زنان به روایت انقلاب/چگونگی رونوشت کردن اعلامیه‌‌های امام و پخش آن
زنان به روایت انقلاب/چگونگی رونوشت کردن اعلامیه‌‌های امام و پخش آن

تاریخ انقلاب اسلامی پر است از حوادثی که حضور زنان به صورت چشمگیر در آنجا نمایان است و هیچ‌گاه نمی توان از نقش زنان در عرصه‌های حساس کشورغافل شد. به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ، این روزها که ایام الله فجر انقلاب اسلامی را سپری می‌کنیم و مراسم بزرگداشت سی و […]

تاریخ انقلاب اسلامی پر است از حوادثی که حضور زنان به صورت چشمگیر در آنجا نمایان است و هیچ‌گاه نمی توان از نقش زنان در عرصه‌های حساس کشورغافل شد.

به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ، این روزها که ایام الله فجر انقلاب اسلامی را سپری می‌کنیم و مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌شود مجالس خاطره‌گویی زنان و مردان انقلابی که باعث شدند رژیم پهلوی از تاج و تخت پادشاهی بر زمین بیفتد در هر محفل و مجلسی، در مساجد و پایگاه‌های بسیج برگزار شده و علل و عوامل پیروزی انقلاب برای جوانان شرح داده می‌شود تا جوانان امروز از زحماتی که پدران و مادران آنها برای به ثمر رسیدن این انقلاب کشیده‌اند، آشنا شوند.

در این میان زنان نیز پا به پای مردان در تظاهرات علیه رژیم ستم‌شاهی حضور داشته و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ کوششی دریغ نکردند.

در یکی از این محافل خاطره‌گویی که با عنوان جشن انقلاب و با حضور زنان  بر پا شده بود شرکت کرده بودم.

زنانی که در این مراسم حضور داشتند از چگونگی مبارزات و نحوه شرکت پدران و برادران خود در تظاهرات، دیوار نویسی و شعار نویسی صحبت کرده و یاد وخاطره آن روزها را گرامی می‌داشتند.

تاریخ انقلاب اسلامی پر است از حوادثی که حضور زنان به صورت چشمگیر در آنجا نمایان است

یکی از آن بانوانی که با شور و حال خاصی به تعریف برخی نکات از دوران مبارزات علیه طاغوت می‌پرداخت خانم رضایی بود که در سال ۵۷ و همزمان با پیروزی انقلاب یک دختر ۲۳ ساله بود.

او حالا به سن  ۶۲ سالگی رسیده است و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

وی به خبرنگار فارس در تبریز، گفت: تاریخ انقلاب اسلامی پر است از حوادثی که حضور زنان به صورت چشمگیر در آنجا نمایان است و هیچ‌گاه نمی‌توان از نقش زنان در عرصه‌های حساس کشور غافل شد.

 این روزها، روزهایی ماندگار و فراموش ناشدنی در تاریخ ملت بزرگ ماست، روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است، انقلابی که رساترین فریاد تاریخ، یعنی امام امت، آن را رهبری کرد و به فرجام رساند.

وی ادامه می‌دهد: حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز زنان در نهضت مشروطه و نهضت تنباکو پیشگام بودند و زینب پاشا یکی از بهترین نمونه‌هایی است که می‌توان ذکر کرد و باید گفت تاریخ هیچ وقت رشادت‌های این شیرزن تبریزی را فراموش نمی‌کند.

خانم رضایی اطلاعات بسیار خوبی در مورد تاریخ معاصر و نقش زنان ارائه می‌دهد.

او می‌گوید: بعد از اینکه حضرت امام خمینی(ره) رژیم پهلوی را یک حکومت فاسد و فاقد مقبولیت و مشروعیت اعلام کرد مبارزات مردمی نیز به شکل‌های مختلف و گوناگون آغاز شد و زنان زیادی در سراسر کشور از نهضت امام حمایت کرده و حتی بسیاری از زنان در این راه به زندان افتادند.

رضایی با نام بردن از خانم مرضیه حدیدچی دباغ به عنوان یکی از زنان مبارز انقلابی خاطرنشان کرد: این خانم مبارز یکی از صدها زن مبارزی بود که برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی مجاهدت‌های بسیار زیادی از خود نشان داده است.

 دهه فجر، فرصت بازنگری در ارزش‌ها و آرمان‌هاست

یکی دیگر از بانوان شرکت کننده در این برنامه خانم مریم حیدری بود که روزها و شب‌های پر از استرس و اضطراب آن روزها را فراموش نکرده است.

وی به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: آن روزها مساجد نقش اصلی و محوری را برای پیروزی انقلاب داشتند. دهه فجر، فرصت بازنگری در ارزش‌ها و آرمان‌هاست؛ و این که چه بودیم و چه می‌کردیم و چه می‌خواستیم، و اکنون کجاییم و چه می‌کنیم. کمترین ثمره این انقلاب، گشودن فصلی نو در تاریخ معاصر است.

حیدر ی افزود: آن  زمان در مساجد اعلامیه‌های حضرت امام خمینی(ره) به صورت مخفیانه در بین مردم توزیع می‌شد و خانواده من جزو هسته‌های اصلی بود که در راس همه اعضای خانواده برادرم پیشتاز این فعالیت‌ها محسوب می‌شد و امروز در دل میلیون‌ها انسان ناامید و سرخورده بارقه امید آفریده و آنان به نجات خویش در پناه اسلام، امیدوار و دلخوش‌اند و در این راه، عاشقانه تلاش می‌کنند.

وی با ذکر برخی خاطرات آن روزها می‌گوید: یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام می‌شد رونوشت اعلامیه‌هایی بود که حضرت امام در مناسبت‌های مختلف صادر می‌کرد و این اعلامیه‌ها دست به دست می‌گردید و وقتی تمام می‌شد مجبوریم می‌شدیم شب تا صبح از روی آن رونوشت کنیم و برخی مواقع نیز یک نسخه اعلامیه را به صورت گروهی می‌خواندیم.

حیدری ادامه داد: تکبیرهای مردمی که در پشت بام‌ها یکصدا فریاد می‌زدند هنوز هم در گوش‌هایمان جاری است و هرسال یاد آن روزها در ذهن و خاطرمان زنده می‌شود.

وی ادامه داد: آن روزها مردم یکدل و یکصدا بودند و راهی که انتخاب کرده بودند را با صلابت و پشتکار تمام با همراهی یکدیگر ادامه می‌دادند.

هر روز در شهرهای بزرگ حکومت نظامی بود یعنی در ساعات خاصی نمی‌توانستیم از خانه خارج شویم ولی جوانان غیور و شجاع  شب‌ها از پشت بام‌ها و دیوارها  خانه به خانه رفته و شعارهایی که اکثرا فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) بودند بر روی دیوارها می‌نوشتند، با وجودی که حکومت نظامی بود خود ماموران پهلوی نیز نمی‌دانستند که این شعارها کی و توسط چه کسانی نوشته شده است.

وی با یادآوری خاطرات آن روزها می‌گوید: ماموران رژیم پهلوی با تشکیل گروه‌های کوچک و بزرگ مخالفت می‌کردند، اگر دو یا سه نفر باهم صحبت می‌کردند آنها را به جرم انقلابی بودن و پخش اعلامیه و اطلاعیه دستگیر کرده و چند روز در زندان بازداشت می‌کردند.

حیدری با تاکید بر این که جوانان بسیار زیادی در زندان‌های رژیم پهلوی شکنجه شده و به شهادت رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: از سال ۴۲ حضرت امام خمینی(ره) مبارزه خود را به صورت علنی با رژیم پهلوی آغاز کرد و در طی این سال‌ها جوانان بسیاری شکنجه شده و به شهادت رسیده‌اند و اکنون که این انقلاب به دست ما رسیده است باید قدردان خون‌های پاکی که به زمین ریخته شده است باشیم.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، قیام مردم برای خدا بود

یکی دیگر از خانم‌ها خود را سمیه محمودی معرفی کرده و بهترین خاطره پیروزی را ورود حضرت امام اعلام کرد و گفت: آن روزها بسیاری از خانواده‌ها تلویزیون نداشتند و برخی از خانواده‌ها صاحب تلویزیون بودند و اخبار بیشتر از طریق رادیو پیگیری می‌شد، وقتی ورود  امام به کشور اعلام شد و سخنرانی مشهور ایشان در بهشت زهرا پخش گردید  به یکی از خاطرات ماندگار آن روزها تبدیل شده است.

محمودی که در سال‌های پیروزی انقلاب دانشجو بود ادامه می‌دهد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، قیام مردم برای خدا بود و این نکته حساسی است که از دید غربی‌ها و سیاست مآبان مادی‌گرا، خارج و از حیطه تفکر محدود آنان بیرون است.

آن روزها در دانشگاه‌های کشور مبارزات دانشجویی به اوج خود رسیده بود، دانشجویان در روزهای متوالی تجمعات دانشجویی برگزار می‌کردند، آنها صحبت‌ها و ‌افشاگری‌های امام خمینی (ره) در مورد رژیم پهلوی را به دقت گزینش کرده و در قالب روزنامه دیواری دانشگاهی در بولتن دانشگاه می‌چسباندند.

محمودی افزود: این روزها که در ایام دهه فجر قرار داریم وقتی صدا و سیما رویدادهای آن سال‌ها را پخش می‌کند تمام خاطرات در مقابل چشم آدمی زنده می‌شود.

محمودی با اشاره به شعارهایی که در هر منطقه و محله از تبریز پخش می‌شد، می‌گوید: یادم می‌آید پدر و برادرم برای تظاهرات روزهای بعد شعارهای جدیدی تدارک می‌دیدند شعارهای خاصی می‌نوشتند و با همفکری دوستان آن را در سطح شهر و منطقه به منطقه پخش می‌کردند  تا برای تظاهرات هماهنگی‌های مختلف صورت گیرد.

وی با یادآوری زحمت‌ها و تلاش‌های عظیم و بزرگی که برای پیروزی انقلاب کشیده شده است، تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته این روزها شاهد هستیم که برخی از افراد برای انحراف افکار عمومی جوانان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنهایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضربه دیده و از تخت و تاج  حکومت پهلوی بر زمین افتاده‌اند حالا آغاز کرده‌اند در مذمت انقلاب مدیحه‌سرایی می‌کنند، آنهایی که بازماندگان حکومت مستبد  پهلوی هستند طاقت دیدن جشن‌های پیروزی انقلاب را ندارند.

تاریخ انقلاب را باید با قلم‌های خون نگار بر صفحه جان‌ها نوشت و با دیده عبرت مطالعه کرد، تاریخ انقلاب را باید نوشت تا آیندگان بفهمند که این انقلاب و میوه پر طراوت آن، یعنی نظام اسلامی آسان به دست نیامده و در پای واژه واژه این کتاب مقدس، خون پاک‌ترین و رشیدترین فرزندان این ملت ریخته شده است، تاریخ انقلاب را باید حفظ کرد، تا آنان که در فجر چشم به جهان گشوده‌اند و در روشنایی پا گرفته‌اند، قدر نعمت روز را بدانند و تصویری از سیاهی شب در ذهن خویش داشته باشند.

گسترش اسلام و ارزش‌های مذهبی در جهان و رویکرد آزادگان جهان به اسلام و قرآن، احیاء ارزش‌ها و مقدسات دینی در میان جوانان کشورهای اسلامی اشتیاق مردم جهان به درک حقایق، آشکار شدن ماهیت پلید طرفداران دروغین حقوق بشر، دموکراسی و عدالت نزد ملت‌های تحت ستم جهان، رسوایی و انفعال امپریالیسم تبلیغی و طرد استکبار، همه و همه از برکات انقلاب اسلامی ایران است.