حمل ۲۵۰ هزار تن بار صادراتي از توليدات مس سونگون توسط خطوط ريلي
حمل ۲۵۰ هزار تن بار صادراتي از توليدات مس سونگون توسط خطوط ريلي

به گزارش تایسیز اذربایجان شاپور ارصلانی اظهار داشت: براساس توافق صورت گرفته با معدن مس سونگون مقرر شده امسال ۳۲۰ هزار تن از تولیدات این مجموعه از طریق خطوط ریلی جابه‌جا شود که راه آهن آذربایجان در نیمه نخست امسال با حمل ۲۵۰ هزار تن از محصولات این مجموعه بیشتر از تعهدات خود عمل کرده و […]

به گزارش تایسیز اذربایجان شاپور ارصلانی اظهار داشت: براساس توافق صورت گرفته با معدن مس سونگون مقرر شده امسال ۳۲۰ هزار تن از تولیدات این مجموعه از طریق خطوط ریلی جابه‌جا شود که راه آهن آذربایجان در نیمه نخست امسال با حمل ۲۵۰ هزار تن از محصولات این مجموعه بیشتر از تعهدات خود عمل کرده و آمادگی کامل برای حمل نقل حجم بیشتری از تولیدان معدن مس سونگون را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه تولیدات معدن مس سونگون به صورت ترکیبی ۱۵۰ کیلومتر مسیر جاده‌ای را طی و از طریق راه آهن تبریز به مقصد بندر عباس به عنوان مقصد صادراتی تولیدات مس سونگون صورت می‌‌گیرد؛ تاکید کرد: ۹۰ درصد تولیدات مس سونگون از طریق خطوط ریلی جابه‌جا شده و تنها ۱۰ درصد آن به دلیل شرایط معدن و استان از طریق حمل نقل جاده‌ای به مقاصد مورد نظر انتقال می‌یابد و حوزه حمل و نقل ریلی آذربایجان ظرفیت و آمادگی انجام تمام امور حمل و نقلی این معدن را دارد.

ارصلانی انجام حمل و نقل بار صادراتی مس سونگون از تبریز به مقصد بندرعباس را به عنوان طولانی‌ترین مسافت بار ترانزیتی در کشور اعلام کرد.

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل ریلی همچنین حمل گندم تولیدی در استان از طریق شبکه ریلی را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: گندم سیلوهای صوفیان، تبریز و مراغه از طریق خطوط ریلی و براساس توافقات صورت گرفته با سازمان غله به مقاصد تهران، زاهدان، اصفهان، شمال و … صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: حمل گندم سیلوهای یاد شده از مرداد ماه شروع شده و تاکنون ۲۰ هزار تن از محصول گندم توسط شبکه ریلی جابه‌جا شده که تا پایان سال این رقم به ۶۰ هزار تن خواهد رسید.

ارصلانی جابه‌جایی نفت کوره تولیدی در استان را نیز به عنوان یکی دیگر از عملکردهای حوزه تحت مدیریتش یادآور شد و اضافه کرد: بعد از ۴ سال نفت کوره تولیدی در تبریز از اول شهریور، از طریق خطوط ریلی آذربایجان به مقاصد ماهشهر و مسیر جنوب کشور حمل می‌شود که روزانه بالغ بر ۶۰ واگن است.

راه آهن آذربایجان یکی از نواحی نوزده گانه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود محدوده این اداره کل شامل چهار محور  در مسیر میانه- مراغه- تبریز، تبریز- صوفیان- جلفا، صوفیان- رازی و مراغه- مهاباد فعال است که شامل ۳۸ ایستگاه با ۷۲۰ کیلومتر خط اصلی و ۳۰۰ کیلومتر خط فرعی، صنعتی و تجاری است.

راه‌آهن آذربایجان محدوده استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل شامل می‌شود.