نباید بودجه حبابی تعریف کنیم/ تخفیف ویژه برای روستاهای تازه ملحق شده به تبریز/ لزوم کاهش درآمدهای ناپایدار شهری
نباید بودجه حبابی تعریف کنیم/ تخفیف ویژه برای روستاهای تازه ملحق شده به تبریز/ لزوم کاهش درآمدهای ناپایدار شهری

عضو شورای شهر تبریز با تاکید به اینکه تلاش می کنیم تا بودجه واقع‌بینانه باشد، گفت: نباید بودجه بادکنکی تعریف کنیم بلکه باید براساس علم و واقعیت جمع‌بندی شود.  به گزارش تایسیز آذربایجان ،به نقل از فارس ، شهرام دبیری اظهار کرد:  از دهه ۷۰ برای کاهش هزینه‌های دولت، شهرداری‌ها مستقل اداره می‌شوند و این […]

عضو شورای شهر تبریز با تاکید به اینکه تلاش می کنیم تا بودجه واقع‌بینانه باشد، گفت: نباید بودجه بادکنکی تعریف کنیم بلکه باید براساس علم و واقعیت جمع‌بندی شود.

 به گزارش تایسیز آذربایجان ،به نقل از فارس ، شهرام دبیری اظهار کرد:  از دهه ۷۰ برای کاهش هزینه‌های دولت، شهرداری‌ها مستقل اداره می‌شوند و این یک تجربه ناموفق بوده زیرا برای انجام چنین مصوبه‌ای باید ابتدا یک درآمد پایداری تعریف شود که متاسفانه چنین اتفاقی نیافتاد.

وی افزود: در دهه ۷۰ تقریباً ۶۰ درصد درآمدها از طرف کمک‌های دولت و مالیات شهری بوده که در حال حاضر به ۱۵ درصد رسیده و مابقی درآمد شهرداری از طریق درآمد ناپایدار است.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تبریز بیان کرد: قطعاً این درآمدهای ناپایدار باعث مشکلاتی در فضای سبز و محیط زیست می‌شود.
مدیریت صحیح شهری به درآمد پایدار بستگی دارد/ لزوم کاهش درآمدهای ناپایدار شهری 

وی با اشاره به اینکه در شهرهای مهم دنیا ۷۰ درصد درآمدها به صورت پایدار است، افزود: اگر واقعاً مطالبه اداره صحیح شهری را داریم، باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

دبیری خاطرنشان کرد: عوارض‌هایی از قبیل نوسازی، مالیات ارزش‌افزوده و سایر عوارض‌ها می‌تواند جزو درآمدهای پایدار محسوب شود و امید است با کمک دولت و مسوولان به سمتی حرکت کنیم تا درآمدها پایدار بوده و درآمدهای ناپایدار به حداقل برسد.

وی افزود: با کاهش درآمدهای ناپایدار به سمت توسعه بهتر شهری، بهبود اصول شهرسازی و انسان‌محوری خواهیم رفت.

تغییراتی زیادی در عوارض محلی ایجاد نشده است/ شاهد کاهش برخی عوارض محلی در سال آینده خواهیم بود

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه عوارض تعرفه محلی در شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته و طبق قانون باید تا ۱۵ بهمن ماه به انتشار عمومی برسد، گفت: طبق سیاست شورا چند سالی است که تغییرات زیادی در تعرفه عوارض محلی اعمال نشده و در شورای جدید نیز سیاست‌ها مشابه خواهد بود.

وی افزود: در تعرفه عوارض محلی برای برخی موارد کاهش را داشتیم و برنامه تشویقی نیز در نظر گرفته شده است، در مجموع اکثر تعرفه‌های  مدنظر کاهش یافته و در اندک مواردی افزایش تعرفه خواهیم داشت که بیشتر مرتبط به جرایم ماده ۱۰۰ است.

دبیری متذکر شد: جرایم ماده ۱۰۰ را افزایش داده‌ایم تا شهروندان به صورت اصولی و قانونی پروانه ساخت دریافت کنند و شهر نیز به خوبی توسعه یابد.

وی اذعان داشت: در تعرفه مواردی برای حمایت از تولید و اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده است به طوریکه عوارض برای مواردی از قبیل صنایع کارگاهی و تولیدی به حداقل خواهد رسید و حتی گاهاً به صفر نیز رسیده است.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تبریز ادامه داد: در اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی مخصوصاً هتل‌ها مصوب شده که عوارض کاهش یافته و یا اصلاً هیچ‌گونه عوارضی برای احداث هتل دریافت نشود.

وی تصریح کرد: تعرفه عوارض محلی ۱۵ بهمن انتشار عمومی شده و برای سال ۹۷ اجرایی می‌شود.

تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری/ روستاهای تازه ملحق شده به تبریز شامل تخفیف ویژه در عوارض 

دبیری با تاکید به اینکه در تلاش برای رونق صنعت گردشگری هستیم، گفت: تبریز ۲۰۱۸ نقطه شروع به رونق صنعت گردشگری در استان است و باید با توسعه و گسترش هتل مردم را نیز به این سمت تشویق کنیم تا سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: رویکردهای تعریف شده در عوارض محلی همگی برای خدمت به مردم و جامعه است و از جمله موارد دیگری که تصویب شده، این است که روستاهایی که اخیراً به تبریز ملحق شده‌اند از تخفیف ویژه عوارض برای ساخت‌وسازها برخوردار باشند تا فشار زیادی را متحمل نشوند.

عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: البته اگر از این به بعد فردی اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز کند و به ماده ۱۰۰ برود طبق تعرفه از وی پول دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: روستاهایی که اخیراً به تبریز الحاق شده‌اند برای عوارض ساخت‌وسازهای قبلی خود به جای ۱۰۰ درصد فقط ۳۰ درصد عوارض پرداخت خواهند کرد.

دبیری با اشاره به اینکه برنامه‌هایی نیز برای افراد کم بضاعت و محروم در پرداخت عوارض در نظر گرفته شده است، افزود: بنا به پیش‌بینی‌ برخی تسهیلات، می‌خواهیم عوارضی که وضع می‌شود فشار روی افراد کم درآمد و بی‌بضاعت نداشته باشد.

۶۰ درصد بودجه سال‌جاری محقق شده است 

وی با بیان اینکه بعد از تصویب تعرفه و اعلام آن فقط بخش درآمد را تعریف کرده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه به علت وجود رکودی که در کشور حاکم شده تا به امروز حدوداً ۶۰ درصد بودجه محقق شده است و باید تلاش شود تا در دو ماه باقیمانده  ۱۰ درصد نیز افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تبریز افزود: یکسری مطالبات و بدهی‌هایی وجود دارد که می‌توان با پیگیری آنها به بودجه تزریق کرد.

بودجه سال آینده حبابی نیست/توزیع عادلانه بودجه برای توسعه متوازن شهری  

وی با تاکید به اینکه تلاش می‌کنیم تا بودجه واقع‌بینانه باشد، گفت: نباید بودجه حبابی تعریف کنیم بلکه باید براساس علم و واقعیت جمع‌بندی شود.

عضو شورای پنجم تبریز اضافه کرد: رویکرد دیگر بودجه سال آینده مردم‌محوری است و تلاش می‌کنیم توزیع عادلانه در بودجه انجام گیرد و شهر نیز به صورت متوازن توسعه یابد.

وی با تاکید به اینکه برخی از بخش‌های شهری عقب مانده و برخی قسمت‌ها نیز توسعه زیادی داشته‌اند، گفت: علت این امر به شهرداری‌های مناطق بستگی دارد چراکه برخی مناطق شهرداری درآمد خوبی داشته یا کسب می‌کنند ولی برخی مناطق چنین درآمدی ندارند از این رو برای توزیع توازن چند منطقه را معین انتخاب کرده‌ایم.

دبیری اذعان داشت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ از جمله موارد اسم و رسم‌دار تبریز مطرح می‌شود و در آینده این رویداد می‌تواند اقتصاد و اشتغال‌زایی در شهر را رونق بخشد.

اولویت‌های بودجه سال ۹۷ در شورای شهر تبریز 

وی افزود: باید مراکز گردشگری ساماندهی شود و زیرساخت‌های لازم را برای آن فراهم کنیم که البته جزو یکی دیگر از اولویت‌هایی است که شورا در بودجه سال ۹۷ تعیین کرده است.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تبریز در ادامه توجه به موضوع مقابله با بحران در بودجه را مورد اشاره قرار داد و گفت: تبریز یک شهر زلزله‌خیز بوده و متاسفانه بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی نصف شهر را فرا گرفته که این موضوعات لزوم توجه ویژه به موضوعات مقابله با بحران را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه تلاش برای تقویت بخش خصوصی، تعاونی‌ها و حمایت از موسسه‌های مردم‌نهاد را داریم، گفت: معتقدیم این نهادها می‌توانند کمک شایانی در رشد اقتصادی و توسعه شهری انجام دهند.

دبیری محیط زیست و آلودگی هوا را دیگر مسائل مهم شهری دانست و ادامه داد: این موضوع را به صورت جد از شهرداری خواسته‌ایم که در رأس کارهای خود قرار دهد زیرا مهم‌تر از هر چیزی سلامتی شهروندان است و اگر زندگی سالم نداشته باشیم درآمدزایی، اشتغال و رونق شهری هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: زندگی همراه با سلامتی یکی از رویکردهای شهرداری خواهد بود و همه تلاش را برای توسعه پایدار شهری انجام خواهیم داد.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: در رابطه با قطار شهری، مترو و خرید اتوبوس از گذشته دولت کمک خوبی انجام داده ولی با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی، از سوی دولت حمایت زیادی صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: ما تلاش خود را برای حمایت دولت انجام می‌دهیم ولی با توجه به شرایط و محدودیت مالی دولت، انتظار زیادی نیز وجود ندارد.