مولفه‌های آموزش هنر در جهان اسلام دچار تغییرات اساسی شده است
مولفه‌های آموزش هنر در جهان اسلام دچار تغییرات اساسی شده است

به گزارش تایسیز اذربایجان مهدی محمدزاده، معاون دانشگاه هنر اسلامی تبریز،  به ارائه‌ی خلاصه‌ای از تاریخچه‌‌ی آموزش هنر اسلامی در ایران و جهان اسلام پرداخت. وی با اشاره به این که آموزش در سیستم سنتی در مکبتخانه‌ها و مدرسه‌ها انجام می‌شد به آموزش سنتی هنر در خارج از این سیستم آموزشی پرداخت و گفت: «آموزش هنر […]

به گزارش تایسیز اذربایجان مهدی محمدزاده، معاون دانشگاه هنر اسلامی تبریز،  به ارائه‌ی خلاصه‌ای از تاریخچه‌‌ی آموزش هنر اسلامی در ایران و جهان اسلام پرداخت. وی با اشاره به این که آموزش در سیستم سنتی در مکبتخانه‌ها و مدرسه‌ها انجام می‌شد به آموزش سنتی هنر در خارج از این سیستم آموزشی پرداخت و گفت: «آموزش هنر در ایران و جهان اسلام مبتنی بر فرهنگ آموزشی استاد شاگردی بوده است که بر چهار مولفه‌ی مهم استوار می‌گشته است. نیاز محوری، ارزش محوری، کارآفرینی و اثر محوری».

وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش با توضیح ویژگی‌های نظام سنتی آموزش هنر در ایران و جهان اسلام پرداخته و تاکید کرد که با دوری از ویژگی‌ها نظام آموزش هنر در ایران و جهان اسلام دچار تغییرات اساسی شده است. به ویژه که این نظام نوین آموزشی در تمام جهان اسلام،بجز هندوستان، برپایه‌ی متدهای دانشگاه‌های فرانسه بنا نهاده شده و در آنجا نیز بر اساس اصول آموزش هنر در انگلستان سامان گرفته است.

در ادامه‌ی این سمینار رئیس دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه آتاترک ارزروم ترکیه نیز به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: «ما با بازدید از دانشگاه هنر تبریز متوجه ثروت عظیم معنوی این دانشگاه شدیم که توانسته است کار انتقال هنرهای سنتی به دانشجویان نسل جدید را به خوبی به سرانجام برساند. همچنین وی با اشاره به مشترکات فرهنگی بین دو کشور به ویژه تمدن سلجوقی تاکید کرد که این زمینه‌های فرهنگی می‌تواند موجب رشد و گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های بین دانشگاهی دو دانشگاه شود. پروفسور مسطفی بولات در ادامه‌ی سخنانش ضمن معرفی کامل دانشگاه ارزروم ترکیه تاکید کرد که هدف آن دانشگاه از تربیت دانشجویانش در درجه‌ی اول توسعه‌ی انسانی است به طوری که این دانشجویان بتوانند توانائی لازم را برای ارائه‌ی راهکارها برای مسائل حقیقی جامعه پیدا کنند.

مجید ضیائی عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در ادامه‌ی این سمینار یک روزه ضمن تقسیم جریان‌های هنر سفالگری معاصر ایران به سه جریان سنت گرا، نوگرا و معاصر، به ارائه‌ی تعدادی از نمونه کارها و فعالیت‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه هنر اسلامی تبریز پرداخت که مورد توجه حضار قرار گرفت.

همچنین در ادامه استاد رحیم چرخی به ارائه‌ی نمونه‌هایی از هنر اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز در رشته‌ی نگارگری پرداخته و ضمن اشاره به این که خود نیز محصول نظام آموزشی استاد و شاگردی است، با تاکید بر ویژگی‌های قابل توجه این سیستم آموزشی، که هنوز هم در عمل در بسیاری از مراحل آموزش هنر در ایران به کار گرفته می‌شود، سیستم استاد و شاگردی را یکی از بهترین متدهای آموزشی در آموزش هنر دانست.

شایان ذکر است که در این کنفرانس حسین اِلی توک، مینو قره بیگ لو و نوین آی دوسلو و محمت فروح هاشی نیز به ارائه‌ی تجربیات خود در آموزش هنر در دانشگاه پرداختند و استاد کادیر توزجی نیز به برگزاری کارگاه هنر ابرو در محوطه ی دانشگاه هنر اسلامی تبریز پرداخت.