جفا به مفاخر آذربایجان تا کی؟
جفا به مفاخر آذربایجان تا کی؟

جفا به مفاخر آذربایجان تا کی؟طاهر خیری / روزنامه نگار بوستان مفاخر تبریز یا بوستان طوبائیه، یکی از بوستان‌های تبریز است که در محله آبرسان و در حاشیه خیابان آزادی واقع شده و ۱۵ هزار مترمربع مساحت دارد. محل این بوستان و مسجد طوبی که در کنار این پارک واقع شده است، باغ بزرگی بود […]

جفا به مفاخر آذربایجان تا کی؟
طاهر خیری / روزنامه نگار


بوستان مفاخر تبریز یا بوستان طوبائیه، یکی از بوستان‌های تبریز است که در محله آبرسان و در حاشیه خیابان آزادی واقع شده و ۱۵ هزار مترمربع مساحت دارد. محل این بوستان و مسجد طوبی که در کنار این پارک واقع شده است، باغ بزرگی بود که به حاج رضا طوبی از بازرگانان نامی تبریز تعلق داشت.او بعدها باغ خود را وقف و به گورستان طوبائیه تبدیل می‌کند. در این گورستان، تعدادی از مشاهیر آذربایجان از جمله، باقرخان( سالار ملی )، آیت‌الله میرزا فتاح شهیدی، رضا طوبی و محمد نخجوانی دفن شده‌اند.حدود ده سال پیش، این گورستان به «پارک مفاخر» تبدیل و بخشی از این پارک به یادمان مفاخر آذربایجان اختصاص داده شد.
حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه محبوب تبریزی ها در خطبه های نماز جمعه ۱۳ تیر طی سخنانی از وضعیت نامناسب مزار مفاخر آذربایجان در پارک مفاخر این شهر انتقاد می کند و خواستار توجه مسئولان استان به خصوص اداره کل اوقاف و امور خیریه به این قضیه و ساخت آرامگاهی در شان این بزرگان می شود.البته سید بزرگوار پیش از این و در خطبه های نماز جمعه مهر ماه سال ۹۶ از وضعیت نامناسب تابلو سنگ ها و تخریب مزار این مشاهیر در پارک مفاخر زبان به گلایه گشوده بود که متاسفانه گوش شنوایی از طرف مسئولان ذی ربط پیدا نشد و بعد از گذشت چند سال این معضل برطرف نشده است.
طبق توافقی که سالها پیش بین شهرداری تبریز و اوقاف و امور خیریه منعقد گردید، قرار بر این شد که زمین این پارک در تملک اوقاف بماند و شهرداری نیز حفاظت و نگهداری آنرا بر عهده بگیرد.حتی مدتی بعد از طرف مدیرکل وقت اوقاف استان اعلام شد که این بوستان به مرکز فرهنگی و پارک مخصوص بانوان تبدیل خواهد شد. حال این سوال به ذهن متبادر می شود که چرا تاکنون اقدامی برای ساخت آرامگاه این بزرگان و مرمت مزارشان توسط مدیریت شهری و اداره اوقاف صورت نگرفته که در نهایت با واکنش امام جمعه تبریز مواجه شده است و ایشان بر لزوم تکریم علما و مشاهیر آذربایجان تاکید می کنند.
مگر نه اینگه تبریز شهر فرهنگ است و شهره آفاق. نام بزرگانی را بر دوش می کشد که هر کدام مایه فخر و مباهات مردمان این سرزمین است. آیا سزاوار است اینچنین به میراث گذشته مان پشت کرده و در حق شان جفا کنیم.این حق نسل امروز و فردای ما است که از مشاهیر و بزرگان این دیار بسیار بدانند و برای شان شناسانده شود.
در حالی که دشمن با به راه انداختن جنگ نرم، هویت، میراث کهن و باورهای ما را نشانه گرفته است اهمیت شناساندن سرمایه های انسانی و داشته های گرانقدر میهن عزیزمان به نسل حاضر دوچندان می شود.غفلت مسئولان از این موضوع و بی توجهی به حفظ آثار و بناهای فرهنگی خطای نابخشودنی است و آنها دیر یا زود باید جوابگوی عملکرد خود باشند.