پالایشگاه تبریز یکی از اصلی‌ترین منابع آلودگی شهر تبریز است/ استفاده از فاضلاب‌های صنعتی به عنوان آب کشاورزی
پالایشگاه تبریز یکی از اصلی‌ترین منابع آلودگی شهر تبریز است/ استفاده از فاضلاب‌های صنعتی به عنوان آب کشاورزی

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از فارس، هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز با ارائه گزارشی از وضعیت آلودگی‌های جوی  شهر تبریز توسط کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست آغاز شد. ضرورت بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی در تبریز/ استفاده از فاضلاب‌های کشاورزی فریدون بابایی‌اقدم عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از فارس، هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز با ارائه گزارشی از وضعیت آلودگی‌های جوی  شهر تبریز توسط کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست آغاز شد.

ضرورت بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی در تبریز/ استفاده از فاضلاب‌های کشاورزی

فریدون بابایی‌اقدم عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی در همه بیمارستان‌های تبریز ضرورت دارد، گفت: همانطور که ‌تاکنون شاهد بودیم  بسیاری از بیمارستان‌ها حتی تجهیزات لازم برای این کار را ندارند.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: انتظار داریم سازمان حفاظت محیط زیست در این باره  بیش از این سخت‌گیری نشان دهد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز، تاکید کرد: فاضلاب‌های صنعتی در بسیاری از نقاط به عنوان آب کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ولی با وجود تذکرات اداره‌کل محیط زیست هنوز واکنش خاصی نشان نداده است.

محیط زیست برنامه مشخصی برای مقابله آلودگی هوا ندارد

غلامحسین مسعودی‌ریحان دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز با سوال از معاون پایش محیط زیست در خصوص نقش خشک شدن دریاچه ارومیه در میزان آلودگی تبریز گفت: انتظار داریم اداره‌کل محیط زیست برنامه مشخصی برای مقابله با آلودگی هوا ارائه دهد.

وی ادامه داد: دومین سوال من از اداره‌کل حفاظت محیط زیست مربوط به نحوه برخورد و تذکر به صنایع آلاینده  است.

پالایشگاه تبریز، اصلی‌ترین منبع آلودگی شهر تبریز است

سعید نیکوخصلت دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، در این باره بیان داشت: کارهای تحقیقی مفیدی برای مدیریت منابع آلایندگی صورت گرفته اما باید بودجه‌های لازم برای استفاده عملی از این تحقیقات پیش‌بینی شود.

وی افزود: با وجود تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها عملا هیچ تفاوتی در وضعیت آلودگی تبریز شاهد نبودیم و این نشان می‌دهد که چند مجموعه صنعتی که فعلا فعال هستند از جمله پالایشگاه تبریز، اصلی‌ترین منابع آلودگی به شمار می‌آیند.

نیکوخصلت با اشاره به اینکه متاسفانه خودروهای تولید داخل نه به لحاظ امنیت جانی و نه به لحاظ زیست محیطی کارآیی لازم را ندارند، تاکید کرد: اما آنچه هم‌اکنون شاهدیم عدم پاسخگویی مراجع مربوطه در این خصوص است.

مالچ پاشی برای تثبیت ریزگردهای دریاچه ارومیه 

شکور اکبرنژاد رئیس شورای شهر تبریز، نیز در ادامه سخنان دیگر اعضا شورای اسلامی شهر تبریز استفاده از توان نخبگان تبریزی در تصفیه آب و روش‌های مدرن ابداعی را ضروری دانست و گفت: استفاده از این روش‌ها حتما در مدیریت آلودگی محیط زیست تاثیر بسیاری خواهد داشت.

وی افزود: با همین توان داخلی می‌توان از بیو مالچ و مالچ در تثبیت ریزگردهای دریاچه ارومیه استفاده و حتی امکان کشاورزی را بر روی آن فراهم کرد.

یک درصد عوارض آلایندگی واحدهای صنعتی پرداخت نمی‌شود

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز گفت: متاسفانه یک درصد عوارض آلایندگی سال‌های متمادی است که به شهرداری پرداخت نمی‌شود، انتظار داریم سازمان حفاظت محیط زیست برای دریافت این عوارض که سالانه بالغ  بر ۵۰ میلیارد تومان است، مساعدت لازم را با شهرداری داشته باشند. با این مبالغ می‌توان پروژه کمربند سبز تبریز را به سرعت تکمیل کرد.