همایش ملی ” قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران” در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد
همایش ملی ” قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران” در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد

همایش ملی ” قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران” با حضور جمعی از اساتید، محققان و اندیشمندان ایت بخش به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد. به گزارش  تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ،  رئیس دانشگاه تبریز ظهر امروز در این همایش با بیان اینکه ما علی رغم تاریخ پرافتخار و تمدن […]

همایش ملی ” قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران” با حضور جمعی از اساتید، محققان و اندیشمندان ایت بخش به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش  تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ،  رئیس دانشگاه تبریز ظهر امروز در این همایش با بیان اینکه ما علی رغم تاریخ پرافتخار و تمدن فاخر خود، از گذشته فاصله گرفته‌ایم، گفت: انقلاب مشروطیت درس‌ها و عبرت‌های زیادی برای آموختن دارد، چرا که حدود دو دهه از وقوع انقلاب مشروطیت نگذشته بود که استبداد رضا خان در کشور آغاز شد، که با بازخوانی و بررسی تاریخ آن دوره می توان از تکرار این گون حوادث جلوگیری نمود.

محمدرضا پور محمدی در ادامه با بیان اینکه مشروطیت یک رنسانس تجدید حیات ایرانی است که قانون اساسی آن اولین قانون اساسی ایران محسوب می‌شود که ۱۱۰ سال پیش نیز، هم تراز با قانون اساسی کشورهای پیشرفته بود، تصریح کرد: انقلاب مشروطیت، انقلابی بود که هدف آن تاسیس حکومتی براساس قانون مداری بود که این همایش نیز به نوعی می خواهد این را بازخوانی نماید.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه اگر می خواهیم به توسعه دست یابیم باید به حوزه علوم انسانی بیش از اینها در کشور اهیمیت داده شود، افزود: در حال حاضر مشکل جوامع در حال توسعه نظیر ایران، بیشتر فقر تئوریک در حوزه الگویابی و الگوی پیشرفته است.

وی با اشاره به دستاوردهای علمی و آموزشی این دانشگاه در سال های اخیر نیز گفت: دانشگاه تبریز به همراه ۱۳ دانشگاه دیگ ردر سطح یک قرار دارد و به عنوان بزرگترین قطب علمی شمال غرب کشور دارای ۲۴ هزار دانشجو دارد که از این تعاد ۴۵ درصد آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و از ۲۳ دانشکده، شش دانشکده مختص به علوم انسانی و اجتماعی است.

رئیس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این همایش گفت: در دهه ها و سال های اخیر درباره مشروطیت از جنبه تاریخی یا سیاسی به صورت گسترده پرداخت شده ولی کمتر به ابعاد حقوقی آن توجه شده است و از این رو ضروری است باید به تمامی ابعاد آن توجه شود.

رجب ایزدی ببا بیان اینکه مشروطیت یک حرکت عظیم و تجدید حیات ملی محسوب می‌شود افزود: انقلاب مشروطیت از حرکت های نوخواهانه و اصلاح گرایانه ایرانیان آغاز می شود که تدوین قانون اساسی، غیر شخصی بودن فرمانروایی، مشارکت سیاسی مردم در امور معاشی و سیاسی کشور، حاکمیت ملی، گسترش سلطه دولت و سلطه قانون بر همه اطراف و آحاد کشور و برابری شهروندان از اهداف آن بوده است.

محمد مظهری، دبیر علمی این همایش نیز گفت: ۹۷ مقاله توسط پژوهشگران، نویسندگان و اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد ۴۷ تا در قالب سخنرانی ارایه و بقیه مقالات در مجموعه چکیده مقالات منتشر شده است.

وی ایجاد بسترهای لازم در گسترش و پیشبرد علمی حقوق اساسی در ایران در کشور با هدف تلاش در ایجاد ارتباط بین اندیشه ها و اندیشمندان دانشگاه و ارگان های ذیربط و بهبود روشهای اقدام نهادهای عمومی مبتنی بر ا موزه های حقوق عمومی بطور عام و حقوق اساسی بطور خاص و استفاده از آخرین دستاوردها و یافته های علمی در افزایش توان کشور به منظور اطمینان از دستیابی به اهداف دانش حقوق اساسی از جمله اهداف این همایش اعلام شده است.

گزارش فارس حاکی است: این همایش از سوی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز و با همکاری انجمن حقوق اساسی ایران هم اکنون در حال برگزاری است که عصر امروز با برپایی ایین اختتامیه و با سخنرانی لعیا جنیدی، معاون حقوقی ریاست جمهوری در دانشگاه تبریز به کار خود پایان می دهد.