۸۰ درصد درآمدهای شهرداری به صورت ناپایدار و از طریق کدهای ساختمانی است/شفاف‌سازی کدهای درآمدی شهرداری
۸۰ درصد درآمدهای شهرداری به صورت ناپایدار و از طریق کدهای ساختمانی است/شفاف‌سازی کدهای درآمدی شهرداری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز گفت: وقتی ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری به صورت ناپایدار و از طریق کدهای ساختمانی است، این پیام را به ما می‌دهد که با رکود بخش ساختمان،شهرداری‌ها هم با مشکل روبه‌رو خواهند شد.  به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ،اکبر پورخردمند  اظهار داشت: عموماً شهرداری‌ها […]

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز گفت: وقتی ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری به صورت ناپایدار و از طریق کدهای ساختمانی است، این پیام را به ما می‌دهد که با رکود بخش ساختمان،شهرداری‌ها هم با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

 به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از فارس ،اکبر پورخردمند  اظهار داشت: عموماً شهرداری‌ها در ایران از سال ۱۳۶۰ با شرایط موجود کشور که در دوران دفاع مقدس قرار گرفته بود، به بودجه کل کشور وابسته بودند به طوریکه همه ساله وقتی بودجه کشور برای بررسی به مجلس می‌رفت، بودجه شهرداری‌ها نیز بررسی و سپس توزیع می‌شد.

وی افزود:بعد از مدتی و بنا به دلایلی، شهرداری‌ها در کشور مستقل شدند به طوریکه کمک‌های دولتی بسیار کاهش یافت و شهرداری‌ها خودگردان شدند و روی به درآمدزایی از خود شهر برای نگهداری آوردند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه منابع درآمدی شهرداری‌ها سه قسمت است، گفت: یک قسمت از درآمد بر عهده دولت بوده که در حدود هشت درصد است و کلاً به بودجه عمومی دولت بستگی دارد به طوریکه اگر بودجه دولت قوی باشد، سهم شهرداری نیز افزایش می‌یابد و اگر کم باشد نیز به همان نسبت سهم شهرداری کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: دو بخش درآمدی دیگر شهر شامل درآمد محلی پایدار و غیرپایدار است.

پورخردمند با بیان اینکه درآمد محلی ناپایدار شامل قسمت‌هایی است که مربوط به ساختمان‌ها از قبیل تغییر کاربری، پروانه ساختمان و غیره است،گفت: می‌توان گفت که ۸۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق کدهای ساختمانی است.

وی اضافه کرد: درآمدهای پایدار ضمانت اجرایی هستند که قانون آنها را پیش‌بینی کرده و از جمله درآمدهای قابل اتکایی هستند که شهرداری آنها را اخذ کرده و امور خود را می‌گرداند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز ابراز کرد: فرآیند قانونی بودجه شهرداری به شکلی است که شهرداری‌ها از چند ماه قبل باید بودجه را نوشته و تا اول بهمن ماه بودجه را در قالب لایحه به شوراهای اسلامی بدهد و سپس وظیفه شورای شهر در راستای بررسی آغاز می‌شود که الان وظیفه شورای شهر تبریز آغاز شده است.

وی ادامه داد: احتمال اینکه شورای شهر در لایحه تغییراتی را انجام دهد، وجود دارد و بعد از بررسی‌های دقیق و تصویب کلیات بودجه به فرمانداری ارجاع خواهد شد و فرمانداری نیز با تطبیق بودجه با قوانین بالادستی در صورت عدم وجود ایراد تائید خواهد شد و اگر ایرادی مشاهده شود دوباره به شورا برای حل ایراد ارسال می‌شود.

پورخردمند اذعان داشت: با تائید نهایی بودجه، شورای شهر آن را به شهرداری ابلاغ کرده و شهرداری نیز موظف است از ابتدای سال جدید برنامه و بودجه را اجرایی کند.

وی خاطرنشان کرد: شهر نیازهای زیادی دارد و در هر وجب از خاک شهر باید کارهای زیادی از قبیل عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، بهسازی محیط شهری و غیره انجام گیرد ولی از آنجایی که بیشتر درآمد شهرداری‌ها از طریق کدهای ساختمانی است، بنابراین با محدودیت درآمدی مواجه هستیم.

۸۰ درصد درآمدهای شهرداری به صورت ناپایدار و از طریق کدهای ساختمانی است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز افزود: وقتی ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری به صورت ناپایدار و از طریق کدهای ساختمانی است، این پیام را به ما می‌دهد که وقتی بخش ساختمان در رکود قرار دارد پس شهرداری‌ها هم با مشکل روبه‌رو خواهند شد به طوریکه اکثر شهرداری‌های کشور به تبع این موضوع با مشکلاتی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: وقتی تقاضای پروانه ساختی در شهر کاهش یابد و کدهای درآمد ساختمانی کم باشد و از طرف دیگر نیازها و توقعات از شهرداری زیاد می‌شود زیرا مردم از شهرداری‌ها یکسری توقعات را دارند، از این رو شهرداری‌ها در بودجه‌نویسی با مشکل و فشار روبه‌رو هستند.

پورخردمند متذکر شد: ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه خالص شهرداری در سال ۹۶ بود و ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان برای سال آینده لایحه داده‌ایم.

وی توضیح داد: بودجه خالص سال جدید نسبت به سال جاری ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و ۱۱ میلیارد تومان در بودجه کلی افزایش را شاهد هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: با کسب انتظارات شورای شهر تبریز در رابطه با بودجه، ما نیز آنها را سرلوحه کار قرار دادیم و برنامه‌ها را منطبق با آن نوشتیم.

شفاف‌سازی کدهای درآمدی شهرداری 

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات شفاف‌سازی، کدهای درآمدی شهرداری است به طوریکه درآمدهایی که در سال ۹۶ وصول شده شاید درآمدها به صورت تجمیع اعلام شود ولی در سال آینده تمام پول‌های واریزی به صورت ریالی شفاف‌سازی خواهد شد و معلوم می‌شود هر ریال که شهروند به شهرداری می‌دهد از کجا و بابت چه چیزی پرداخت شده است.

پورخردمند بیان کرد: با توجه به اینکه در شهر تبریز ۱۰ منطقه شهرداری وجود دارد، از این رو برخی مناطق درآمد زیادی دارد و برخی مناطق دیگر درآمد پایینی داشته و کم برخوردار هستند، در سال ۹۶ به این شکل بود که هر منطقه درآمدش را برای خود هزینه کند ولی این روش در سال جدید معین خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۲۷۹ میلیارد تومان از طریق مناطق برخوردار مانند منطقه یک، دو و پنج در مناطق کم برخوردار پروژه اجرا خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز متذکر شد: برخی از مناطق مانند منطقه یک در سال جدید ۴۹ درصد پروژه از بودجه عمرانی خود را در مناطق دیگر هزینه خواهد کرد و یا منطقه پنج نیز ۳۷ درصد از درآمد خود را در منطقه ۱۰ هزینه خواهد کرد که به این طرح توزیع متوازن درآمدها می‌گوییم.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی در کنار شهرداری به آیین‌نامه‌ها با دقت زیادی اهمیت داده و رعایت می‌کند، گفت: با توجه به شرایط زلزله‌خیزی تبریز، این موضوعات اهمیت دارد زیرا بحران یک موضوع بزرگی هست که در برنامه وجود دارد و امسال نیز ما آن را برجسته کرده‌ایم.

پورخردمند ادامه داد: همه ساله شاهد برخی اتفاقات طبیعی از قبیل سیل و زلزله هستیم، از این رو شهرداری باید در مقابل این موضوعات آمادگی لازم را داشته باشد.

وی توضیح داد: ایستگاه‌های آتش‌نشانی وجود دارد که در سال‌های گذشته احداث شده ولی تجهیز آنها باقی مانده است که نیاز به بودجه، ادوات و تجهیزات دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز با بیان اینکه ۹۱ میلیارد تومان برای مقابله با بلایا، تجهیز آتش‌نشانی و خرید وسایل مورد نیاز در مواقع بحرانی تخصیص داده شده است، افزود: اولویت‌های دیگر در بودجه، کاهش هزینه‌های جاری است به طوریکه هم راستا با سال اقتصاد مقاومتی و بهبود روش‌های کار پیش رفته‌ایم.

احداث میادین ورزشی و پارک‌های محله‌ای در مناطق حاشیه‌نشین تبریز

وی اولویت دیگر بودجه سال ۹۷ و تفاوت آن با سایر سال‌ها توسعه پارک‌های محله‌ای و نشاط اجتماعی دانست و گفت: ۸۵ درصد نسبت به سال‌جاری افزایش را شاخه خواهیم بود به طوریکه ۱۰۸ میلیارد تومان بودجه برای احداث میادین ورزشی و پارک‌های محله‌ای در مناطق حاشیه‌نشین خواهیم داشت.

پورخردمند اظهار امیدواری کرد که تمام پروژه‌های مرتبط با شهرداری در رابطه با رویداد تبریز ۲۰۱۸ تا پایان سال آینده به اتمام برسد.

اتمام خط یک قطار شهری تبریز در سال ۹۷

وی خاطرنشان کرد: اتمام خط یک قطار شهری در تبصره‌های بودجه پیش‌بینی شده تا با لحاظ یکسری منابع درآمدی،این خط به اتمام و بهره‌برداری نهایی برسد همچنین در رابطه با پروژه‌های نیمه‌تمام عزم بر این است تا با اختصاص ردیف بودجه‌ای همه آنها را به اتمام برسانیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز گفت: همه این توضیحات صرفاً پیشنهاد شهرداری بوده و آن چیزی که توسط شورا تصویب خواهد شد و فرمانداری تائید خواهد کرد، خروجی اصلی و برنامه نهایی شهرداری خواهد بود و همه ارقامی که بنده مطرح کردم به صورت لایحه و پیشنهاد شهرداری است و الزام بر حتمی بودن تصویب آنها نخواهد بود و قطعاً تغییر و تحولاتی وجود خواهد داشت.