حسين علايي در گفت‌وگو با «اعتماد»: بايد پرچم مذاكره را از دست ترامپ مي‌گرفتيم
حسين علايي در گفت‌وگو با «اعتماد»: بايد پرچم مذاكره را از دست ترامپ مي‌گرفتيم

حسين علايي در گفت‌وگو با «اعتماد»:بايد پرچم مذاكره را از دست ترامپ مي‌گرفتيم ✍️سارا معصومي ✔️همه كشورهاي دنيا و حتي دشمن‌ترين كشورهاي دنيا پس از آنكه خوب با هم جنگيدند، درنهايت سر يك ميز نشسته‌اند و با هم حرف زده‌اند. ✔️ديدگاه شخصي من اين است كه به محض آنكه دونالد ترامپ حرف زدن درباره خروج […]

حسين علايي در گفت‌وگو با «اعتماد»:
بايد پرچم مذاكره را از دست ترامپ مي‌گرفتيم


✍️سارا معصومي

✔️همه كشورهاي دنيا و حتي دشمن‌ترين كشورهاي دنيا پس از آنكه خوب با هم جنگيدند، درنهايت سر يك ميز نشسته‌اند و با هم حرف زده‌اند.

✔️ديدگاه شخصي من اين است كه به محض آنكه دونالد ترامپ حرف زدن درباره خروج از برجام را شروع كرد و درخواست مذاكره كرد، ايران مي‌توانست دستور كاري براي مذاكرات با امريكا تعيين كند تا اين حربه را از دست او بگيريد.

✔️ايران بايد ابتكار درخواست مذاكره را از دست دونالد ترامپ مي‌گرفت و اجازه نمي‌داد كه او پرچم مذاكره را در دست بگيرد و همزمان فشارهاي تحريم‌هاي شديد را روي ايران شروع كند.

✔️همان‌طور كه صدام در زمان جنگ تحميلي با ايران مي‌جنگيد و او بود كه به كشور ما تجاوز كرده بود اما پرچم صلح و درخواست براي مذاكره را هم او در دست گرفته بود. ما مظلومانه دفاع مي‌كرديم اما شعار ما «جنگ، جنگ تا پيروزي بود»، البته كه آن، شعار درستي بود اما در فضاي بين‌المللي و افكار عمومي جهاني، كسي كه در حال دفاع از كشور خود است بايد پرچم صلح را هم در دست بگيرد تا مظلوم واقع نشود. 

✔️ما مي‌توانستيم اصل مذاكره را قبل از خروج ترامپ از برجام بپذيريم تا ظرفيت خروج از برجام را از امريكا بگيريم. مي‌پذيرفتيم كه با امريكا درباره ابهامات و نظراتي كه پيرامون برجام دارد، گفت‌وگو كنيم.

✔️در سياست خارجي مهم‌ترين مساله مديريت افكار عمومي است. شما بايد به افكار عمومي نشان دهيد كه سرسختي نشان نمي‌دهيد بلكه به دنبال آرامش و برقراري صلح و حل‌ مسائل اختلافي هستيد.

✔️گفت‌وگو و تلاش براي حل و فصل مسائل اختلافي به معناي پذيرفتن نظر طرف مقابل نيست بلكه به معناي طرح موضوع سر ميز مذاكره به جاي بيانيه دادن و حرف زدن از راه دور و رفتن به سمت ميدان جنگ چه اقتصادي و چه تبليغاتي و چه نظامي است. 

✔️اين مفهوم را همه بايد بياموزند كه مذاكره به اين معنا نيست كه حرف طرف مقابل را كسي بپذيرد، بلكه به مفهوم چانه‌زني براي تامين منافع ملي است. حتي اگر دولتي از قبل مي‌داند كه طرف مقابل به دنبال چه هدفي از مذاكره است، مي‌تواند هوشمندانه‌تر وارد گفت‌وگو شود.

✔️مذاكره بدين معناست كه هر دولتي بتواند يك راه ارتباطي نزديك را حتي با دشمن خود برقرار كند تا هزينه‌ها و خسارت‌ها كمتر شود و تا جايي كه مي‌تواند براي دفاع از منافع مردم خود پيش برود.

✔️فرض كنيم فردا كشور به اين نتيجه رسيد كه وقت مذاكره است، آن زمان براي آماده شدن دير است، بلكه از هم‌اكنون بايد با درنظر گرفتن طرح‌هاي مختلف در سايه سناريوهاي متفاوت، دست‌هاي خود را پر كنيم.

✔️اگر برجام توافقي ۱۴۰ صفحه‌اي است، امروز كه تجربه آن را داريم بايد متن توافقي ۵۰۰ صفحه‌اي را آماده كنيم تا در وقت مدنظر به جاي آنكه امريكايي‌ها متن خود را رو كنند ايران متن پيشنهادي خود را روي ميز بگذارد و براساس آن مذاكره كند.