میثاق آموزش و پرورش ناحیه ۳ تبریز و عضو کانون تربیتی نخبگان شهید احمدی روشن با حمایت سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی اولین موتور با پوسته پلیمری و کامپوزیت را طراحی و ساخته است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از خبرگزاری علم  و فناوری از آذربایجان شرقی، محمد حسین حسن زاده  دانش اموز نوجوان تبریزی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری با اشاره به طراحی و ساخت موتور براشلس گفت: با توجه به این که در پهپادها وزن، پارامتر مهمی است و سبک بودن باعث افزایش راندمان و سقف پروازی می شود در این طرح سعی شده با حذف بدنه فلزی موتور به میزان زیادی وزن را کاهش داد.به طور معمول موتورهای براشلس دارای بدنه فلزی هستند که وزن اصلی موتور را در بردارد.

وی با بیان اینکه وزن یک عامل اساسی در این زمینه است افزود : وزن یک موتور اغلب زیاد بررسی می شود، چراکه فاکتوری مهم در پرنده ها می تواند باشد.چون موتورها در چهار گوشه فریم قرار می گیرند، تاثیر زیادی روی واکنش گرایی کواد دارد. موتور های سنگین تر ممان اینرسی زاویه ای کواد را افزایش می دهند، موتورها باید برای تغییر جهت سخت تر کار کنند.

دانش آموزنوجوان تبریزی ادامه داد : در عمل، وقتی کواد در حال چرخش و جهش است، زمان نیاز دارد تا شتاب زاویه ای بگیرد، به مکان دلخواه رفته و توقف کند. موتور های سنگین تر زمان بیشتری نیاز دارند تا به آن سرعت زاویه ای برسند و همچنین زمان بیشتری می خواهند تا سرعتشان را کم کنند. به این علت است که لخت تر احساس می شوند.

حسن زاده با اشاره به اینکه در این طرح برای اولین بار از پلیمر در پوسته،نگهدارنده مگنت و نگهدارنده سیم پیچ و یاتاقان ها استفاده شده است خاطرنشان کرد: موتور طراحی شده با تکنولوژی مواد پلیمری فلزی توسط پرینترهای سه بعدی ساخته شده است و در حال حاضر در مرحله تست تراست توسط دستگاه تراستومتر و قابلیت های انتقال حرارت و خنک شوندگی است و در این طرح برای اولین بار از پلیمر در پوسته،نگهدارنده مگنت و نگهدارنده سیم پیچ و یاتاقان ها استفاده شده است که تنها قطعه فلزی شفت و سیم پیچ موتور است با توجه به اینکه امکان شناسایی فلزات در رادار به سهولت انجام می پذیرد.

وی در خصوص مقایسه بدنه فلزی با پلیمر مورد استفاده افزود: کاهش جرم موتور و تقویت پارامترهای رادار گریزی و تسهیل فرآیند تولید، چگالی آلومینیوم ۷۰۷۵A برابر ۲٫۸۱۰ g/cm3 می‌باشد. (۰٫۱۰۱۵ lb/in3)  ، انبساط گرمایی آلومینیوم ۷۰۷۵ برابر۱/k  23.4 می باشد ، چگالی کامپوزیت استفاده شده برابر ۱ g/cm3  می باشد که یک سوم چگالی آلومینیوم  و انبساط گرمایی آن برابر  0.5 1/k  است.

دانش آموز نخبه آموزش و پرورش ناحیه ۳ تبریز با اشاره به کاربردهای موتور براشلس خاطرنشان کرد: موتور براشلس کاربردهای زیادی در زندگی دارد که همه ما به طور روزانه از آن استفاده می کنیم.