اختصاص یک پنجم بودجه شهرداری تبریز به قطار شهری
اختصاص یک پنجم بودجه شهرداری تبریز به قطار شهری

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز مطرح کرد: اختصاص یک پنجم بودجه شهرداری تبریز به قطار شهری مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت:بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲ بیست هزار میلیارد می باشد که قریب به چهار هزار میلیارد از آن، به مترو اختصاص می یابد. به گزارش تایسیز نیوز، تور […]

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز مطرح کرد:

اختصاص یک پنجم بودجه شهرداری تبریز به قطار شهری

اختصاص یک پنجم بودجه شهرداری تبریز به قطار شهری

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت:بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲ بیست هزار میلیارد می باشد که قریب به چهار هزار میلیارد از آن، به مترو اختصاص می یابد.

به گزارش تایسیز نیوز، تور رسانه‌ای با عنوان “راویان پیشرفت” به همت بسیج رسانه آذربایجانشرقی برگزار و اصحاب رسانه استان از خط یک و دو قطار شهری تبریز بازدید کردند.

یعقوب وحیدکیا، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در حاشیه تور رسانه‌ای راویان پیشرفت، اظهار کرد: ماهیت کار مترو بصورت زیر زمینی بوده و تمام کارهای عمرانی، فنی، تجهیزات، برق، الکترونیک و ریل به صورت وسیع در زیر زمین به انجام می رسد.

وی با اشاره به اینکه بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲ بیست هزار میلیارد می باشد ادامه داد: قریب به چهار هزار میلیارد از بودجه شهرداری، به مترو اختصاص می یابد که این امر یک پنجم بودجه شهرداری را شامل می شود.

وحید کیا افزود: بودجه عمرانی شهرداری از ۲۰ هزار میلیارد، ۱۵ هزار میلیارد می باشد و بودجه ما از لحاظ عمرانی، نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد است که عمده فعالیت های عمرانی شهرداری را به خود اختصاص داده است و برای همین از اهمیت ویژه ای برای مدیریت شهری برخوردار می باشد.

وی با اشاره به اینکه منابعی که برای مترو تعیین می شود با هماهنگی و همکاری دولت اتفاق می افتد اظهار کرد: سال به سال مسئولیت شهرداری در قبال احداث مترو افزایش می یابد، به گونه ای که در خصوص مدیریت شهری در این اواخر توجه به بحث حمل و نقل و ترافیک و حمل و نقل عمومی بیشتر شده و حتی پروژه هایی که نسبتا راکد بودند یا سرعت کمی داشتند اکنون با سرعت قابل قبولی در حال فعالیت هستند تا بتوانیم نتایج بهتری را دریافت کنیم و شهروندان بتوانند به نحو احسن از خدمات بهره ببرند.

همچنین در ابتدای این بازدید مهندسین پروژه به ارائه جزئیات و نحوه پیشرفت کار پرداختند.

– این پروژه به طول ۲۲٫۵ کیلومتر؛ طولانی ترین خط متروی تبریز است که شامل سه فاز می باشد: فاز یک از روستای قراملک تا ایستگاه هشت یعنی ایستگاه جلوی استانداری، فاز دو از ایستگاه شانزدهم یعنی ایستگاه بازار ماهی واقع در باغمیشه به سمت استانداری و فاز سه از ایستگاه شانزده بازار ماهی تا به نمایشگاه بین المللی

– تعداد کل ایستگاه هایی ک در مسیر وجود دارد ۲۰ ایستگاه می باشد که با روشهای مختلف در حال اجراست.

– ایستگاه های در حال فعالیت: ایستگاه یک (ایستگاه قراملک)، ایستگاه دو ( ایستگاه خانه سازی)، ایستگاه سه در حال حاضر بعنوان شفت پشتیبان حفاری تونل مکانیزه غربی، ایستگاه پنج که در بیمارستان امیر المومنین (ع) قرار دارد، ایستگاه هشت روبروی استانداری و ایستگاه شانزده که در حال حاضر بعنوان شفت پشتیبان تی بی ام دوم در حال استفاده می باشد.

– در ایستگاه اول یعنی ایستگاه قراملک که در میدان ماشین سازی در حال اجرا می‌باشد از روش سازه نگهبانی استفاده شده است که به مرحله پایانی خود رسیده و اکنون مرحله سازه اصلی در حال اجرا می باشد.

– تا حفاری دستگاه تی بی ام اول یک و نیم کیلومتر باقی مانده و تی بی ام دوم نیز حدودا ۴٫۵ کیلومتر حفاری شده است که نزدیک به سه کیلومتر از حفاری باقی مانده است تا به ایستگاه هشتم برسد.

– ایستگاه قراملک به عنوان یک ایستگاه سه طبقه، در مرحله سازه قرار گرفته و دارای سه درب ورودی می باشد که تا کنون ۳۸٫۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

-ارتفاع این ایستگاه ۳۲ متر است که بر اساس شیب زمین متفاوت می باشد، طول ایستگاه ۱۲۰ متر و عرض ایستگاه ۲۴ متر است.

-در ایستگاه هشتم روش دیافراگمی بکار گرفته شده است که در سطح کشور و حتی در سطح دنیا جزء معدود روشها می باشد. در این روش سازه نگهبان حذف و سازه اصلی کار می شود که این امر به پیشرفت پروژه کمک بسیاری می کند.

-سازه نگهبان ایستگاه سه به اتمام رسیده و چون شفت پشتیبان است در حال حاضر امکان اجرای سازه اصلی وجود ندارد و و اگر تا به عید یک کیلومتر و دویست متر به پیشرفت برسد، به ساخت سازه اصلی نیز پرداخته می شود.

-این ایستگاه سه طبقه بوده و مطابق با ایستگاه شماره یک می باشد.

-بافت شهری و زیر ساختمان ها در حال حاضر به طول سیصد متر حفاری شده است که تا به حال هیچ آسیبی به ساختمان ها وارد نشده است.

-استارت پروژه ایستگاه هفت در سال نود زده شده است اما با توجه به طی یکسری از مراحل، کار حفاری از سال ۹۳ شروع شده و تا کنون ۸۷۰۰ متر حفاری در فاز یک و ۴۲۰۰ متر در فاز دوم به انجام رسیده است که ۱۲۰۰ متر باقی مانده، نشان دهنده پیشرفت بالای ۹۰ درصدی فاز یک می باشد که تا به آخر سال به اتمام خواهد رسید.