راه پرافتخار باغچه بان ادامه دارد
راه پرافتخار باغچه بان ادامه دارد

  راه پرافتخار باغچه بان ادامه دارد   ۱۹ اردیبهشت ماه سالروز تولد استاد جبار باغچه بان ، معلم دنیای سکوت و گل های خاموش ایران و بنیانگذار آموزش و پروش ناشنوایان است. بی شک امتداد راه پرافتخار باغچه بان، امروز با وسعت همدلی های مومنانه و بخشش کریمانه اجاره بهای مراکز آموزشی و مهدهای […]

 

راه پرافتخار باغچه بان ادامه دارد

 

۱۹ اردیبهشت ماه سالروز تولد استاد جبار باغچه بان ، معلم دنیای سکوت و گل های خاموش ایران و بنیانگذار آموزش و پروش ناشنوایان است.

بی شک امتداد راه پرافتخار باغچه بان، امروز با وسعت همدلی های مومنانه و بخشش کریمانه اجاره بهای مراکز آموزشی و مهدهای کودک و دیگر خیرخواهی های نوع دوستانه تجلی می یابد.

بزرگ مردان علم و ادب ایران زمین، پیشگام حفظ فرهنگ اصیل و تمدن دیرین ایرانی هستند. در این بین، جبار باغچه بان، از معلمان دلسوز و شاعران کشورمان، با خدمات فراوان، از جمله تأسیس مراکز آموزشی برای کودکان ناشنوا، تأثیر به سزایی در حفظ و پیشبرد فرهنگ و آموزش به این کودکان گمنام ایرانی داشته است.
جبار باغچه بان، در کنار عظمت علمی و هوش و حافظه اعجاب انگیزش، انسانی وارسته و با کمالات شگفت اخلاقی بود. او با زیردستان و فقیران بی اندازه با مهربانی برخورد می کرد. کودکان را دوست می داشت و برای به نشاط درآوردن آنان، داستان های نشاط آور می گفت و در کلاس های درس، روح هنر را در کودکان بیدار می کرد.
وی در سال ۱۳۰۳ به دستور فیوضات رئیس فرهنگ وقت، اولین کودکستان ایرانی را در تبریز به نام «باغچه اطفال» تأسیس کرد و از همان زمان، نام خانوادگی خود را از عسگر زاده، به باغچه بان تغییر داد.
باغچه بان، در سال ۱۳۰۳ ش در تبریز به فکر تدریس به ناشنوایان افتاد و کار تدریس به کرولال ها را با سه پسرناشنوا آغاز کرد. او در پرتو تجربه شخصی، به نقش مهم حس بینایی و لمس اشیا در آموزش زبان به ناشنوایان پی برد. همچنین برای این کودکان، بازی ها و کاردستی های جدید و تزئینات و صورتک های گوناگون ساخت. در واقع جبار باغچه بان با تأسیس این مدرسه، به طور رسمی به تعلیم و تربیت کودکان کر و لال که در دنیای سکوت به سر می بردند، پرداخت…..

هم اکنون نیز باغچه بان های دیگری در جامعه در پوششهای مختلف و متنوع از جمله در لباس مدافعان سلامت به نجات همنوعان خویش می پردازند و چه در قالب خیرین و نیکوکارانی که از نیازمندان جامعه و خانواده های کم برخوردار به ویژه جامعه هدف بهزیستی حمایت می نمایند و به انحای مختلف با شرکت در پویش همدلی به تداوم آموزش آینده سازان جامعه پرداخته و یا با شرکت در پویش همدلی مومنانه زنده بودن انسانیت را در جامعه اسلامی ما متذکر می شوند.
قدردان همه نیک اندیشان، نیکوکاران و احیا گران سلامت زندگی و باغچه بان های امروز ، دیروز و فرداها هستیم و سر تعظیم در مقابل عظمت انسانیت همگی فرود می آوریم.

بدینوسیله سالروز تولد ” باغبان باغ الفبا ” و پدر ناشنوایان ایران را به جامعه صمیمی و خانواده های خونگرم ناشنوایان آذربایجان شرقی تبریک و تهنیت عرض نموده، امیدواریم با تداوم همراهی و همدلی ، در مسیر رشد و تعالی فردی و اجتماعی گام برداریم.