نرخ ۴۷ درصدی بازگشت به بی سوادی در کشور/ شمار افراد بی هویت یک میلیون نفر برآورد شده است
نرخ ۴۷ درصدی بازگشت به بی سوادی در کشور/ شمار افراد بی هویت یک میلیون نفر برآورد شده است

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضعیت سوادآموزی بیان کرد: طبق آمارها  ۱۱ میلیون نفر کم سواد و بی‌سواد در کشور داریم  که وضیت قابل قبولی تلقی می‌‌شود وی با اشاره به وضعیت سوادآموزی زنان گفت: نرخ سواد در کشور‌های همسایه […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضعیت سوادآموزی بیان کرد: طبق آمارها  ۱۱ میلیون نفر کم سواد و بی‌سواد در کشور داریم  که وضیت قابل قبولی تلقی می‌‌شود

وی با اشاره به وضعیت سوادآموزی زنان گفت: نرخ سواد در کشور‌های همسایه همچون امارات  ۹۵/۸ ، در اردن ۹۹ درصد، در ترکیه ۹۱ و در ایران ۸۲/۵ درصد است که از این جهت اوضاع خوبی نداریم علی رغم اینکه اقدامات خوبی در حوزه سوادآموزی برداشتیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  به موضوع بازگشت به بی سوادی هم اشاره و اظهار کرد:  نرخ رجعت به بیسوادی ۴۶/۸ درصد است بنابراین سازمان نهضت سوادآموزی در چنین شرایطی باید در ۴۰۰ ساعت، آموزش و انتقال مهارت و تربیت  متناسب با نیاز جامعه را انجام دهد.

وی ادامه داد: این نرخ بازگشت به بی سوادی ناشی از آموزش های نامناسب نبوده است بلکه برای سوادآموزی مستمر باید سطح علمی افراد را بالا ببریم و در این حوزه سرمایه گذاری کنیم؛ باید به این موضوع توجه کنیم که بی سواد از منظر اجتماعی تاثیرگذاری دارد بنابراین باید راهکار‌های کارشناسی و علمی برای حل مسئله بیابیم.

وجود ۳۵ هزار نفر فاقد هویت در پایتخت

خدادادی درباره آمار افراد بی هویت و فاقد شناسنامه بیان کرد: بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس  یک میلیون نفر فرد بی هویت  تخمین زده شده است که حدود ۳۵ هزار نفر آن در تهران  زندگی می‌کنند البته باید به این موضوع توجه داشت که بخش قابل توجه افراد فاقد هویت یا شناسنامه از اتباع خارجی هستند و این در حالی است که از آمار موجود برداشت های بدی شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تهیه پیش نویس لایحه الزامی شدن سوادآموزی گفت: طبق  تجربه لوایح فرستاده شده در مدت زمانی طولانی  چند ساله در دستور کار مجلس قرار می گیرد بنابراین  پیشنهاد می‌کنم مواد لایحه با همکاری دولت به شکل طرح در اختیار مجلس باشد تا در کمیسیون ها بررسی و به بودجه سال آینده برسد.

وی ادامه داد: براساس اصل ۷۵ قانون اساسی هر طرحی چه بارمالی داشته باشد شورای نگهبان  آن را رد می‌کنداما اگر این موضوع با موافقت دولت باشد، مشکلی نیستالبته باید توجه کنیم که علاوه بر اجباری کردن سواد، راه‌های  چون تشویق و فرهنگ سازی هم به شرطی که با  عزم ملی باشد، موثر خواهد بود.

 تمام هم و غم باید برای حل موضوع مدارس کپری باشد

در ادامه قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش اظهار کرد: آمار‌ها در زمینه سوادآموزی متنوع است با وجود این شرایط نتوانیم تصمیم صحیحی بگیریم.

وی با اشاره به اینکه آمار پوشش تحصیلی در حال کاهش است،  ادامه داد:  متاسفانه در برخی استان‌های محروم افراد فاقد  شناسنامه  داریم و باید بدانیم که بین اقتصاد و پوشش تحصیلی رابطه  مستقیمی است  از طرفی تا زمانی که مدارس کپری  داریم تمام هم و غم باید حل این موضوع باشد.

احمدی لاشکی بیان کرد: به ما یاد داده اند که زگهواره تا گور دانش بجوی، با این وجود چطور  نهضت سوادآموزی می‌گوید جمعیت بالای ۵۰ سال هدف کاری ما نیست؟

نایب رئیس کمیسیون آموزش درباره الزامی شدن سوادآموزی گفت: با توجه به نبود تقاضای اجتماعی  یقین دارم دولت به علت بارمالی با این طرح مخالفت می‌کند و شورای نگهبان آن را مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی می‌داند از سوی دیگر آموزش و پرورش وضع بودجه مناسبی ندارد و  سال قبل با  ۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه که  ۹۹ درصد مربوط به هزینه‌های جاری بود کاستی دارد؛ اگر این لایحه بخواهد عمل شود دولت باید  ردیف جداگانه برای ریشه کنی بیسوادی وضع کند.