وقفه در اجرای پژوهشکده ربع رشیدی تبریز به زیان جامعه علمی است
وقفه در اجرای پژوهشکده ربع رشیدی تبریز به زیان جامعه علمی است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز وقفه در اجرای پژوهشکده ربع رشیدی تبریز به زیان جامعه علمی است تایسیز نیوز- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه از حدود یک سال گذشته عملیات اجرایی و ساخت کلان پروژه پژوهشکده ربع رشیدی تبریز با رکود مواجه شده است، وقفه در […]

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز

وقفه در اجرای پژوهشکده ربع رشیدی تبریز به زیان جامعه علمی است

تایسیز نیوز- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه از حدود یک سال گذشته عملیات اجرایی و ساخت کلان پروژه پژوهشکده ربع رشیدی تبریز با رکود مواجه شده است، وقفه در عملیات اجرایی این پژوهشکده را به زیان جامعه علمی کشور دانست.

به گزارش تایسیز نیوز، پرویز شهابی روز یکشنبه در نشست خبری، با ابراز تاسف از اینکه روند اجرای این طرح بزرگ ملی که برای جامعه علمی و دانشگاه های علوم پزشکی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است طی ماه های اخیر به طور کامل تعطیل شده است، افزود: با وجود اینکه دولت سیزدهم سال ابتدایی شروع کار خود توجه و اعتبارات مناسبی برای این طرح اختصاص داد، اما با گذشت زمان این طرح به بوته فراموشی سپرده شد.

وی با اشاره به اینکه قبل از شروع به کار دولت سیزدهم پروژه یاد شده پیشرفت چندان مطلوبی نداشت و به طور کامل تعطیل شده بود، اظهار کرد: در سال اول فعالیت دولت، میزان پیشرفت این طرح به حدود ۲۰ درصد رسید که بسیار قابل توجه بود اما در ادامه رکود بر این طرح حاکم شد.

شهابی میزان کل پیشرفت فیزیکی پژوهشکده ربع رشیدی تبریز را در شرایط کنونی حدود ۳۰ درصد اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به پیشرفت مناسب این طرح انتظار می رفت بخش اول آن تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد، اما با روند کنونی این طرح تا ۱۰ سال آینده هم افتتاح نخواهد شد.

وی توقف طرح فوق را به ضرر جامعه علمی و دانشگاهی ایران و اقتصاد آذربایجان ارزیابی کرد و گفت: از دولت مردمی و انقلابی و نیز استاندار و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی انتظار کمک و یاری رساندن در این زمینه را داریم.

شهابی با اشاره به اختصاص یکهزار میلیارد ریال از محل مصوبات سفر اول رییس جمهور به پژوهشکده ربع رشیدی تبریز، مجموع جذب از این محل را تاکنون حدود ۲۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد .

وی راه‌اندازی مجموعه بزرگ و مهم پژوهشگاه ملی ربع رشیدی تبریز را به عنوان یکی از طرح‌های مهم و ملی در کشور و منطقه و از مطالبات محوری و به حق جامعه علمی و پزشکی از دولت بیان کرد و یادآور شد: این مجموعه علمی و تحقیقاتی می تواند جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ یافته های جدید علم پزشکی و فعالیت گسترده در حوزه نانو فناوری و نسل چهارم درمان بیماران به قطب این حوزه های علمی تبدیل و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، در صادرات فناوری علوم مختلف و رشته های تخصصی پزشکی نیز نقش مهمی ایفا کند.

شهابی گفت: پژوهشکده ملی ربع رشیدی تبریز یکی از مراکز تحول آفرین در حوزه پزشکی، داروئی، علمی و تحقیقاتی کشور است که متاسفانه به دلیل بی توجهی ها، عملیات احداث آن طی سال های متمادی با رکود و حتی تعطیلی مواجه شد و در حالیکه می توانست سال ها قبل به بهره برداری رسیده و به توسعه علمی ایران اسلامی کمک کند، هنوز با محدودیت های اعتباری مواجه شده و پیشرفت آنچنانی ندارد.

وی افزود: بدون تردید تسریع در روند ساخت و ساز و تجهیز این مرکز علمی که در خاورمیانه نمونه ای برای آن پیدا نمی شود، یکی از ماندگارترین یادگارهای دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری به شمار خواهد آمد که شاید برای سال های سال، نسل های آینده کشور از مزیت های یافته های علمی و داروئی بهره مند خواهند شد.

شهابی با تاکید بر اینکه راه اندازی پژوهشگاه ربع رشیدی نقش انکارناپذیر در حوزه علم پزشکی و به خصوص فناوری های جدید این بخش دارد، تسریع در عملیات اجرایی این پروژه ملی را یکی از خواسته های به حق و مهم جامعه علمی و مردم آذربایجان شرقی برشمرد.

وقفه در اجرای پژوهشکده ربع رشیدی تبریز به زیان جامعه علمی است

معاون تحقیقات و فناوری رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کسب رتبه برتر این معاونت در سطح کشور خبر داد و با بیان اینکه این رتبه ها نشان از حرکت رو به رشد دانشگاه در عرصه فناوی است، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با برگزاری انواع ارزشیابی ها، جشنواره، اعتبار بخشی و رنکینگ برای رقابت و تلاش بیشتر در زمینه های تحقیقات و فناوری ایجاد انگیزه کرده و این امر موجب حرکت روبه رشد تمامی دانشگاه ها است.

وی موفقیت های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جشنواره رازی امسال را چشم گیر خواند و اظهار کرد: در بخش حقوقی امسال در این رویداد علمی رشد مناسبی داشتیم و مراکز تحقیقات کاربردی دارویی، تغذیه و سلول های بنیادی رتبه اول و مراکز تحقیقاتی سلامت کودکان، ایمونولوژی و تحقیقات خواب عنوان برگزیده را به خود اختصاص دادند و مجله انگلیسی زبان Health Promotion Perspectives نیز با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت رتبه اول را کسب کرد.

شهابی کسب این رتبه ها را در سایه تلاش جامعه دانشگاهی به ویژه کارشناسان و کارکنان واحد برشمرد و گفت: کسب این نتایج حاصل تلاش و نشانه تعامل جامعه دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه امسال جشنواره رازی متفاوت از سال‌های قبل برگزار شد و در بخش فناوری رقابت بسیار فشرده و زیاد بود، ادامه داد: متولیان جشنواره سیاست خود را به رفع مشکلات مردم با هدف حل معضلات سلامت تغییر داده اند.

شهابی ابراز امیدواری کرد محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تکیه بر توانمندی های خود و تلاش شبانه روزی و تعامل با همدیگر، این مجموعه را در تمامی حوزه ها در مسیر رو به رشد پیش برند.

به گزارش تایسیز نیوز، پژوهشگاه ربع رشیدی تبریز در ۲ برج ۹ طبقه به همراه تالار اجتماعات یکهزار نفری در مساحتی بالغ بر ۳۶ هزار مترمربع در حال احداث است که می تواند به قطب انجام طرح های تحقیقاتی در حوزه بیوتکنولوژی داروئی و پزشکی تبدیل شود و صادرات فنی و مهندسی یکی از زمینه های فعالیت آن خواهد بود که شاید بزرگترین مزیت آن نیز به شمار آید.

دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در زمان حاضر ۴۰۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.