پژوهش‌محوری دانشگاه، لازمه‌ کارآفرینی و ثروت‌آفرینی
پژوهش‌محوری دانشگاه، لازمه‌ کارآفرینی و ثروت‌آفرینی

به گزارش تایسیز اذربایجان ، “عزیز جوانپور” در نشست مشترک مدیران‌کل دفتر توسعه و فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه‌ آزاد اسلامی با رؤسای مراکز تحقیقاتی استان آذربایجان شرقی در واحد تبریز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۳۰ سال آموزش‌محور عمل کرده و اکنون هدایت آن به سمت دانشگاه پژوهش‌محور و ثروت‌آفرین نیازمند فرهنگ‌سازی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان ، “عزیز جوانپور” در نشست مشترک مدیران‌کل دفتر توسعه و فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه‌ آزاد اسلامی با رؤسای مراکز تحقیقاتی استان آذربایجان شرقی در واحد تبریز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۳۰ سال آموزش‌محور عمل کرده و اکنون هدایت آن به سمت دانشگاه پژوهش‌محور و ثروت‌آفرین نیازمند فرهنگ‌سازی در کارکنان و استادان است.

وی به درک اهمیت پژوهش و ضرورت گسترش فرهنگ به‌کارگیری و انجام‌دادن آن تأکید کرد و گفت:‌ تحول در دانشگاه نیازمند تحقیق و پژوهش است. پژوهش‌محور کردن دانشگاه مشارکت و همت استادان را می‌طلبد. استادان دانشگاه نباید فقط به تدریس اکتفا بکنند و فعالیت آنها در دانشگاه باید مشروط به انجام تحقیق و پژوهش باشد.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: توسعه دانشگاه‌ها باید حول محور برنامه‌های توسعه کشور، طرح‌های توسعه ملی، استعدادها و ظرفیت‌های محلی، محور نوآوری و تأمین نیازهای محلی و ملی انجام گیرد؛ به‌خصوص دانشگاه‌هایی که در استان‌ها فعال هستند باید در مسیر طرح‌های توسعه استانی، منطقه‌ای و ملی عمل کنند.

جوانپور با بیان اینکه فراخوان پژوهشی برای جذب افراد نخبه باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: باید ساز و کاری ایجاد شود تا فارغ‌التحصیلان و افراد نخبه جذب دانشگاه شده و از توان فکری آنان برای عبور از بحران‌های دانشگاه  و کشور استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نهاد علمی و پژوهشی با رویکرد یکپارچه است. واحدهای دانشگاهی باید دست به دست هم دهند و از توانمندی‌های استان خود برای حل مشکلات منطقه و کشور اقدام کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی افزود:  بی شک واحدهای دانشگاهی در کنار آموزش باید به پژوهش و اقتصاد دانش‌بنیان نیز اهمیت دهند و فقط درآمد حاصل از شهریه را ملاک کار خود قرار ندهند، در این صورت است که می‌توان تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده و  به پایداری بیشتر رسید.

جوانپور گفت: در مکاتباتی با سازمان مرکزی، خواستار تفویض اختیار در انجام بعضی از امور دانشگاه به مراکز استان‌ها شده‌ایم. امیدواریم با حل شدن موضوع با مدیریت جهادی و همت مضاعف توانمندی خود را به اثبات رسانده و با طی سریع مسیر در حل مشکلات منطقه و کشور تأثیرگذار باشیم و به دانشگاهی پژوهش‌محور، کارآفرین و ثروت‌آفرین تبدیل شویم.

“حسن رسولی” معاون پژوهش و فناوری واحد تبریز در این نشست اظهار کرد: ورودی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی نیاز به تقویت دارد.
وی با بیان اینکه ربات‌ها باید پا به عرصه وجود گذاشته و یاریگر انسان‌ها باشند، اظهار کرد: وقتی موضوع کارآفرینی را در کشورهای مختلف مثل ژاپن بررسی می‌کنیم، به‌رغم اینکه جمعیت بیشتری حدود ۱۳۰ میلیون نفر نسبت به کشور ما دارد، به‌ازای هر یک نفر، دو شغل وجود دارد و توجه عمیق آنان نسبت به آینده منجر به ساخت ربات‌ها شده تا در صورت وجود هرگونه مشکل انسانی، از ربات‌ها یاری جویند.
معاون پژوهش و فناوری واحد تبریز افزود: تولد مراکز رشد، امری مبارک در دانشگاه آزاد اسلامی بود. احساس می‌کنم مراکز رشد به‌رغم توفیقاتی که دارد، هنوز از ظرفیت  آنها به‌خوبی بهره‌مند نشده‌ایم.
رسولی با اشاره به تأسیس سرای نوآوری دانشگاه، تصریح کرد: چرخه ایجاد سرای نوآوری آزاد هرچه سریعتر تکمیل شود تا فناوران و پژوهشگران بتوانند در این مرکز گامی مستمر در عرصه نوآوری بردارند. امیدوارم در روابطی که بین پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی استان وجود دارد، برای آینده دانشجویان این عرصه مؤثر واقع شود.
وی تأکید کرد: ورودی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی نیاز به تقویت دارد. اگر صحبت از تقویت استارت‌آپ‌ها داریم باید مکانیزم و بسترهای لازم برای پرورش ایده‌ها را نیز فراهم سازیم تا برنامه‌ای برای خروجی مراکز رشد داشته باشیم.