رفع معضل متکدیان به روش تبریزی‌ها
رفع معضل متکدیان به روش تبریزی‌ها

به گزارش تایسیز اذربایجان ،در شرایطی که تکدی گری به یکی از آسیب‌های اجتماعی مبدل شده، بررسی و واکاوی مسیری که تبریز پیموده تا به شهر بدون گدا تبدیل شود، حائز اهمیت است. تهیه مایحتاج نیازمندان و جهیزیه برای نوعروسان دلیل کم‌ بودن تعداد متکدیان تبریز را شاید بتوان به طرح‌های مختلف خیریه‌‌ها ربط داد. […]

به گزارش تایسیز اذربایجان ،در شرایطی که تکدی گری به یکی از آسیب‌های اجتماعی مبدل شده، بررسی و واکاوی مسیری که تبریز پیموده تا به شهر بدون گدا تبدیل شود، حائز اهمیت است.

تهیه مایحتاج نیازمندان و جهیزیه برای نوعروسان

دلیل کم‌ بودن تعداد متکدیان تبریز را شاید بتوان به طرح‌های مختلف خیریه‌‌ها ربط داد. مثل آنهایی که مردم را به تهیه مایحتاج نیازمندان و جهیزیه برای نوعروسان به جای فرستادن دسته‌گل برای مراسم سوگواری دعوت می‌کنند؛ خوشبختانه این کار یکی از مواردی است که میان فعالیت‌های مختلف خیریه‌های تبریز، خوب جا افتاده و هنوز نیز انجام می‌شود.

وجود افراد نیازمند

«محسن ارشد زاده»، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز هم مانند تمام شهرها، افراد نیازمند دارد که از بین آنان ممکن است یک عده متکدی حرفه‌ای نیز باشند، افزود: جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان تبریز را یک مؤسسه به عهده دارد که بیش از ۵۰ سال است در این زمینه فعالیت می‌کند.

معرفی متکدیان به مؤسسه خیریه

وی با بیان این جمله که گداپروری در فرهنگ تبریزی‌ها نیست و جایگاهی هم ندارد، یادآور شد: اگر در خیابان‌های شهر گدایی دیده شود، هر شهروند تبریزی معرفی وی به مؤسسه مذکور را از طریق شماره تلفن‌هایی که این مؤسسه اعلام کرده  از وظایف خود می‌داند.

حمایت بهزیستی از متکدیان نیازمند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بخشی از این افراد هم در صورت نیاز و براساس بررسی‌ها، تحت حمایت بهزیستی هم قرار می‌گیرند، گفت: برای تعدادی از آنان مستمری ماهانه در نظر گرفته می‌شود و اگر نیاز به وام یا سرمایه‌ای برای کار کردن داشته باشند هرچند اندک هم باشد، مؤسسه به آنان می‌دهد. برخی اوقات مؤسسه یادشده سالمندان مستمند را بعد از شناسایی و بررسی‌های انجام شده به بهزیستی معرفی می‌کند و ما نیز آنان را پذیرش و به مراکز شبانه روزی معرفی می‌کنیم. معمولاً سالانه ۱۰۰ مورد پذیرش سالمند داریم.

حمایت از کودکان کار

وی درباره ساماندهی کودکان کار در تبریز گفت: بهزیستی، تعدادی از کودکان کار را هم در صورتی که واقعاً نیاز به کار داشته باشند و هدف خانواده‌ها از اشتغال آنان تنها سودآوری نباشد تحت پوشش قرار می‌دهد.

کمک نگرفتن از دولت، خط قرمز ماست

«سیروس نائبی توتونچی»، مدیرعامل مؤسسه حمایت از مستمندان تبریز هم درباره شروع فعالیت این مؤسسه، گفت: این مؤسسه از سال ۵۱ با یک حجره کوچک در بازار از سوی بازاریان تبریز راه‌اندازی شد و کارش را شروع کرد از آن موقع تاکنون هم فقط با کمک‌های مردمی اداره شده است.

جلوگیری از تکدی گری

به گفته نائبی تهیه سالانه ۶۰۰ مورد جهیزیه کامل برای نوعروسان خانواده‌های آبرومند و نیازمند جزو حیطه فعالیتشان در شهر تبریز است. همچنین جلوگیری از تکدی گری و جمع‌آوری گدایان از سطح شهر از وظایفشان است و این کار «برند» مؤسسه محسوب می‌شود زیرا شعار ما این است که «به متکدیان پول ندهید و آنان را به ما معرفی کنید.»

 معرفی متکدی سودجو به دادگاه

نائبی خاطرنشان کرد: فرد متکدی چه جوان و چه سالمند، در صورتی که نیاز مالی نداشته باشد و تنها با هدف سودآوری اقدام به این کار کرده باشد تا ۳ بار به وی اخطار داده می‌شود که این کار را رها کند، در صورت ادامه به دادگاه معرفی می‌کنیم. اما در حالی که متکدی سالمند و نیازمند هم باشد و خانواده‌ای نداشته باشد، وی را به خانه‌های نگهداری از سالمندان که می‌شناسیم و با ما نیز همکاری می‌کنند، منتقل می‌کنیم. در مجموع تمام هم و غم ما این است که از گداپروری حمایت نکنیم. /پریساسادات عظیمی