معدوم سازی ۳٫۵تن فراورده خام دامی غیر بهداشتی در استان/ انفولانزای حاد پرندگان در تبریز وجود ندارد
معدوم سازی ۳٫۵تن فراورده خام دامی غیر بهداشتی در استان/ انفولانزای حاد پرندگان در تبریز وجود ندارد

به گزارش تایسیز اذربایجان امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی استان اذربایجان شرقی درنشست خبری با اصحاب رسانه در هفته دامپزشکی  گفت: در راستای ارتقای بهداشت عمومی جامعه به منظور تامین بهداشت فراورده های خام دامی جهت رفاه حال شهروندان در شهر تبریز به میزان ۳٫۵ تن مواد و فرآورده های خام دامی آلوده غیر بهداشتی و غیر […]

به گزارش تایسیز اذربایجان امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی استان اذربایجان شرقی درنشست خبری با اصحاب رسانه در هفته دامپزشکی  گفت: در راستای ارتقای بهداشت عمومی جامعه به منظور تامین بهداشت فراورده های خام دامی جهت رفاه حال شهروندان در شهر تبریز به میزان ۳٫۵ تن مواد و فرآورده های خام دامی آلوده غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف انسانی کشف و معدوم سازی شده است .

وی افزود : با شروع فصل گرما بیماری کریمه کنگو در بین استان ها فرا گرفته شد که امسال و سال گذشته انسان هارا درگیر این بیماری کرده بود و تلفاتی داشته ایم .

بهداد ادامه داد : با تمام تلاش پیشگیری هایی از این بیماری انجام داده ایم و این بیماری بصورت معاینه ای قابل تشخیص نیست، و تمامی دام هایی که ذبح می شوند نمی توانند مورد آزمایش قرار گیرند و برای پیشگیری از این بیماری باید ۲۴ ساعت در جای خنک قرارداده شود تا قابل مصرف باشند.

وی گفت : استان اذربایجان شرقی جزو پیشرو ترین استان ها در بحث زنجیره سرد است و پیش سرد را در کشتارگاه ها راه اندازی کرده ایم.

مدیر کل دامپزشکی گفت : مردم عزیز فراورده های خام دامی مورد نیاز خود را ضمن دقت در تاریخ درج شده بر روی محصولات بسته بندی شده و همچنین توجه به مهر دامپزشکی از مراکز مجاز و تحت نظارت اداره دامپزشکی تهیه نمایند .

وی ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۸۰تن و در سال ۹۶ حدود ۴۸۰ تن و در سال ۹۵ حدود ۳۸۸ تن مواد فاسد و مواد خام و غیر بهداشتی معدوم کرده اند .

 

بهداد تصریح کرد : ۱۲۰واحد متخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی گردیده شده است که تا کنون منجر به پلمپ ۳واحد گردیده است.

مدیر کل دامپزشکی در خصوص واکسیناسیون گفت :در سال ۹۷ حدود یک میلیون و ۷۷۰هزار راس دام در مقابل بیماری واگیر دار تب برفکی ایمن شدند .

بهداد در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت : در استان اصفهان حدود ۱میلیون قطعه مرغ در چند روز اخیر معدوم سازی شده است و در این زمینه همه ی همکاران دامپزشکی در آماده باش کامل به سر می برند .

وی ادامه داد:از سال ۹۴درا۲۳ استان بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود داشته کمترین تلفات در سال ۹۵را داشته ایم و آدربایجان شرقی جزو آنفولانزا خیز ترین استان ها است اما خوشبختانه روند آرامی را طی کرده است .

بهداد بیان کرد: خطر ناکترین مرغداری ها مرغداری های تخم گذارند زیرا در این مرغداری ها مرغ ها در حال مراوده با هم هستند .

وی بیان کرد: تنها در استان اذربایجان شرقی مجوز برای مرغداری وجود دارد و ۲۸ مرغداری غیر مجاز در استان تعطیل شده است .

بهداد در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت : باتوجه به بررسی های به عمل آمده تاکنون موردی از بیماری های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است .

وی از مرغداران و روستاییان درخواست کرد تا توصیه های دامپزشکی را جدی بگیرند و در خصوص ورود و خروج خودروها به داخل مرغداری ها جلوگیری کنند .