ترجمه اختصاصی شهریار؛ موزه ساخته شده از پلاستیک در مادرید
ترجمه اختصاصی شهریار؛ موزه ساخته شده از پلاستیک در مادرید

ترجمه اختصاصی شهریار؛ موزه ساخته شده از پلاستیک در مادرید موزه ساخته‌شده از پلاستیک در شهر مادرید اسپانیا، پدیده نوآوری در معماری معاصر است که توسط انجمن تولیدکنندگان پلاستیک اسپانیایی اجرا شد. به گزارش تایسیز نیوز به نقل از شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: این نوآوری بازدیدکنندگان را نسبت به تغییر دیدگاه خود به پلاستیک تشویق کرده […]

ترجمه اختصاصی شهریار؛ موزه ساخته شده از پلاستیک در مادرید

ترجمه

موزه ساخته‌شده از پلاستیک در شهر مادرید اسپانیا، پدیده نوآوری در معماری معاصر است که توسط انجمن تولیدکنندگان پلاستیک اسپانیایی اجرا شد.

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: این نوآوری بازدیدکنندگان را نسبت به تغییر دیدگاه خود به پلاستیک تشویق کرده است. در واقع، به لطف اشیای نمایش داده شده در این موزه، که شامل وسایل مربوط به مراقبت های بهداشتی، ارتباطات، ساخت و ساز، تغذیه و تحرک پایدار بود کاربردهای ضروری و منحصربفرد که پلاستیک در صورت استفاده صحیح در اختیار ما قرار می‌دهد به نمایش در می‌آید.

این موزه موقتی که تنها برای چند هفته در حیاط موزه رینا سوفیا برپا شد، با مساحت ۷۳ مترمربع توسط استودیوی معماری که متخصص در معماری مدولار پیش‌ساخته و کاربرد عناصر پلاستیکی جهت طراحی و ساخت سازه‌ها و مبلمان بود طراحی شده است. کل سازه با مواد پلاستیکی مختلف مانند پلی اتیلن، متاکریلات، پلی کربنات و پی وی سی مونتاژ شده، طراحی مدرن و پیشتازی ارائه کرده و از نور طبیعی و مصنوعی آغشته با مواد پلاستیکی مختلف بهره برده است.

ساخت موزه با هدف بازیافت

این موزه در سه سالن با هدف تغییر در نگرش ظاهری مردم نسبت به پلاستیک و نشان دادن اینکه چگونه، زمانی که به درستی پردازش شود، می تواند یک ماده قابل بازیافت و پایدار باشد، برپا شد. علاوه بر این، این موزه تلاش کرد تا اثبات کند که چگونه پلاستیک بخش‌هایی مانند سلامتی، تغذیه، ساخت و ساز و حمل و نقل را تحت تاثیر قرار داده است.

در روز جهانی بازیافت پسماند، ساختار موزه برچیده شد تا تمام قطعات آن مورد استفاده مجدد قرار گیرد، دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها بازیافت خواهند شد و به ساختار و سازه های دیگری تبدیل خواهند شد.

آندره شات، مدیر عامل سازنده بسته‌بندی پلاستیکی سفت و سخت، که حامی این پروژه است، توضیح می‌دهد که در سال های اخیر به دلیل انتقاد شدید از صنعت پلاستیک، به روشی بدیع با برجسته کردن ویژگی‌های باورنکردنی پلاستیک، از جمله قابلیت بازیافت، به این انتقادات پاسخ داده‌ایم. هدف جلب توجه مردم، رسانه‌ها و سیاستمداران است، به طوری که همه از مزایای خاص پلاستیک‌ها آگاه شوند. به همین دلیل است که این موزه خلاقیت‌های متعددی را برجسته می‌کند که کاربردهای کمتر شناخته شده و خدمات غیرمنتظره‌ای را که روزانه توسط پلاستیک‌ها ارائه می‌شود را نشان می‌دهد: “استدلال‌های واقعی به نفع پلاستیک بسیار کم ارائه شده است. در موزه همه آنها ارائه خواهند شد. این موزه یک دیدگاه جدید ارائه می‌کند که بسیار متضاد با عناصر منفی که هر روز می‌شنویم است”.

مدیر پروژه، کوک پورسال، معتقد است که وظیفه این موزه ایجاد پیوند بین همه فعالان و نقش‌آفرینان زنجیره ارزش پلاستیک بوده و پیشرفت‌های فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به اطلاع عموم می‌رساند که به بخش پلاستیک اجازه می‌دهد راه‌حل‌های پایدار ارائه دهد. این فدراسیون با ادغام اقتصاد دایرای، تغییرات آب و هوا، ایمنی و زباله‌های دریایی در بحث‌های خود، اطلاعاتی در مورد مزایای پلاستیک‌ها و همچنین نحوه مدیریت پایان عمر آنها برای کاهش اثرات زیست‌محیطی ارائه شده است. همچنین بر پروژه های تحقیق و توسعه مرتبط با بازیافت و توسعه پایدار تأکید دارد.

پلاستیک به عنوان یک راه حل

بدین ترتیب، برپایی این موزه مردم را چنین آگاه می‌کند که مشکل از تجهیزات نیست، بلکه استفاده نادرست از آن است. به همین دلیل و در نتیجه ارائه بهترین نمونه از پایداری، موادی که بخشی از نصب بودند، اکنون بازیافت خواهند شد. تنها در حوزه سلامت، پلاستیک اساس عناصر ضروری مانند پروتز، سرنگ و… است و اگر میدان را گسترش دهیم، پلاستیک نقش اساسی در کیفیت زندگی روزمره ما دارد، در مصارفی مانند وسایل برقی، وسایل نقلیه، گلخانه ها، ساختمان ها و غیره نیز کاربرد دارد.

پیشرفت هایی را که جامعه به لطف ظرفیت نوآورانه این مواد، تغییراتی که استفاده از آنها در زندگی روزمره ما ایجاد کرده است و مزایایی که از نظر ایمنی (بهداشت، غذا یا حمل و نقل) ارائه می دهند، بسیار برجسته هستند. این موزه پلاستیک نشان داد که سهم آن در مبارزه با تغییرات آب و هوایی از طریق کاهش مصرف انرژی و انتشار دی اکسیدکربن چیست.

همانطور که قبلاً دیدیم، پلاستیک یک ماده بسیار متنوع است که می تواند برای چندین عملکرد استفاده شود. برای مثال در صنعت، ساخت و ساز، معماری یا امنیت استفاده می‌کنیم، اما کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد. و این چیزی است که موزه پلاستیک سعی در ترویج آن داشته است. این امر در مورد برجسته‌کردن اهمیت محصولی است که جامعه را به سمت پایداری سوق داده است. استحکام پلاستیک همراه با سبکی آن به این معنی است که وسایل حمل و نقل مانند اتومبیل، اتوبوس، هواپیما یا قایق وزن خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و امکان مصرف سوخت کمتر را فراهم می‌کنند. پلاستیک همچنین ماده اساسی برای زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر، مانند پانل‌های خورشیدی یا اجزای توربین بادی و غیره است.

آینده پلاستیک در اقتصاد دایره ای

موزه پلاستیک همچنین می‌خواهد از ایده اقتصاد دایره ای دفاع کند. و بهترین مثال، ۸.۴۰۰ کیلوگرم پلاستیک است که برای شکل دادن به دیواره آن استفاده شده است. همه این مواد چیزی است که از جمله، تجارت موزه را زنده می کند. اما کاربردها تقریباً بی‌پایان هستند. اقتصاد دایره‌ای نشان دهنده یک مدل پایدارتر و جایگزین برای اقتصاد خطی سنتی است. یک مدل خطی مسیر ساخت، استفاده و دفع را دنبال می‌کند. در مقابل، در اقتصاد دایره‌ای، منابع تا زمانی که ممکن است مورد استفاده قرار می‌گیرند، حداکثر ارزش در حین استفاده استخراج می‌شود و پس از پایان عمر مفید، بازیابی شده و به محصولات و مواد جدید تبدیل می‌شوند. بنابراین، اقتصاد دایره ای نیز به معنای نوعی بهبود رقابت پذیری و بهره وری منابع است و این استفاده مجدد باعث پایداری در مواد می شود.

از اینرو، ویژگی‌های منحصر به فرد پلاستیک‌ها است که به آنها اجازه می‌دهد نقش مهمی در مسیر آینده‌ای پایدارتر و کارآمدتر داشته باشند. برخی از پلاستیک‌های سبک‌تر، همه کاره تر و بادوام تر می‌توانند به صرفه جویی در منابع ضروری مانند انرژی و آب کمک کنند و در بخش های کلیدی مانند بسته بندی، ساختمان و ساخت و ساز، خودرو و انرژی های تجدیدپذیر ضروری هستند.