فروش شهر باید متوقف شود/کارها با بروکراسی اداری لاینحل می‌شوند
فروش شهر باید متوقف شود/کارها با بروکراسی اداری لاینحل می‌شوند

رئیس شورای شهر تبریز گفت: اخذ پروانه را به قدری پیچیده کرده‌ایم که مردم نمی‌دانند پولی که پرداخت می‌کنند بر چه اساسی است و از این رو شورای پنجم تاکید فراوان روی ساده‌سازی کارها دارد،در غیر این صورت افزایش فساد اداری، رشوه و اجحاف وجود دارد. به گزارش تایسیز آذرباسجان به نقل از فارس، با […]

رئیس شورای شهر تبریز گفت: اخذ پروانه را به قدری پیچیده کرده‌ایم که مردم نمی‌دانند پولی که پرداخت می‌کنند بر چه اساسی است و از این رو شورای پنجم تاکید فراوان روی ساده‌سازی کارها دارد،در غیر این صورت افزایش فساد اداری، رشوه و اجحاف وجود دارد.

به گزارش تایسیز آذرباسجان به نقل از فارس، با شروع رویداد تبریز ۲۰۱۸ که یک فرصت ملی برای کشور محسوب می‌شود، گفت‌وگویی با شکور اکبرنژاد،رئیس شورای شهر تبریز در رابطه با برنامه‌های شورا در تبریز ۲۰۱۸ انجام دادیم که در ادامه آورده شده است.

** برنامه شورای پنجم در رابطه با رویداد تبریز ۲۰۱۸ چیست؟

تبریز ۲۰۱۸ از بین ۵۷ کشور اسلامی انتخاب شده است و این رویداد هر ۵۷ سال برای یک کشور اتفاق می‌افتد که خوشبختانه امسال جمهوری اسلامی منتخب این امر شد و شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد.

این یک فرصت بزرگی است و البته نباید این فرصت را فقط یک سال دانست بلکه ۲۰۱۸ یک شروعی است تا فضای در جامعه برای پذیرش گردشگر آماده شود و البته می‌تواند پذیرش گردشگر در بخش‌های مختلف تفریحی، درمانی و غیره باشد.

در تبریز ۲۰۱۸ با اینکه دولت و شهرداری و سایر دستگاه‌ها وظیفه سنگینی برعهده دارند ولی تنها آنها دخیل نیستند بلکه این مردم خود استان هستند که می‌توانند نقش اصلی را ایفا کنند. زیرا گردشگری در کل دنیا یکی از صنایع بزرگی است که می‌تواند اشتغال و رونق اقتصادی در جامعه را فراهم کند که نمونه آن کشور ترکیه است که نه نفت و نه گازی در کشورش دارد ولی با ارتقای صنعت گردشگری به امکانات بزرگ دیگری نیز دست یافته است.

وقتی یک گردشگر وارد شهری می‌شود باید سعی کنیم نسبت به فرهنگ آنها آشنایی نسبی کسب کنیم و برخورد در این امر اهمیت ویژه‌ای دارد و شهرداری نیز باید به زیبایی و امکانات شهر توجه کند زیرا سرویس بهداشتی، خدمات شهری و پاکسازی و نظافت مهم ترین بخش برای کسب رضایت یک گردشگر است.

در روزهای اخیر تبریز شاهد برگزاری مراسم شروع به کار تبریز ۲۰۱۸ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چندین سفیر و کاردار بود و ما نیز در رابطه با تبریز ۲۰۱۸ با مخترعان، صنعتگران و بازرگانان جلسات مختلفی داشتیم و قرار بر این است مذاکراتی در سفارتخانه کشورها صورت گیرد که به تبع آن منجر به انعقاد قراردادهایی در راستای تبریز ۲۰۱۸ خواهد شد و از طرف دیگر وظایف شورا، شهرداری و دولت نیز تعیین شده و خدا را شاکر هستیم که استاندار و نماینده ولی فقیه در استان نسبت به این امر جدیت فراوانی دارند.

دولت مصوباتی در رابطه با کمک به رویداد تبریز ۲۰۱۸ داشت که از نمایندگان مجلس می‌خواهیم نسبت به اجرای این مصوبات تلاش کند و البته ما هم چشممان را به این مصوبات ندوخته‌ایم و اگر دولت چنین فضایی را به ما داده باید به نحو احسن از این فرصت بهره ببریم.

نباید در خیابان‌ها سرعت‌گیر باشد و یا دور گل و گیاه فضای نرده‌کشی شود

** مدام از نقش مردم در تبریز ۲۰۱۸ صبحت شده، برنامه مسؤولان و شورای شهر در این رابطه چیست؟

شورای شهر وظایفی تعریف کرده و ملزم به توجه بیشتر در آن خصوص شده‌ایم زیرا برای نمونه نظافت شهر برای یک جامعه بسیار اهمیت دارد و یک گردشگر از آن طرف دنیا برای دیدن هتل به اینجا نمی‌آید بلکه آنها می‌خواهند ائل‌گلی، بازار تبریز، موزه‌ها، مسجد کبود و هر آنچه که ثبت جهانی شده را ببینند.

باید بدانیم که سرمایه اصلی ما اماکن تاریخی،گردشگری و میراث فرهنگی ما هستند از این رو شهرداری وظیفه دارد آنها را برجسته کرده و فضا برای ورود گردشگر ایجاد کند، هر چند دولت نیز سهم وسیعی در این خصوص دارد که باید ایفا کند زیرا وقتی یک گردشگر به بازار می‌رود تا برای نمونه یک فرش بخرد، باید به فکر تبدیل پول و راه رسیدن به آن بازار فرش و سایر موارد فراهم شود.

در نظافت شهر فقط شهرداری مسؤول نیست بلکه تک تک شهروندان مسؤول هستند زیرا برای توسعه کشور کارهایی هست که همه ملت انجام می‌دهند. برای مثال اگر دستمال، بطری و هرگونه زباله در شهر ریخته نشود می‌تواند به یک فرهنگ‌ساری تبدیل شود.

نباید در خیابان‌ها سرعت‌گیر باشد و یا دور گل و گیاه در فضای سبز نرده‌کشی کرد بلکه باید این سرعت‌گیر و نرده‌کشی را در ذهن خود ایجاد کنیم و نیازی به تذکر نباشد.

تا به امروز عمده درآمد شهرداری از راه تراکم فروشی، ماده ۱۰۰ و  تغییر کاربری بوده است

** دلیل افزایش کمیسیون محیط زیست در شورا چیست و این کمیسیون چه برنامه‌ای دارد؟

باید برای محیط زیست جایگاه بالایی قائل شد، ما می‌توانستیم کمیسیون محیط زیست را داخل کمیسیون‌های دیگر اذعام کنیم ولی با توجه به اهمیت محیط زیست خودمان خواستیم این کمیسیون به صورت مستقل فعالیت کند.

تا به امروز عمده درآمد شهرداری از راه تراکم فروشی، ماده ۱۰۰ و تغییر کاربری بوده که هر سه نه تنها جزو نگهداری شهری نبود بلکه یک نوع فروش شهر نیز محسوب می‌شود، بنا نیست با یک روشی مقطعی مشکلات را حل کرد ولی باعث پدیداری مشکلات جدی‌تر در آینده شد.

آلودگی به چنان بحرانی تبدیل شده که گاهاً باعث تعطیلی مدارس و مواردی از این قبیل می‌شود ولی باز هم نتیجه مطلوبی کسب نمی‌شود، از این رو اگر می‌خواهیم برای نسل آینده خدمت شایسته‌ای کنیم، باید به حفظ محیط زیست اهمیت ویژه‌ای داده شود.

در مقایسه میزان تولید زباله خانواده‌ها در گذشته و امروز می‌بینیم چه حجم زباله امروزه در کشور تولید می‌شود که اصلا نمی‌دانیم این همه زباله به کجا می‌روند. برای نمونه نایلون‌هایی که استفاده می‌شود هزاران سال در محیط زیست باقی مانده و باعث مشکلات فراوانی می‌شوند، در حالیکه می‌توان با نظارت جلوی چنین مشکلاتی را گرفت.

یک جوان از منطقه آذربایجان با ابتکار عملی که انجام داده توانسته با یک راهکاری از نایلون‌های مورد استفاده در تهیه  مواد مفیدتر و حتی تولید خاک کشاورزی استفاده کند ولی در مجموع باید از حداقل محیط زیست حداکثر استفاده مفید را داشته باشیم در حالیکه با استفاده غلط از محیط زیست دچار مشکلات بزرگتر شده‌ایم.

در سایر کشورها اگر به شهرداری‌ها نگاه کنیم، تعداد کمی شاغل دارند در حالیکه با نبود فضای کار، جوانان اصرار به ورود به شهرداری دارند و این هم باعث ایجاد هزینه‌های تحمیلی بسیار بالا می‌شود.

تلاش بر این است تا حدالامکان باغ‌ها و فضای سبز حفظ شود و فرهنگ درختکاری در استان را رواج دهیم در حالی که برخی هزینه‌های اضافی باعث مشکلات زیست محیطی و آبی در کشور و استان شده است.

شهروندان توجه کنند که نباید از واقعیت‌ها فرار کرد بلکه واقعیت این است که ما در محیط زیست مشکل داشته و بحران آب داریم ولی با همه این موارد باز هم شاهد تعداد کثیری از خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر هستیم.

دولت وظیفه دارد، حمل و نقل عمومی را با ساده‌ترین شرایط در اختیار مردم بگذارد و مردم نیز با کمال میل از آنها استفاده کند در حالی که امروز احساس بر این است که هر فردی از اتوبوس استفاده کند شخصیت پایین‌تری نسبت به فردی دارد که با اتومبیل شخصی در سطح شهر تردد کرده و آلودگی ایجاد می‌کند.

برای اتمام خط اول مترو تبریز توان مالی برای اتمام وجود ندارد

** آیا برنامه تمرکزی جهت اختصاص بودجه به بخش حمل و نقل عمومی جهت راه انداری هر چه سریع مترو، افزایش اتوبوس و مینی‌بوس‌های کوچک مسافربری با کیفیت و استاندارد وجود دارد؟

حتماً باید برنامه وجود داشته باشد زیرا هرقدر که در این موضوع عقب بیافتیم ناشی از ضعف ما بوده و به ضرر شهر خواهد بود. زیرا ما باید الان به فکر حمل و نقل ترکیبی و استفاده از خودروهای کوچک و بزرگ همچنین تراموا باشیم.

گاهی مشاهده شده هنوز یک خط مترو تمام نشده ولی در چندین منطقه عملیات تخریب و کندن زمین شروع شده و این باعث مشکلاتی برای شهروندان شده است در حالی که حتی برای اتمام خط اول نیز توان مالی برای اتمام وجود ندارد ولی در مجموع سعی بر این است که اگر بدهکار شدیم باز هم سرمایه‌گذار جذب کنیم تا در حداقل زمان به بهره‌برداری برسد ولی به عقیده بنده اگر می‌خواهیم سالم بمانیم حتماً به پیاده‌روی و دوچرخه اهمیت داده شود و در کنار آن حمل و نقل عمومی نیز گسترش یابد.

کارها با بروکراسی لاینحل می‌شوند/اخذ پروانه را به قدری پیچیده کرده‌ایم که مردم نمی‌دانند پولی که پرداخت می‌کنند بر چه اساسی است

** برای حفظ محیط زیست و گسترش انسان‌محوری در شهر چه برنامه‌های برای اجرا دارید؟

در سراسر دنیا دوچرخه‌های بسیار ساده‌ای ساخته شده که می‌تواند همانند یک چتر باز و بسته شود که ما نیز برنامه فراهم‌سازی آن را داریم همچنین برای حفظ محیط زیست به مصرف آب باید توجه ویژه شود.

در هیچ جای دنیا رسم بر این نیست که از این سر شهر تا آن سر شهر لوله‌کشی شود زیرا این لوله‌ها در معرض آسیب هستند و در دنیا بسترهای زیادی برای آن ارائه شده و جوانان نخبه کشور ما نیز اختراعات فراوانی دارند ولی متاسفانه برخی کارها را در گیر و دار کاغذبازی لاینحل می‌شوند.

برای نمونه اخذ پروانه را به قدری پیچیده کرده‌ایم که مردم نمی‌دانند پولی که پرداخت می‌کنند بر چه اساسی است و از این رو شورای پنجم تاکید فراوان روی ساده‌سازی کارها و درک ارباب رجوع دارد،در غیر این صورت احتمال فساد اداری، رشوه و اجحاف وجود دارد.

** یکی از دغدغه‌های اصلی ما عدم وجود حرکت تخصصی است، آیا شورا توجهی به استفاده از متخصصان، نخبگان و افراد توانمند دارد؟

اگر برخی از ممالک همانند مالزی که یک کشور مسلمان است، پیشرفت کرده برای ما جای افتخار دارد ولی ایران ظرفیت هزاران برابر بیشتر از آن برای پیشرفت را داشت و تنها عاملی که باعث پیشرفت آنها شده، استفاده و بهره‌مندی از افراد متخصص، کارشناس و نخبه کشور خودشان و تجربه موفق سایر کشورها بود که ما متاسفانه در این رابطه دقت لازم را نداشته و حرکت خوبی نداشتیم.

خوشبختانه در شورای پنجم تلاش بر این است که از گروه‌های کارشناس استفاده شود زیرا مسائل به قدری تخصصی و فوق تخصصی شده که باید تبادل افکار شود و اگر بخواهیم کشور توسعه یافته شود و از حداقل‌ها استفاده حداکثر داشته باشیم، باید از نظر گروه‌های کارشناس بهره برد.

** آیا در شورای شهر تبریز اکیب نظارت متشکل از متخصصان و کارشناسان وجود دارد که ار نظرات و ایده‌های آنها استفاده کرد؟

 هنر شورا این است که بتواند خود را تا این حد برساند و البته کارشناس زیادی نیز وجود دارد ولی امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

خوشبختانه با همکاری دانشگاه‌ها، خود متخصصان که بدون چشمداشت به ما کمک می‌کنند، توانستیم از نقطه‌نظرات آنها بهره‌مند شویم.