نماینده مجلس حاکم محلی نیست
نماینده مجلس حاکم محلی نیست

🔴 نماینده مجلس حاکم محلی نیست جعفر خضوعی روزنامه نگار اهر بعد از انتشار زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر مدیران‌ ارشد در شهرستان‌های قره داغ نوشت: ❇️ گویند در ازمنه ماضیه؛ نماینده ای به صورت موردی و به اصرار خواستار تغییر مدیر اداره ای شد. گفتند: او را برداریم چه کسی را بگماریم. گفت: من کسی […]

🔴 نماینده مجلس حاکم محلی نیست

جعفر خضوعی روزنامه نگار اهر بعد از انتشار زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر مدیران‌ ارشد در شهرستان‌های قره داغ نوشت:

❇️ گویند در ازمنه ماضیه؛ نماینده ای به صورت موردی و به اصرار خواستار تغییر مدیر اداره ای شد. گفتند: او را برداریم چه کسی را بگماریم. گفت: من کسی را پیشنهاد نمی کنم اما می خواهم فرد بهتری را جایگزین کنید.

❇️ به دلائل روشن؛ بسیاری از نمایندگان مجلس به جای نمایندگی حوزه انتخابیه خود در خانه ملت و انجام وظایف و اختیارات تعریف شده در قانون اساسی، به امور دولتی در حوزه انتخابیه می پردازند و از “مجلس” و “راس امور” فاصله می یابند. به جای نمایندگی عصاره فضایل ملت، کارپرداز مسائل دولت می شوند.

❇️ با وجود این؛ تلاش نماینده برای تقویت و ارتقای توان مدیریتی و شتاب رشد و توسعه حوزه انتخابیه و تحقق مطالبات آن مورد انتظار مردم است.

❇️ چنانچه رویکرد نماینده در تغییرات مدیریتی برخلاف قانون و اراده مردم بوده و در جهت ارتقای توان مدیریتی حوزه انتخابیه نباشد، این به معنای زاویه گرفتن نماینده از مقام نمایندگی مردم است.

❇️‌ به تعداد شهرستان های استان فرماندار داریم که پس از انتخابات مجلس جابه جا می شوند. چه بسا به نماینده فلان حوزه انتخابیه می گویند بین مثلا این دو فرماندار یکی را خود انتخاب کن. ظاهرا صورت مسئله به این ترتیب درمی آید که؛ نظر نماینده تامین می شود و فرماندار نیز متوجه است که با نظر نماینده آمده و باید نظر او را تامین کند.

❇️ حتی اگر به نماینده هر حوزه انتخابیه می گفتند شما فرماندار کدام شهرستان استان را برای شهرستان حوزه انتخابیه خود می خواهید و چنین عمل می شد، اتفاق دیگری نمی افتاد.

❇️ با چنان تغییری البته که؛ عملا اتفاق خاصی در مدیریت یک شهرستان رخ نداده است اما نماینده جدید به مدیریت دولت در منطقه ورود کرده است با ادامه این روند و تغییر مدیران ادارات با نظر و خواست نماینده مسئله بعد دیگری می یابد. اراده دولت به حاشیه می رود و نماینده تبدیل به حاکم محلی می شود.

❇️ نماینده در اغلب امور خرد و کلان محل دخالت می کند و توان او یعنی قدرتی که از مردم به امانت گرفته است، صرف چنان اموری می شود و این؛ یکی از دلائل عقب افتادگی یک منطقه است.

❇️ هرچه قدر نماینده ای در تب و تاب عزل و نصب باشد و به جای ارتقای توان مدیریت منطقه در صدد تحکیم و تعمیق و توسعه قدرت خود باشد، به همان مقدار روشن می سازد که نماینده مردم نیست.

❇️ نماینده مردم برای نمودن قدرت مردم در خانه ملت است، نه این که در حوزه انتخابیه و برای خود مردم قدرت نمایی کند.

❇️ چنین نماینده ای اعمال قدرت از مرکز و مدیریت دولت را مختل می کند و انگار خود؛ دولت محلی تشکیل داده است، چنانکه تنها می ماند ضرب سکه در محل به نام نماینده(!).

❇️ آنچه گفته آمد؛ شاید که نه عینا و به تمام بوده است و یا هست اما نمونه ها و نشانه هایی با شدت و ضعف بوده است.