پرورش سبزیجات با طعم فاضلاب در غرب تبریز/ بی توجهی مسئولان به یک فاجعه انسانی
پرورش سبزیجات با طعم فاضلاب در غرب تبریز/ بی توجهی مسئولان به یک فاجعه انسانی

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از نصر ، پیرو گزارش های متعدد مبنی بر آبیاری بخشی از مزارع کشت صیفی با فاضلاب خام تصفیه خانه شرکت آب و فاضلاب تبریز، گشت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با همراهی خبرنگاران «نصر» از منطقه غرب تبریز اقدام به بازدید سرزده کرد. طی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از نصر ، پیرو گزارش های متعدد مبنی بر آبیاری بخشی از مزارع کشت صیفی با فاضلاب خام تصفیه خانه شرکت آب و فاضلاب تبریز، گشت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با همراهی خبرنگاران «نصر» از منطقه غرب تبریز اقدام به بازدید سرزده کرد.
طی این بازدید که عکس ها و فیلم های متعددی از آن تهیه شده است، مشخص شد که متاسفانه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اقدام به رهاسازی فاضلاب تصفیه خانه تبریز به صورت خام می کند و بخشی از کشاورزان نیز اقدام به کشت محصولات کشاورزی با فاضلاب خام می کنند.
رهاسازی فاضلاب خام از تصفیه خانه اقدامی غیر اصولی و خطرناک است و موجب آلودگی آب های زیر زمینی و خاک منطقه حاصلخیز غرب تبریز می شود.
با توجه به محدودیت منابع آبی استفاده از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری مزارع کشاورزی امری معمول در کشورهای مختلف است، اما این کار باید پس از تصفیه فاضلاب و رسیدن آن به حد استانداردهای متعارف جهانی انجام شود، در حالی که فاضلاب تصفیه خانه تبریز به صورت خام رهاسازی می شود.

آلودگی خاک منطقه غرب تبریز

کارشناس معاونت نظارت و پایش زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این زمینه می گوید: فاضلاب خام قطعاً آلاینده آب و خاک و مولد انواع بیماری های مزمن و خطرناک برای انسان است و علت گرایش بخش قابل توجهی از کشاورزان منطقه غرب تبریز به آبیاری مزارع شان با آب فاضلاب رایگان بودن آن، تامین نیاز غذایی گیاهان از طریق املاح موجود در فاضلاب خام و دسترسی آسان به آن است.
عیسی اقدامی افزود: استفاده از فاضلاب خام در مزارع موجب افزایش بار آلی خاک از جمله نیترات و فسفات می شود و آلودگی خاک منطقه غرب تبریز با فلزات سنگین محلول در فاضلاب و کشت صیفی جات در آن موجب وارد شدن این آلودگی های خطرناک به چرخه غذایی مردم شهر می شود.
وی افزود: تجمع این املاح خطرناک و فلزات سنگین در بدن انسان موجب بروز انواع سرطان در انسان، آلودگی خاک و آب تبریز می شود.
این کارشناس زیست محیطی ادامه داد: از عوارض خطرناک دیگر استفاده از فاضلاب در آبیاری مزارع کشاورزی، تغییر در بافت خاک و تجمع نمک ها در خاک است که در میان مدت و دراز مدت موجب کاهش حاصلخیزی خاک و بروز اثرات طولانی مدت در محیط زیست منطقه خواهد شد.
اقدامی گفت: افزایش هدایت الکتریکی خاک، افزایش جامدات محلول در خاک و تغییر نسبت جذب سدیم از معایت دیگر استفاده از فاضلاب خام برای آبیاری مزارع کشاورزی است.

سازمان جهاد کشاورزی مسئول جلوگیری از آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب
وی سازمان جهاد کشاورزی را مسئول اقدام برای جلوگیری از آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام عنوان کرد و افزود: بر اساس مصوبه دولت در خصوص جلوگیری از مصرف فاضلاب خام برای آبیاری اراضی کشاورزی در سال ۱۳۸۵، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است با همکاری وزارت نیرو اقدامات لازم برای رفع مشکل آبیاری مزارع کشاورزی به خصوص مزارع روزچین و سبزی با فاضلاب خام را با اولویت بخشی در کلان شهر ها به اجرا درآورد.
کارشناس معاونت نظارت و پایش زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تاکید کرد: بر اساس تصویب نامه سال ۸۶ هیات وزیران، مقرر شده تا استانداری های سراسر کشور با همکاری وزارتخانه نیرو، جهاد کشاورزی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست از آبیاری مزارع و اراضی کشاورزی با فاضلاب خام تصفیه نشده جلوگیری به عمل آورند.
اقدامی گفت: پیشنهاد می شود سازمان جهاد کشاورزی نسبت به شناسایی کامل مزارعی که با کود انسانی و فاضلاب خام تصفیه نشده اقدام به کشت محصولات کشاورزی می کنند، نسبت به تامین آب سالم کشاورزی اقدام و در صورت ضرورت نسبت به تغییر و جایگزینی محصولات به اقلام کشاورزی غیر خوراکی اقدام کند.
وی تاکید کرد: سلامت مردم نباید قربانی سودجویی افرادی خاص شود و دستگاه های مسئول لازم است در این خصوص اقدام فوری و قاطع به عمل آورده و با خاطیان و متولیان امر برخورد قضایی مناسب صورت گیرد.
آژانس خبری تحلیلی نصر آماده دریافت پاسخ و انتشار توضیحات مسئولان دستگاه های مسئول در موضوع مطرح شده است و نظر به اهمیت موضوع در اسرع وقت نسبت به انتشار آن ها اقدام می کند.