سیاست فریب اطلاعاتی تهدیدی برای ثبات در دنیای مدرن است
سیاست فریب اطلاعاتی تهدیدی برای ثبات در دنیای مدرن است

به گزارش تایسیز اذربایجان سید ضیاء هاشمی روز جمعه، در سخنرانی خود،در این نشست که با موضوع ‘ اخبار دروغ تهدیدی برای ثبات جهان معاصر’ افزود: فریب اطلاعاتی، پدیده‌ تازه‌ای نیست و فقط ابزارهای آن تغییر می کند و دروغ‌پراکنان معمولا از محبوب‌ترین رسانه عصر خود برای فریب دادن بهره‌ می‌گیرند که در زمان ما، رسانه‌های […]

به گزارش تایسیز اذربایجان سید ضیاء هاشمی روز جمعه، در سخنرانی خود،در این نشست که با موضوع ‘ اخبار دروغ تهدیدی برای ثبات جهان معاصر’ افزود: فریب اطلاعاتی، پدیده‌ تازه‌ای نیست و فقط ابزارهای آن تغییر می کند و دروغ‌پراکنان معمولا از محبوب‌ترین رسانه عصر خود برای فریب دادن بهره‌ می‌گیرند که در زمان ما، رسانه‌های برخط، این جایگاه را دارند.
وی با بیان اینکه در میان رسانه‌های برخط، شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌هایی منحصر به فرد دارند، افزود: نخستین ویژگی، این است که این رسانه‌ها در هر زمان و هر مکان در دسترس هستند. این مشخصه، در کنار ویژگیِ کوتاه و ساده بودن خبرها، به شبکه‌های اجتماعی کمک کرده است که در قیاس با بسیاری از رسانه‌های دیگر، دست برتر را داشته باشند.
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی، یک ویژگی خاص هم دارند که میزان نفوذ و اثرگذاری یک کانال در شبکه‌های اجتماعی، نه با ارائه استدلال‌های عینیِ بهتر، بلکه با انگیزشِ احساساتِ بیشتر، افزایش می‌یابد.
هاشمی افزود: یک پژوهش تازه ، نشان داده است که در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات نادرست در همه زمینه‌ها، سریع‌تر و عمیق‌تر از اطلاعات درست توزیع می‌شود و اطلاعات سیاسیِ نادرست، نسبت به سایر اطلاعاتِ نادرست، با سرعتی بیشتری و در شبکه‌های اجتماعی نفوذ می‌کند.
وی افزود: پژوهشگران معتقدند که مخاطبان، انتظار شنیدن خبرهای واقعی را دارند و با خواندن آنها هیجان کمتری به دست می‌آورند؛ در مقابل، خبرهای نادرست، نوآورانه‌تر هستند و معمولا باعث شگفتی، هراس و یا نفرت در مخاطبان می‌شوند و آنان را به بازنشرِ خبر وامی‌دارند.
مدیرعامل ایرنا ، گفت : رسانه‌های حرفه‌ای نیز باید برای کاستن از آثار منفی دروغ‌پراکنی، مسئولیت بیشتری بپذیرند. رسانه‌های مسئول و خبرگزاری‌ها باید موضوعات داغ در جامعه را شناسایی کنند و خلاء اطلاعاتی که زمینه‌ساز انواع شایعه می‌شود را پر کنند.
هاشمی ،افزایش دانش رسانه‌ای در جامعه را گامی مهم به سوی حفاظت از مردم در مقابل آثار سوء دروغ‌پراکنی ، عنوان کرد و افزود: در دبیرستان‌های ایران، درسی به نام ‘تفکر و سواد رسانه’ به همه دانش‌آموزان تدریس می‌شود.
وی پیش بینی کرد که پیشرفت پیوستۀ فن‌آوری، چالش‌های ناشی از اخبار جعلی و فریب اطلاعاتی افزایش خواهد یافت و رسالت رسانه‌های حرفه‌ای برای مقابله با این چالش‌ها نیز بیشتر خواهد شد.
ششمین اجلاس جهانی بشر دوستانه باکو با حضور ۵۸۰ شخصیت جهانی از ۹۷ کشور و ۲۴ نهاد بین المللی روز پنجشنبه در مرکز فرهنگی حیدر علی باکو آغاز شد و امروز با نشست های فرعی ادامه دارد.