۵ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در آستانه ثبت جهانی
۵ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در آستانه ثبت جهانی

استاندار خبر داد ۵ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در آستانه ثبت جهانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: پنج اثر تاریخی استان در آستانه ثبت جهانی قرار دارد و امید است ثبت جهانی ژئوپارک ارس مقدمه توسعه روزافزون و بستر جدید برای ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. به گزارش تایسیز نیوز، عابدین خرّم در جشن بین‌المللی ثبت جهانی […]

استاندار خبر داد

۵ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در آستانه ثبت جهانی

۵ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در آستانه ثبت جهانی

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: پنج اثر تاریخی استان در آستانه ثبت جهانی قرار دارد و امید است ثبت جهانی ژئوپارک ارس مقدمه توسعه روزافزون و بستر جدید برای ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

به گزارش تایسیز نیوز، عابدین خرّم در جشن بین‌المللی ثبت جهانی ژئوپارک ارس، گفت: فلات آذربایجان به عنوان کانون تمدنی و تاریخی غرب ایران زمین، از دیرباز محل تلاقی فرهنگ‌های مختلف و بستر تکوین اجتماعی و تغییرات مهم بوده و تاریخ تمدن، فرهنگ و مدنیت آذربایجان، سرگذشتی چند هزار ساله دارد که بر اساس همین شرایط تاریخی، دستاوردها و میراث مادی و تاریخی شگرفی از خود به جای گذاشته است.

وی به آثار تاریخی و باستانی استان اشاره کرد و گفت: بازار بزرگ تبریز، قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، وجود مساجد تاریخی، مجموعه کلیساهای آذربایجان، روستای صخره‌ای کندوان، قلعه‌های تاریخی و بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر ملی در آذربایجان شرقی وجود دارد که گوشه ای از آثار تاریخی و باستانی این سرزمین است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اقلیم و طبیعت بکر با برخورداری از گونه های طبیعی و جانوری ویژگی های مهم آذربایجان شرقی است، گفت: جنگل های ارسباران با ۱۳۰ هزار هکتار مساحت و دارا بودن بیش از هزاران گونه گیاهی و ۳۰۰ گونه جانوری یکی از اکوسیستم های جنگلی و ذخیره گاه های زیست کره جهانی است.

وی ادامه داد: این سرزمین دارای ارزش های بزرگی است و گردشگری عشایری و روستایی، گردشگری تاریخی و شهری با محوریت آثار نام برده شده، گردشگری سلامت، اکوتوریست و ژئوتوریست از مهمترین هسته های کانونی توسعه گردشگری استان به شمار می رود.

استاندار آذربایجان شرقی محورهای گردشگری استان را نام برد و گفت: سه محور در توسعه گردشگری استان مد نظر است؛ اولین محور گردشی شمال استان به عنوان محور سبز از ارسباران تا منطقه آزاد ارس با دارا بودن ظرفیت های اکوتوریست و ژئوتوریست که امروز معرفی شد. دومین محور، مرکز استان به عنوان تبریز و جاده ابریشم با دارا بودن ظرفیت های گردشگری، تاریخی، تجاری و فرهنگی در کشور است. سومین محور نیز گردشگری جنوب استان به عنوان محور دامنه های سهند و دریاچه ارومیه با دارا بودن ویژگی های تاریخی می باشد.

خرّم با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به موضوع گردشگری و میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای دارد، گفت: در دولت سیزدهم ۷۴ پروژه تاسیسات گردشگری و میراث فرهنگی در استان شامل هتل ها و مجتمع های گردشگری با سرمایه گذاری ۳۲ هزار میلیارد ریال در حال انجام و ساخت است که افتتاح آنها در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین ۱۲۵ پروژه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در استان با مبلغ ۳۵۰ هزار میلیارد در حوزه گردشگری در حال اجراست.

خرّم گفت: آذربایجان شرقی در دو سال گذشته با پذیرش بیش از یکصد هزار گردشگر خارجی که بی نظیر بوده است در بهار سال گذشته و بهار امسال جزو ۷ استان اول کشور در میزبانی از مسافران و گردشگران خارجی بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۵ اثر تاریخی استان در آستانه ثبت جهانی قرار دارد و در جلسه شهریور ماه امسال یونسکو، ثبت جهانی بخش دیزمار جنگل‌های ارسباران و ۴ کاروان‌سرا بررسی و اعلام خواهد شد.

خرّم با اشاره به ثبت جهانی ژئوپارک ارس، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های توسعه ای در استان و حرکت دولت سیزدهم در مسیر پیشرفت توام با عدالت، ثبت جهانی ژئوپارک ارس مقدمه توسعه روزافزون و مضاعف این منطقه و بستر جدید از ارتباطات منطقه و بین المللی را فراهم سازد.

استاندر آذربایجان شرقی به نتایج این اتفاق مهم نیز اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی ژئوپارک ارس موجب خواهد شد که ظرفیت مهم و چشمگیر فرهنگی استان اعم از باستان‌شناسی و بوم‌شناسی در کنار ویژگی‌های زمین‌شناسی، برای دنیا معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول دولت مردمی بر تقویت روابط با همسایگان و کنش‌گری فعال در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدام جدی برای توسعه گردشگری تاکید شده و سیاست خارجی دولت سیزدهم نیز برهمین مبنا پایه‌گذاری شده است، افزود: امید است با تعامل و همکاری های اقتصادی با کشورهای دنیا، جمهوری اسلامی به عنوان مهمترین و تاریخی ترین مسیر ارتباطی شرق و غرب به نفع اقتصاد و تجارت جهانی ایفای نقش کند.