به صفر رسیدن امکان جعل با راه‌اندازی سامانه‌های جامع امور گمرکی و تجارت فرامرزی
به صفر رسیدن امکان جعل با راه‌اندازی سامانه‌های جامع امور گمرکی و تجارت فرامرزی

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعریف دو مگاپروژه سامانه جامع امور گمرکی و سامانه جامع تجارت فرامرزی گفت: ۳۷ سازمان را به گمرک لینک کرده‌ایم و تمام مجوزها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود تا امکان جعل به صفر برسد. به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ، علی اصغر عباس‌زاده ظهر امروز […]

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعریف دو مگاپروژه سامانه جامع امور گمرکی و سامانه جامع تجارت فرامرزی گفت: ۳۷ سازمان را به گمرک لینک کرده‌ایم و تمام مجوزها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود تا امکان جعل به صفر برسد.

به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ، علی اصغر عباس‌زاده ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: در راستای تحقق تکالیف اقتصاد مقاومتی مدنظرمقام معظم رهبری و ابلاغی از قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور وزارت امور اقتصاد و دارایی و گمرک جمهوری اسلامی ایران سیاست الکترونیکی کردن گمرک و رویه‌های گمرکی را در پیش گرفت.

وی افزود: با اجرای این اقدام در نظر داریم به بهبود فرآیندهای ترخیص کالا و بهبود کیفیت زیرساخت‌های تجاری در مبادی ورودی و خارجی و امور این چنینی بپردازیم.

عباس‌زاده به مراحل پیاده‌سازی زیرساخت‌های اطلاعاتی، الکترونیکی کردن امور گمرکی، تجارت فرامرزی و اجرای مدیریت ریسک هوشمند اشاره و تصریح کرد: در این راستا دو مگاپروژه سامانه جامع امور گمرکی و سامانه جامع تجارت فرامرزی ود را تعریف کردیم.

این مسوول با بیان اینکه گمرک به عنوان متولی پنجره واحد تجارت فرامرزی انتخاب شده است، افزود: ۳۷ سازمان را از طریق الکترونیکی به گمرک لینک کردیم و تمام مجوزها را به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و امکان جعل به صفر رسیده است.

وی ابراز داشت: با استفاده از تبادل الکترونیک داده تمام سازمان‌ها را لود می‌کردیم و به یک درگاه اطلاعات واحد دست یافتیم؛ سامانه متمرکز وصول درآمدهای گمرکی را الکترونیکی کردیم و پرداخت به صورت الکترونیکی در داخل دفتر کار یا منزل شخصی هم امکان‌پذیر شد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی همچنین از نوبت دهی هوشمند، توزیع فعالیت در کل گمرکات کشور به صورت اتوماتیک برای برقراری عدالت بین کارکنان گمرکات، راه‌اندازی سامانه رتبه‌بندی فعالان مجاز اقتصادی، سامانه پنجره واحد بر بستر تلفن همراه و دریافت الکترونیکی نظر آزمایشگاه تعیین ماهیت کالا یاد کرد.

عباس‌زاده اذعان داشت: این اقدامات موجب کاهش زمان ترخیص کالای ورودی از ۲۶ روز به سه روز  در کشور و یک روز در استان ما، کاهش زمان صادرات از یک هفته به یک روز  در کشور و کمتر از یک ساعت در استان و کاهش میانگین اعلام وصول کالاهای صادراتی از ۴۵ روز به ۴ روز شده است.

وی از کسب رتبه‌های برتر بین‌المللی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: ایران دومین کشور در مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب شده است.