سرانه هر دانش آموز در مدارس دولتی نزدیک ۳ میلیون تومان است/ وجود بیش از ۳ هزار مدرسه غیر دولتی و تدریس ۸ هزار معلم در مدارس غیردولتی در استان
سرانه هر دانش آموز در مدارس دولتی نزدیک ۳ میلیون تومان است/ وجود بیش از ۳ هزار مدرسه غیر دولتی و تدریس ۸ هزار معلم در مدارس غیردولتی در استان

معاون وزير آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه در استان بیش از ۳ هزار مدرسه غیردولتی وجود داشته و بیش از ۸ هزار معلم در مدارس غیردولتی در حال تدریس هستند، گفت: صرفه‌جویی که حاصل از ساخت فضای آموزشی برای دولت ایجادشده بسیار بالا بوده و سرانه‌ای که باید دولت برای دانش‌آموزان دولتی اختصاص می‌داد. به […]

معاون وزير آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه در استان بیش از ۳ هزار مدرسه غیردولتی وجود داشته و بیش از ۸ هزار معلم در مدارس غیردولتی در حال تدریس هستند، گفت: صرفه‌جویی که حاصل از ساخت فضای آموزشی برای دولت ایجادشده بسیار بالا بوده و سرانه‌ای که باید دولت برای دانش‌آموزان دولتی اختصاص می‌داد.

به گزارش  تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ، مجتبی زینی‌وند پیش از ظهر امروز در نشست شورای آموزش‌ و پرورش آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه توجه ویژه‌ استاندار به مسائل آموزش‌ و پرورش، مخصوصاً در جذب مشارکت‌ها و کمک دستگاه‌ها به آموزش‌ و پرورش همچنین عملکرد مدیرکل استان بسیار مثبت و قابل‌قبول است، اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی مهد نخبگان و فرهیختگان بوده و زمانی که از استان بحث به میان می‌آید از آذربایجان‌شرقی انتظار بیشتری نسبت به دیگران  به وجود می‌آید.

وی افزود: در چند سال اخیر عملکرد آموزش‌ و پرورش مخصوصاً در بحث استفاده از ظرفیت‌های خارج از آموزش‌وپرورش که یک اصل اساسی در همه دنیا بوده، وضعیت مناسب و عملکرد بسیار خوب و قابل دفاعی دارد.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه آموزش‌ و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند همه مسؤولیت‌های خود را انجام دهد، اضافه کرد: هیچ تحولی به‌جز در سایه آموزش‌وپرورش در هیچ جای دنیا و در هیچ کشوری اتفاق نمی‌افتد مخصوصاً در دنیایی که سیر تحولات علمی جدی و سریع بوده و نقش آموزش‌ و پرورش محرز و برجسته است و تقریباً همه مؤلفه‌های مرتبط با توسعه پایدار از مسیر آموزش‌ و پرورش می‌گذرد.

وی ادامه داد: اگر یک آموزش‌ و پرورش کارآمد و پویایی داشته باشیم، نگران پویایی اقتصاد و مسؤولیت‌پذیری شهروندان و پاسخگویی متخصصان و پزشکان نخواهیم بود و در همه عرصه‌ها کشور و جامعه رو به بهبود خواهد بود.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش زمانی می‌تواند، موفق شود که علاوه بر ظرفیت‌های دولتی از ظرفیت مردم و مشارکت‌های مردمی نیز بهره‌مند شود.

وی بیان کرد: همچنین بحث پاسخگویی در بین همه مسوولان باید تقسیم شود، آموزش‌ و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه مسائل و مشکلات باشد، اگر برنامه‌ها و سیاست‌های مسوولان جامعه با آموزش‌ و پرورش پیوند یابد و دغدغه فرمانداران و امام‌جمعه بحث تعلیم و تربیت جامعه باشد، مطمئناً کارآمدی و پویایی و مطلوبیت اثربخشی در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده افزود: خوشبختانه استاندار آذربایجان‌شرقی به مسائل فرهنگی عنایت داشته و این اعتراف همه مسوولان در آموزش‌ و پرورش است.

وی در بخش دیگری با اشاره به موضوع و جایگاه مدارس غیردولتی در جامعه کنونی، گفت: تجلی و مصداق مشارکت‌های مردمی در قالب مدرسه‌های غیردولتی اتفاق افتاده، مجموعه‌ای که اکثریت قریب به‌اتفاق از بازنشستگان هستند و خدمت کرده‌اند و به‌نوعی امروز کارآفرینان بی‌ادعای آموزشی هستند.

زینی‌وند بابیان اینکه در استان بیش از ۳ هزار مدرسه غیردولتی وجود داشته و بیش از ۸ هزار معلم در مدارس غیردولتی در حال تدریس هستند، یادآور شد: صرفه‌جویی که حاصل از ساخت فضای آموزشی برای دولت ایجادشده، بسیار بالا بوده و سرانه‌ای که باید دولت برای دانش‌آموزان دولتی اختصاص می‌داد، در حال حاضر در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند، امروز به مدارس غیردولتی برای کیفیت‌بخشی مدارس دولتی تزریق می‌شود.

وی با بیا اینکه البته مدارس غیردولتی مشکلاتی دارند، باید بررسی شود، اضافه کرد: یکی از مسائل و درخواست‌ها، بحث زمین‌هایی است که کاربری آموزشی دارند و این زمین‌ها با کاربری آموزشی در اختیار شهرداری و ادارات شهرسازی و آموزش‌ و پرورش بوده و انتظار می‌رود و امیدواریم بنا بر قانون مدارس غیردولتی و ماده ۱۲ قانون برای در اختیار دادن فضاهای آموزشی مازاد در اختیار مؤسسات غیردولتی و ماده ۱۶ شوراها که شهرداری‌ها به مؤسسات آموزشی کمک شود.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش بیان کرد: میانگین پوشش مدارس غیردولتی در شهر تبریز و استان بیشتر از میانگین کشوری بوده و حدود ۱۴ درصد در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که میانگین کشوری ۱۲ درصد است.

سرانه هر دانش آموز در مدارس دولتی نزدیک ۳ میلیون تومان است

وی بابیان اینکه در مدارس دولتی سرانه‌ای که برای دانش‌آموزان هزینه می‌شود، مابین ۲ میلیون و پانصد هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است، با توجه به این مسئله شهریه‌ای که در مناطق استان از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی گرفته می‌شود کمتر از این مبلغ بوده و این نشان‌دهنده این است که نیازمند حمایت و ارائه تسهیلات هستند.

ممنوعیت آزمون و ورود کتاب‌های کمک آموزشی به مدارس تحولی بزرگ در حوزه آموزش و پرورش است

زینی‌وند در ادامه در خصوص بحث ممنوعیت برگزاری آزمون‌ها و کتاب‌های کمک‌درسی در مدارس ابتدایی بیان کرد: همه اندیشمندان تعلیم و تربیت معتقدند دانش‌آموزان باید از بودن در مدرسه لذت ببرند و کودکی را در مدرسه حس کنند، وجود آزمون‌های متعدد در مدارس مخصوصاً در مقطع ابتدایی و سیل کتاب‌های کمک‌آموزشی و کمک‌درسی باعث ایجاد اضطراب و استرس در دانش‌آموز می‌شد.

وی گفت: مخصوصاً در مدارسی که می‌خواستند برند آموزشی خود را بالا ببرند و دانش‌آموز وادار به تست‌زنی می‌کردند، نفس آزمون برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ارزشیابی ناصحیحی بوده، دانش‌آموزی که در دوره ابتدایی باید رفاقت را حس کند، وارد یک رقابت کاذب می‌شد و در صورت شکست انگیزه تلاش برای موفقیت‌های بعدی را از دست می‌داد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده خاطرنشان کرد: بر همین اساس در این خصوص کارگروهی تشکیل شد، اما به دلیل برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی حوزه تعلیم و تربیت در بیرون از آموزش‌ و پرورش این تصمیم در زمان آقای فانی محقق نشد، تا اینکه در شورای عالی آموزش‌ و پرورش و با تدبیر شخص وزیر آموزش‌ و پرورش این تصمیم گرفته شد تا همه آزمون‌ها در مدارس ابتدایی و ورود مؤسسات مختلف آموزشی و کتاب‌های کمک‌درسی و آموزش در مدارس ممنوع شود و این نشان‌دهنده ایجاد یک تحول عظیم در بحث تعلیم و تربیت در آموزش‌ و پرورش است.